;
coinex

پژوهشگران با طراحی هوش مصنوعی توانستند خطر بروز سکته‌های قلبی را پیش‌بینی کنند

پژوهشگران با طراحی هوش مصنوعی توانستند خطر بروز سکته‌های قلبی را پیش‌بینی کنند

هر ساله در همه جای دنیا، نزدیک به 20 میلیون نفر به دلیل مشکلات قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند. خوشبختانه یک تیم از پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام (Nottingham) واقع در انگلستان، یک الگوریتم یادگیری ماشینی (machine-learning algorithm) را طراحی کرده اند که به عنوان یک هوش مصنوعی (Artificial intelligence) می‌تواند احتمال وقوع حملات یا سکته‌های قلبی را همانند یک دکتر پیش‌بینی کند. باید گفت که سرعت عمل و توان پیش‌بینی قوی، از جمله ویژگی‌های یک هوش مصنوعی است.

دانشگاه آمریکایی قلب و عروق با مشارکت انجمن قلب آمریکا، مجموعه ای از رهنمودهایی را برای تخمین مخاطرات قلبی و عروقی بیمار توسعه داده اند که بر اساس چندین فاکتور مختلف است؛ از قبیل سن بیمار، وضعیت کلسترول وی، فشار خون و چند مورد دیگر.

به طور میانگین، دقت این سیستم طوری است که وضعیت بیمار را در رابطه با مخاطراتی که او را تهدید می‌کند، با دقت 72.8 درصد حدس می‌زند. این سیستم از دقت بالایی برخوردار است؛ اما آقای استیون ونگ (Stephen Weng) و تیمش با طراحی یک هوش مصنوعی ، این دقت را بالاتر بردند. آنها چهار الگوریتم یادگیری کامپیوتری را ساختند و سپس دیتا و اطلاعات 378256 بیمار را در انگلستان به این الگوریتم‌ ها دادند. این سیستم برای بار اول از اطلاعات 295 هزار بیمار استفاده کرد تا مدل‌های پیش‌بینی کننده‌ی داخلی خود را بسازد. سپس این الگوریتم‌ ها از بقیه‌ی مستندات بیماران استفاده کرد تا مدل خود را آزمایش کند و آن را بهبود بخشد.

نتیجه‌ی بکارگیری این هوش مصنوعی که در قالب چهار الگوریتم مطرح شده قرار گرفت، به طور چشمگیری از نتایج مربوط به رهنمودهایی که توسط دانشگاه آمریکایی قلب و عروق و انجمن قلب آمریکا، تهیه شده بود، فراتر رفت و بهتر شد؛ طوری که دقت آن از 74.5 به 76.4 درصد رسید.

83 هزار بیمار باقی مانده، به عنوان آزمایش و بررسی این مدل مورد استفاده قرار گرفتند که درنهایت این سیستم توانست جان بیش از 355 نفر را نجات دهد که به نسبت رقم بسیار بزرگی است.

جالب است بدانید که سیستم‌های هوش مصنوعی و الگوریتم ها، فاکتورهای خطرناک و عوامل پیش‌بینی کننده‌ای را شناسایی می‌کنند که ممکن است توسط رهنمودهای موجود، پوشش داده نشود؛ همانند مشکلات و بیماری‌های ذهنی و روانی و همچنین مصرف برخی استروئیدها.

آقای ونگ در این باره گفت:

“تعاملات فراوانی میان سیستم‌های بیولوژیکی وجود دارد و این ویژگی بدن انسان است، و با کمک علوم کامپیوتر ما می‌توانیم بسیاری از روابط و سیستم‌ها را کشف کنیم.”

.

منبع: Engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر