;
coinex

ماجرای 10 سرقت بزرگ تاریخ که تاکنون حل‌نشده باقی‌مانده‌اند

ماجرای 10 سرقت بزرگ تاریخ که تاکنون حل‌نشده باقی‌مانده‌اند
هفته گذشته یکی از بزرگ‌ترین سکه‌های طلای جهان از موزه «بوده» برلین به سرقت رفت. این سکه که «برگ بزرگ افرا» نام دارد، ضخامتی ۳ سانتی‌متری و ۵۳ سانتی‌متر قطر و حدود 100 کیلوگرم وزن دارد و تصویری از ملکه الیزابت دوم بر آن حکاکی شده است.

این سکه بامداد روز 27 مارس (7 فروردین) از موزه به سرقت رفته و تاکنون پلیس قادر به کشف هیچ سرنخ احتمالی از سارقان این اثر ارزشمند نبوده است.

ارزش اسمی سکه 1 میلیون دلار کانادا (حدود 750 هزار دلار آمریکا) است، اما ارزش واقعی سکه بیش از 4.5 میلیون دلار برآورد می‌شود. پلیس می‌گوید، سارقان ظاهرا از نردبانی استفاده کرده‌اند که پلیس روز بعد در کنار خط راه‌آهن نزدیک به ساختمان موزه یافته است. این سرقت حدود ساعت 3 بامداد، یعنی در زمان توقف قطارها، انجام‌شده است. به گزارش دی تلگراف، هنوز مشخص نیست، این سارقان چگونه موفق به قطع آژیرهای خطر موزه شده‌اند و همچنین چگونه باوجوداین سکه که حمل آن برای یک نفر بسیار دشوار بوده، موفق شده‌اند بدون برجای گذاشتن هیچ ردی از ساختمان موزه خارج شوند.

وینفرد ونزل، سخنگوی پلیس برلین، به خبرنگاران گفت: “بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده‌ایم، باور داریم، سارق و یا شاید سارقان، پنجره‌ای پشت ساختمان موزه را که در نزدیکی خط راه‌آهن بوده، شکسته‌اند و وارد ساختمان شده‌اند و به‌جایی که سکه در آن قرار داشته، رفته‌اند. سکه با شیشه ضدگلوله‌ای محافظت می‌شده است.”

موزه بوده، تأسیس‌شده در سال ۱۹۰۴ میلادی، موزه‌ای در جزیره موزه‌های برلین، پایتخت آلمان است و در فهرست میراث فرهنگ جهانی یونسکو قرار دارد. این موزه در اکتبر ۲۰۰۶ پس از حدود شش سال تعمیر و مرمت بازگشایی شد. مرمت این عمارت تاریخی ۱۵۲ میلیون یورو خرج برداشت که هزینه‌ی آن از خزانه دولتی پرداخت شد. این سکه که از سال 2010 در این موزه به نمایش گذاشته‌شده، متعلق به مجموعه‌ای است که مهم‌ترین کلکسیون سکه‌های موزه برلین محسوب می‌شود و شامل بیش از 540 هزار سکه ارزشمند، ازجمله 102 هزار سکه متعلق به دوران یونان باستان و حدود 50 هزار سکه از روم باستان است.

چز تورتونی" نقاشی رنگ‌روغنی اثر ادوار مانه است که در سال به نظر می‌رسد به سال‌های 1878تا 1880 کامل شده است. این اثر ارزشمند در سرقت سال 1990 از موزه ایزابلا استوارت گاردن برای همیشه در تاریخ گم شد
“چز تورتونی” نقاشی رنگ‌روغنی اثر ادوار مانه است که به نظر می‌رسد بین سال‌های 1878تا 1880 کامل شده است. این اثر ارزشمند در سرقت سال 1990 از موزه ایزابلا استوارت گاردن برای همیشه در تاریخ گم شد

در حالی قابل‌درک است، چرا سارقان از این مجموعه بی‌نظیر تنها، برگ بزرگ افرا را به سرقت برده‌اند، اما سرنوشت سکه نامعلوم است، ونزل به روزنامه آلمانی دی ولت، گفت:”احتمال اینکه این سارقان توسط شخصی (کلکسیونری) که تمایل زیادی به مالکیت این سکه داشته، اجیرشده باشند، وجود دارد؛ اما به‌احتمال بیشتر این سکه ذوب خواهد شود.”

درحالی‌که پلیس هنوز به دنبال سرنخ‌هایی از این سارقان اسرارآمیز است، نمی‌توان با قاطعیت، سرقت موزه بودن برلین را هم در دسته سرقت‌های تاریخی به‌حساب آورد که برای همیشه حل‌نشده باقی‌مانده‌اند، اما می‌توان به این بهانه نگاهی به 10 سرقت فراموش‌نشدنی تاریخ انداخت.

قاب‌های خالی موزه تا زمان بازگرداندن آثار هنری سرقت شده، به همان صورت بر دیوارهای موزه آویخته شده‌اند
قاب‌های خالی موزه تا زمان بازگرداندن آثار هنری سرقت شده، به همان صورت بر دیوارهای موزه آویخته شده‌اند

1. سرقت موزه ایزابلا استوارت گاردن در بوستون آمریکا
در 18 مارس سال 1990، دو مرد که لباس مبدل مأموران پلیس را پوشیده بودند، وارد موزه ایزابلا استوارت گاردن شدند و به نگهبان گفتند، در پی تماسی به موزه مراجعه کرده‌اند. نگهبان به این سارقان اجازه ورود به موزه را داد، اما وقتی این سارقان وارد ساختمان موزه شدند، به این نگهبان و نگهبان دیگری که در ساختمان حضور داشت، دستبند زدند و آن‌ها را در زیرزمین زندانی کردند.

سارقان درنهایت 13 قطعه ارزشمند هنری به ارزشی بیش از 500 میلیون دلار را با خود از موزه خارج کردند. “طوفان در دریای جلیله” (1633) “خانم و آقای سیاه پوش” (1633) و پرتره‌ای از چهره خود نقاش (1634) از رامبراند، “کنسرت” (1658-1660) از یوهانس ورمیر؛”چشم‌اندازی با اوبلیسک” (1638) از گاورت فلینک؛ پنج اثر امپرسیونیست از ادگار دگاس و “چز تورتونی” (1878-1880) از ادوارد مانه در بین این آثار به سرقت رفته قرار داشتند.

تا به امروز، هیچ سرنخی از هویت سارقان و اینکه این آثار را که بزرگ‌ترین سرقت آثار هنری تاریخ لقب گرفته، در کجا پنهان کرده‌اند، در دست نیست. قاب‌های خالی موزه تا زمان بازگرداندن آثار هنری سرقت شده، به همان صورت بر دیوارهای موزه آویخته شده‌اند. همچنین، موزه ایزابلا استوارت گاردن، جایزه 5 میلیون دلاری را برای کسی که اطلاعات موثقی از این آثار ارزشمند هنری در اختیار پلیس قرار دهد، اختصاص داده‌اند.

صلیب تاکر
2. سارق صلیب تاکر
در سال 1955، مردی اهل برمودا به نام تدی تاکر که در حال غواصی در کنار سن پدرو، کشتی شکسته اسپانیایی که در طول طوفانی در سال 1594 در نزدیکی فلوریدا غرق‌شده بود را کشف کرد. وی در این کشتی موفق به یافتن صلیبی از طلای 22 عیار و زمرد شد. او این صلیب را به مقامات برمودا فروخت، این صلیب سپس در موزه جزیره (که توسط تاکر و همسرش اداره می شد) تا چندین سال به نمایش گذاشته شد.

بااین‌حال، در سال 1975، درست قبل از سفر رسمی ملکه الیزابت دوم، این صلیب به سرقت رفت و جای آن با صلیب قلابی عوض شد. مقامات از هویت سارق و یا مکان احتمالی صلیب هیچ اطلاعی به دست نیاوردند، اما گفته می‌شود، این صلیب باارزش‌ترین شی است که تابه‌حال از یک کشتی غرق‌شده به‌دست‌آمده است.

مرکز مبادلات الماس جهان در بروکسل، محل سرقت 100 میلیون دلاری الماس بود
مرکز مبادلات الماس جهان در بروکسل، محل سرقت 100 میلیون دلاری الماس بود

3. سرقت مرکز جهانی الماس انتورپ
مرکز جهانی الماس انتورپ (AWDC) در بلژیک، مرکز مبادلات الماس جهان است و در فوریه سال 2003، این مرکز، به محل سرقت 100 میلیون دلاری الماس تبدیل شد.
گروهی از سارقان ایتالیایی معروف به «مکتب تورین (La Scuola di Torino)» به خزانه زیرزمینی مرکز جهانی الماس انتورپ دسترسی پیدا کردند و باوجودی که این خزانه با استفاده از سیستم‌های حرارتی مادون قرمز، قفل‌های پیچیده‌ای با بیش از 100 میلیون ترکیب ممکن و هشت لایه امنیتی دیگر حفاظت می‌شد؛ این سارقان بدون اینکه هیچ آژیر خطری به صدا درآید و یا ردپای از خود برجای بگذارند، موفق به ربودن اشیای گران‌بهایی شامل الماس، طلا و … به ارزشی حدود 100 میلیون دلار شدند. درواقع، مأموران امنیتی این مرکز، تنها روز پس از سرقت متوجه ماجرا شدند.

مرد ایتالیایی به نام لئوناردو نوتربارتلو (یک سارق حرفه‌ای) به جرم اداره این باند تبهکار، محکوم‌به 10 سال حبس شد. وی بعدها آزادی مشروطی دریافت کرد. لئوناردو، مدت کوتاهی پیش از سرقت، دفتری در مرکز جهانی الماس انتورپ اجاره کرده بود و از آن برای دسترسی به محل نگهداری الماس‌ها بهره برد. گفته می‌شود، مأمورین پس از بررسی دی ان ای موجود در ساندویچی که در صحنه جرم کشف شد، موفق به شناسایی هویت لئوناردو شدند، اما او هرگز چیزی از همدستانش و یا محل الماس‌ها به مأموران نگفت.

عکس بازداشت، چهار مظنون اصلی پرونده سرقت کامیون حمل پول پلیموت. بسیاری بر این باورند که به دلیل ناپدید شدن ناگهانی نفر چهارم، توماس ریچاردز، سه نفر باقی‌مانده، باوجود نداشتن شواهدی کافی، هیچ‌گاه محکوم نشده‌اند
عکس بازداشت، چهار مظنون اصلی پرونده سرقت کامیون حمل پول پلیموت. بسیاری بر این باورند که به دلیل ناپدید شدن ناگهانی نفر چهارم، توماس ریچاردز، سه نفر باقی‌مانده، باوجود نداشتن شواهدی کافی، هیچ‌گاه محکوم نشده‌اند

4. سرقت کامیون حمل پول پلیموت
در ماه اوت سال 1962، تیمی از مجرمان که لباس مبدل افسران پلیس را به تن داشتند و مسلح بودند، در راه کامیون حمل پولی که از پلیموت، ماساچوست به بانک فدرال رزرو بوستون می‌رفت، کمین کردند. این سارقان نقشه فوق‌العاده استادانه‌ای طراحی کرده بودند که در آن حتی کارگران قلابی بزرگراه و راهه‌ای انحرافی گنجانده‌شده بود. آن‌ها درنهایت، موفق به ربودن 1.5 میلیون پول نقد شدند. این سرقت، بزرگ‌ترین سرقت پول نقد تاریخ لقب گرفته است.

تا امروز، 1.5 میلیون دلار پول نقد (تقریبا معادل 11میلیون دلار فعلی) به سرقت رفته، کشف نشده‌اند. وینسنت ترزا، گانگستر بوستونی که در تشکیلات ریموند پاتریرکا، خدمت کرده است. در کتابش، “زندگانی من در مافیا”، ادعا کرده، مغز متفکر این سرقت تاریخی جان رِد کلی بوده که ظاهرا سهم سخاوتمندانه 80 سنت به ازای هر دلار از این سرقت به او رسیده است.

پوستر تحت تعقیب اف بی آی برای دی بی کوپر
پوستر تحت تعقیب اف بی آی برای دی بی کوپر

دستگیری و محاکمه اما اموال مسروقه هرگز پیدا نشدند

در پنج سرقتی که در ادامه می‌خوانید، مظنون تحت تعقیب قرار گرفتند و یا دستگیر شدند؛ اما اموال مسروقه هرگز پیدا نشدند. در برخی موارد، مقامات بر این باورند که پول نقد و جواهرات مسروقه ممکن است، هرگز پیدا نشوند.

5. دی بی کوپر و ربودن هواپیمای حامل پول
در نوامبر 1971، سارقی به نام دی بی کوپر که سوار پرواز 305 از پورتلند، اورگان، به فرودگاه بین‌المللی سیاتل بود. سی دقیقه پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه، به مسئولین پرواز اعلام کرد، در هواپیما مواد منفجره کار گذاشته است. کوپر پس‌ازاین از مسئولان پرواز درخواست 200 هزار دلار پول نقد، چهار چتر نجات و یک کامیون سوخت‌گیری کرد.

کوپر پس‌ازاینکه هواپیما در فرودگاه مقصد فرود آمد، مسافران پرواز را آزاد کرد و به همراه یک خلبان و چند خدمه پرواز به سمت مکزیکوسیتی رفت. البته کوپر، قصد نداشت در فرودگاه مکزیکوسیتی از هواپیما پیاده شود. او سی دقیقه پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه سیاتل درجایی بین سیاتل و منطقه رنوی نوادا درحالی‌که هواپیما در ارتفاع 10 هزارپایی بود، با چتر نجات به بیرون پرید.

تا به امروز هیچ‌کس اطلاعی از هویت دی بی کوپر در دست نیست. باوجود تحقیقات دامنه‌دار اف بی آی و همچنین مظنونین بی‌شماری که در رابطه با این مورد هواپیماربایی دستگیرشده‌اند، هیچ‌وقت هویت کوپر کشف نشد.

سارقان سه ماه را صرف حفر تونلی به طول 70 متر در عمیق 3.9 متری خیابان کردند تا از فروشگاه خود مستقیما به بانک برسند
سارقان سه ماه را صرف حفر تونلی به طول 70 متر در عمیق 3.9 متری خیابان کردند تا از فروشگاه خود مستقیما به بانک برسند

6. سرقت بانک مرکزی فورتالزا، برزیل
در کتاب رکوردهای جهانی گینس این سرقت به‌عنوان”بزرگ‌ترین سرقت بانک” به ثبت رسیده است، نقشه این سرقت فوق حرفه‌ای، به نظر می‌رسد، دقیقا از دل یک فیلم سینمای آمده باشد.

در سال 2005، گروهی، ملکی را که تنها چند بلوک تا بانک مرکزی فورتالزا فاصله داشت، اجاره کردند و در آن فروشگاه ساختگی راه‌اندازی کردند. آن‌ها سه ماه را صرف حفر تونلی به طول 70 متر در عمیق 3.9 متری خیابان کردند تا از فروشگاه خود مستقیما به بانک برسند.

سارقان در طول آخر هفته ماه اوت (شنبه) از طریق تونلی که حفر کرده بودند به بانک رسیدند و تمام آژیرهای خطر و سنسورها را از کار انداختند. سارقان برای رسیدن به خزانه بانک، دیوار 1.2 متری از جنس بتون فولادی را شکستند و به پنج مخزن که حاوی بیش از 3 تن اسکناس به ارزشی بیش از 164 میلیون رئال برزیل (70 میلیون دلار) بود را به سرقت بردند.

کارکنان بانک تا زمانی که صبح دوشنبه، بانک را بازگشایی کردند، چیزی از این سرقت نمی‌دانستند. مشخصا تا آن زمان سارقان، مایل‌ها از محل دور شده بودند. اما آن‌ها دو اشتباه مهلک مرتکب شده بودند.

سارقان از پودری سفید (گچ) برای از بین بردن اثرانگشت‌ها استفاده کرده بودند. آن‌ها در این مورد موفق بودند، به‌جز اینکه تنها یک اثرانگشت در محل وقوع جرم، باقی‌مانده بود. اشتباه دوم را یکی از اعضای این باند مرتکب شده بود. او یک روز پس از سرقت، 10 اتومبیل را با پرداخت پول نقد در این ناحیه فقیرنشین خریداری کرده بود که مشخصا توجه بسیاری به خود جلب می‌کرد.

تاکنون، ده‌ها نفر به جرم شرکت در این سرقت بازداشت‌شده‌اند، 26 نفر از این افراد به زندان افتاده‌اند و برخی موفق به فرار شده‌اند. اما تنها حدود 8 میلیون دلار از کل پول به سرقت رفته، بازگردانده شده است.

لدبرن، باکینگهامشر، جایی که سارقان کنترل پستی سلطنتی که از گلاسکو به لندن را به دست گرفتند
لدبرن، باکینگهامشر، جایی که سارقان کنترل پستی سلطنتی که از گلاسکو به لندن را به دست گرفتند

7. سرقت بزرگ قطار انگلستان
8 اوت 1963، یک قطار پستی سلطنتی که از گلاسکو به لندن می‌رفت، در ایستگاه راه‌آهن باکینگهام شایر، توسط گروهی متشکل از پانزده نفر متوقف شد.
سارقان اسلحه نداشتند، اما قبل از اینکه مبلغی بیش از 2.6 میلیون پوند (معادل بیش از 61 میلیون دلار آمریکا) را به سرقت ببرند، با میله‌ای فلزی راننده قطار را بی‌هوش کردند. پلیس درنهایت موفق به کشف مخفیگاه سارقان شد و شواهدی برای تعقیب و دستگیری بسیاری از اعضای این باند جمع‌آوری کرد. بااین‌حال، پول به سرقت رفته هیچ‌وقت بازگردانده نشد.

سردسته باند سرقت قطار گلاسکو، رونالد آرتور رانی بیگز، به 30 سال حبس محکوم شد، البته او بعدها از زندان فرار کرد. بروس ناپلئون رینولدز که پس از گذراندن پنج سال حبس به 25 سال زندان محکوم شد، درمجموع پس از 14 سال حبس در سال 1978 از زندان آزاد شد. رینولدز در یک فیلم سینمایی (باستر 1988) حضور داشت و سه کتاب، ازجمله، “زندگینامه یک سارق: مردی پشت سرقت بزرگ قطار” را در سال 1995به چاپ رساند.

شش مرد مسلح، 18.9 میلیون دلار پول نقد را از کامیون حامل پول دانبار در لس‌آنجلس به سرقت بردند
شش مرد مسلح، 18.9 میلیون دلار پول نقد را از کامیون حامل پول دانبار در لس‌آنجلس به سرقت بردند

8. سرقت دانبار در لس‌آنجلس
12 سپتامبر سال 1997، حداقل شش مرد مسلح، 18.9 میلیون دلار پول نقد را از کامیون حامل پول دانبار در لس‌آنجلس به سرقت بردند.
نقشه این سرقت توسط آلن پیس طراحی‌شده بود که یک بازرس ایمنی در شرکت دانبار (بزرگ‌ترین پیک امنیتی مستقل در ایالات‌متحده) بود. پیس در حین انجام‌وظیفه فرصت عکاسی و بررسی اتومبیل حمل پول شرکت را داشت. او با همکاری پنج‌تن از دوستان دوران کودکی‌اش، شب جمعه 12 سپتامبر 1997، با استفاده از کلیدهای خودش وارد محوطه شرکت شد.

پیس که به‌خوبی می‌دانست، قرار است، شب جمعه مبلغ قابل‌توجهی جابه‌جا شود. وارد مرکز شد و نگهبانان خزانه را غافلگیر کرد. سارقان در عرض نیم ساعت، میلیون‌ها دلار را به اتومبیل خود بردند. پیس به‌خوبی می‌دانست، کدام کیف‌ها حاوی مبالغ بیشتری هستند و یا اسکناس‌های کدام کیف‌ها به ترتیب دسته‌بندی نشده است. او همچنین اطلاعات کافی از دوربین‌های امنیتی در اختیار داشت.

پلیس بلافاصله متوجه حضور یک فرد نفوذی (سوءاستفاده از جایگاه) در این سرقت شد و بلافاصله تحقیقاتی را در مورد پیس به انجام رساند، اما اثبات این موضوع بسیار دشوار بود. اعضای باند از طریق پول‌شویی و کسب‌وکارهای جعلی تلاش زیادی برای مخفی کردن ثروت جدید خود انجام دادند. اما درنهایت، یکی از اعضای باند، یوجین لامار هیل، مرتکب یک اشتباه مهلک شد. او به یکی از دوستانش که یک کارگزار معاملات املاک بود، دسته‌ای اسکناس داد که هنوز با نوار اصلی پیچیده شده بودند. این فرد به پلیس مراجعه کرد و باعث دستگیری هیل شد، هیل مدتی پس از دستگیری اعتراف کرد و نام همدستانش را لو داد. آلن پیس بازداشت شد و به بیست‌وچهار سال حبس محکوم شد. اما بااین‌وجود، کمتر از نیمی از پول بازگردانده شد.

سرقت برینکس مت یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های طلا در تاریخ انگلستان بوده است
سرقت برینکس مت یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های طلا در تاریخ انگلستان بوده است

9. سرقت برینکس مت انگلستان
بامداد روز 26 نوامبر، 1983، شش مرد که چهره خود را با نقاب پوشانده بودند، وارد یک انبار در فرودگاه هیتروی لندن شدند که متعلق به شرکت امنیتی برینکس مت بود. خزانه انبار حاوی 3 میلیون پوند پول نقد بود که سارقان به‌خوبی از آن اطلاع داشتند. اما چیزی که سارقان نمی‌دانستند، این بود که خزانه همچنین حاوی بیش از سه تن (7000 قالب) شمش طلا بود.

مردان مسلح، دست و پای نگهبانان را بستند و روی آن‌ها بنزین ریختند و تهدیدشان کردند، در صورت خودداری از دادن کلید و کد ورود به خزانه، آن‌ها را خواهند سوزاند. سارقان پس از بارگیری شمش‌های طلا در ون خود، از محل متواری شدند.

اما آن‌ها مدت طولانی آزاد نبودند. آنتونی بلک، شخص نفوذی (سوءاستفاده از جایگاه) باند ابتدا دستگیر شد و سپس، دیگر عضو نه‌چندان باهوش باند، میکی مکاووی بازداشت شد. گزارش‌شده، او با استفاده از مبالغ مسروقه، خانه‌ای را به‌صورت نقد و دو سگ امنیتی که آن‌ها را برینکس و مت نام گذاری کرده بود، خریداری کرده بود. او و برادر زن بلک، برایان رابینسون، به 25 سال حبس محکوم شدند.

جواهرات فروشی شیک هری وینستون در خیابان مونتاین پاریس، در سال 2008، صحنه یک سرقت تاریخی بود
جواهرات فروشی شیک هری وینستون در خیابان مونتاین پاریس، در سال 2008، صحنه یک سرقت تاریخی بود

10. سرقت جواهر فروشی هری وینستون
جواهرات فروشی شیک هری وینستون در خیابان مونتاین پاریس، در سال 2008، صحنه یک سرقت تاریخی بود. در این سرقت، چهار مرد مسلح که لباس زنانه پوشیده بودند، پس از ورود به فروشگاه، همه کارکنان و مشتریان را با تهدید اسلحه در گوشه‌ای از جواهرفروشی جمع کردند و تقریب همه جواهرات موجود در خزانه را به سرقت بردند. ارزش جواهرات به سرقت رفته هری وینستون، بیش از 100 میلیون دلار برآورد می‌شود تا بزرگ‌ترین سرقت جواهر تاریخ فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های جواهر جهان لقب گیرد.
به گزارش گاردین، سارقان اطلاعات دقیقی از جواهرفروشی داشته‌اند، آن‌ها به‌خوبی محل جعبه‌های مخفی و نام برخی از کارکنان را می‌دانستند. هشت مرد در ارتباط با پرونده «سرقت قرن» لقبی که رسانه‌های فرانسوی به آن داده بودند، بازداشت شدند.
به گزارش بی‌بی‌سی، مغز متفکر این سرقت، دوادی یهیاوی به 15 سال حبس محکوم شد، در همین حال، باقی افراد باند، با حکم‌های کوچک نه‌ماهه محکوم شدند. پلیس موفق به بازگرداندن 19 میلیون دلار جواهر شد، اما مبلغ قابل‌توجهی از این سرقت هیچ‌گاه کشف شد.

.

منبع: mnn

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |