;
coinex

ماموریت مخفی هواپیمای فضاییX-37B  به پایان رسید

ماموریت مخفی هواپیمای فضاییX-37B  به پایان رسید

ماموریت رکورد شکن هواپیمای فضایی X-37B نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، در نهایت به پایان رسید. این هواپیمای رباتیک روز گذشته، پس از گذراندن 718 روز در مدار زمین، در فرودگاه تداراکاتی فرود شاتل در مرکز فضایی کندی ناسا، فلوریدا فرود آمد. این اولین فرود در فرودگاه تداراکاتی پس از ماموریت نهایی شاتل فضایی اندرو در ژوئیه 2011 بود.

همه چهار پرواز هواپیماهای فضایی X-37B از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا، به مدار زمین پرتاب ‌شده ‌بودند و سه ماموریت نخست در پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا فرود آمدند. اما مقامات نیروی هوایی اعلام کردند، قصد دارند، عملیات فرود و پرتاب هواپیمای فضاییX X-37B  را در سواحل فلوریدا ادغام کنند، به این ترتیب، فرود دیروز ماموریت، برای اولین بار در فرودگاه تداراکاتی فرود شاتل انجام شد.

هواپیمای بدون سرنشین X-37B که به ماموریت OTV (تست وسیله نقلیه مداری) شناخته می ‌شود، در واقع، شبیه به شاتل فضایی بازنشسته ناسا، البته در اندازه ‌ای کوچک ‌تر است که قادر به انجام ماموریت ‌های طولانی مدت در مدار زمین است. هواپیمای فضایی X-37B تنها  8.8 متر طول و 9.6 2.9 متر ارتفاع و طول بال ‌های آن‌ هم حدود 4.6 متر است.

نیروی هوایی آمریکا دارای دو هواپیمای فضایی رباتیک X-37B است که هردوی این هواپیماها توسط شرکت بوئینگ ساخته‌ شده است. این هواپیماهای دوقلو تاکنون چهار ماموریت را به انجام رسانده‌ اند. نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرده، سه ماموریت نخست OTV که در مجموع ۱۳۶۷ روز را در مدار به سر برده‌اند، تکنولوژی ‌های پرواز و فرود با قابلیت استفاده مجدد و بازگشت به جو را با موفقیت پشت سر گذاشته ‌اند.

ماموریت OTV-4 در 20 مه 2015 به‌ وسیله یک موشک اطلس 5 متعلق به شرکت اتحادیه مشترک پرتاب به فضا فرستاده شده بود
ماموریت OTV-4 در 20 مه 2015 به‌ وسیله یک موشک اطلس 5 متعلق به شرکت اتحادیه مشترک پرتاب به فضا فرستاده شده بود

هواپیمای فضایی رباتیک X-37B که ۲۰ ماه مه سال ۲۰۱۵، برای انجام چهارمین ماموریت فوق سری خود به مدار زمین فرستاده شده بود. گفته می‌ شود، X-37B در طول این ماموریت چندین محموله را حمل کرده که برخی از این محموله‌ ها شناسایی ‌شده ‌اند.

این هواپیما، چند دستگاه نیروی محرکه الکتریکی متعلق به نیروی هوایی و شرکت خصوصی آیروجت راکتداین و همچنین ابزارهای تحقیقاتی پیشرفته ناسا را حمل کرده است. نشریه نیویورک ‌تایمز، ماه مه سال ۲۰۱۰ گزارش داد: “مقامات پنتاگون در مصاحبه‌ ها و اظهارات خود، هرگونه ارتباط این هواپیما را با جنگ ‌افزارهای فضایی به‌ شدت تکذیب کرده ‌اند، این در حالی بود که این مقامات اذعان کرده بودند، هدف نهایی (مأموریت) کمک به جنگنده‌ های زمینی با ماموریت ‌های فرعی بوده است.”

همچنین نیروی هوایی هم پاسخ مبهمی در این خصوص داده و با اشاره به سری بودن ماموریت، اعلام کرد: “این ماموریت هیچ ارتباطی به قابلیت‌ های تهاجمی ندارد، بلکه این برنامه با هدف کاهش خطر، تجربه و توسعه سیستم های عملیاتی انجام ‌گرفته است.”

در اسناد رسمی نیروی هوایی، هدف ماموریت هواپیمای فضایی X-37B، این‌گونه اعلام‌ شده است:”تکنولوژی‌ هایی که در این ماموریت تست می‌ شوند، شامل؛ سیستم پیشرفته هدایت ناوبری و کنترل، سیستم‌ های حفاظت حرارتی، اویونیک، سازه های حرارتی فوق بالا، عایق ‌های قابل ‌استفاده مجدد، سیستم ‌های پرواز الکترومکانیکی سبک، سیستم پیشرفته نیروی محرکه و پرواز مداری مستقل، ورود مجدد به جو و فرود.”

همچنین شایعات جدید از آزمایش سیستم EM Drive (سیستم پیشران محفظه تشدید یا موتور الکترومغناطیسی) خبر می‌دهند. این سیستم، سیستم نیرو محرکه بدون سوختی است که ناسا به دنبال توسعه آن بوده است، این سیستم، روی کاغذ قادر به نقض قانون سوم نیوتون است.
این موضوع ماه دسامبر سال گذشته، جالب ‌تر شد، در آن زمان دولت چین ادعا کرد، در حال آزمایش یک سیستم EM Drive  در فضا است و یک منبع ناشناس به اینترنشنال بیزینس تایمز گفت، دولت ایالات متحده آمریکا هم در حال آزمایش همین سیستم با هواپیما فضایی اسرار آمیز ارتش موسوم به X-37B است. اکنون پس از گذشت پنج ماه، کماکان شایعات زیادی در مورد ماموریت سری این هواپیمای فضایی در جریان است.

گفته می‌ شود، ماموریت این هواپیمای فضایی، نمونه ‌ای از استقرار ماهواره ‌های جاسوسی در جو زمین است. همچنین بر اساس شایعات دیگر اهداف این ماموریت عبارتند از؛ تداخل در سیگنال‌ های ماهواره ‌های دیگر، ماموریت مخفی پنتاگون برای استقرار جنگ افزارهای بدون سرنشین و حتی جاسوسی از ایستگاه فضایی چین.

اما ارتش آمریکا همواره ادعا کرده، این ماموریت سری به هیچ وجه ارتباطی با اهداف جاسوسی ندارد. ارتش به جای آن هدف خود از این ماموریت را بررسی “تکنولوژی‌ های وسایل نقلیه فضایی قابل استفاده مجدد برای اهداف بلند مدت” ذکر کرده است.

گفته می‌ شود، ماموریت این هواپیمای فضایی، نمونه ‌ای از استقرار ماهواره ‌های جاسوسی در جو زمین است. همچنین بر اساس شایعات دیگر اهداف این ماموریت عبارتند از؛ تداخل در سیگنال‌ های ماهواره ‌های دیگر، ماموریت مخفی پنتاگون برای استقرار جنگ افزارهای بدون سرنشین و حتی جاسوسی از ایستگاه فضایی چین
گفته می‌ شود، ماموریت این هواپیمای فضایی، نمونه ‌ای از استقرار ماهواره ‌های جاسوسی در جو زمین است. همچنین بر اساس شایعات دیگر اهداف این ماموریت عبارتند از؛ تداخل در سیگنال‌ های ماهواره ‌های دیگر، ماموریت مخفی پنتاگون برای استقرار جنگ افزارهای بدون سرنشین و حتی جاسوسی از ایستگاه فضایی چین

کارشناسان هم به طور کلی با ادعای نیروی هوایی موافق اند، آنها می گویند، بعید به نظر می رسد، هواپیمای X-37B برای انجام ماموریتی تهاجمی و یا خرابکارانه به مدار زمین فرستاده شده باشد. برخی از ناظران هم می گویند علاوه بر نقش های ذکر شده،  هواپیمای رباتیک نیروی هوایی ممکن است، برخی سنسورها را برای دفتر شناسایی ملی (NRO) مورد آزمایش قرار داده باشد، دفتر شناسایی سازمانی است که ماهواره های جاسوسی ایالات متحده را اداره می کند.

در حالی که ماموریت OTV-4 به رکورد بیشترین گردش در مدار زمین دست یافته است، اما با طولانی ترین سفر فضایی انجام شده تا به حال فاصله بسیار زیادی دارد. برخی از مامواره های نظارتی دهه هاست که در حال انجام وظیفه اند و کاوشگرهای دوقلوی ناسا، وویجر 1 و وویجر2، پس از گذشت تقریبا 40 سال از پرتاب به فضا، هنوز هم در حال ارسال اطلاعات به زمین هستند.

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر