;
coinex

انسان های ماقبل تاریخ در انقراض ماموت ها نقش داشته اند

انسان های ماقبل تاریخ در انقراض ماموت ها نقش داشته اند
نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد، انسان های ماقبل تاریخ نقش زیادی در انقراض ماموت ها داشته اند. تصور می شود، ماموت ها پس از عصر یخبندان بین 10 هزار تا 12 هزار سال قبل منقرض شده باشند. البته واضح است که ماموت ها فقط به دلیل پایان عصر یخبندان منقرض نشده اند. بقایای یافت شده در آلاسکا نشان می دهد، انسان های ماقبل تاریخ نقش زیادی در محو شدن این جانداران عظیم الجثه از صحنه گیتی داشته اند.

بقایای کشف شده در سایت باستان شناسی در فاصله 11 کیلومتری جنوب شرقی شهر فیربنکس ایالت آلاسکا آمریکا، شواهدی از فعالیت های شکار انسان ها را نشان می دهد.

باستان شناسان به جز ابزارهای ساخته شده از سنگ و عاج، همچنین در این سایت باستان شناسی به عاج دست نخورده 1.3 متری برخوردند. پس از قدمت گذاری این عاج مشخص شد، عاج فوق متعلق به آخرین جمعیت ماموت های سرزمین اصلی آلاسکا بوده است.

علاوه بر این، محققان گمان می کنند، انسان های ماقبل تاریخ که در حدود 14 هزار قبل می زیسته اند، قادر به استفاده از آتش، ساخت اردوگاه و پختن غذا بوده اند.

کشف این بقایای ماموت متعلق به آخرین دوره عصریخبندان، کشف بسیار نادی محسوب می شود، چراکه دومین نمونه کشف شده از یک عاج کامل است.

 محققان معتقدند، انسان های ماقبل تاریخ از عاج برای شکار و ساخت سلاح استفاده می کرده اند. همچنین ممکن است، این انسان ها ماموت ها را فقط به جهت عاج شان شکار کرده باشند. این کشف می تواند از فرضیه ای پشتیبانی کند که بیان می کند، انسان ها و عصر یخبندان هر دو موجب انقراض ماموت ها شده اند.

به گفته کارتین کرسینسکی انسان شناسی از دانشگاه آدلفی، لانگ آیلند در نیویورک، هدف این  مطالعه جمع آوری شواهد بیشتری برای اثبات نقش انسان های ماقبل تاریخ در انقراض ماموت ها است. ماموت ها احتمالا پس از عصر یخبندان بین 10 هزار تا 12 هزار سال قبل می زیسته اند. با این حال، جمعیت بسیار کوچکی از ماموت ها جان سالم به در برده بودند و حتی تا 4000 سال قبل در نواحی سردسیر سیبری زندگی می کردند.

جمعیت ماموت های سیبری به نوعی  دانشمندان را سر در گم کرده است، چرا که نشان می دهد، این جانداران عظیم الجثه بلافاصله پس از عصر یخبندان منقرض نشده اند. در واقع گمان می شود، این غول های یخی به خوبی با آب و هوای گرم پس از عصر یخبندان سازگار نشده اند و به سادگی توسط انسان های ماقبل تاریخ شکار شده اند.

کرسینسکی  تاکید می کند، این کشف و مطالعه اهمیتی بسیار زیاد دارند و ممکن است، قابل تعمیم به دوران مدرن هم باشند. در واقع اگر ثابت شود، انسان های ماقبل تاریخ تاحد زیادی در انقراض ماموت ها نقش داشته اند، اثباتی بر این مدعاست که انسان ها تاثیر بسیار زیادی بر محیط زیست داشته اند. به هر روی، تا جایی که شواهد موجود نشان می دهد، انقراض ماموت ها، با مهاجرت انسان های ماقبل تاریخ از آسیا به آمریکا؛ همزمان بوده است.

.

منبع: sciencetimes

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر