;
coinex

مردی در کالیفرنیا به جرم درگیری با یک ربات بازداشت شد!

مردی در کالیفرنیا به جرم درگیری با یک ربات بازداشت شد!

هنگامی که جنگ بین انسان و ماشین ها آغاز شود، همه ما می دانیم، جرقه شروع این جنگ خونین را چه کسی زده است! مردی در کالیفرنیا به ربات امنیتی به نام نایت اسکوپ کا -5 حمله کرد. این اتفاق در پارکینگی در مانتین ویو افتاد، در جریان درگیری به ربات مذبور چند خراش جزئی وارد شد.

البته جیسون سالیوان 41 ساله، نه به جرم ضرب و جرح گارد امنیتی، بلکه به جرم بد مستی و ولگردی بازداشت شده است. انگیزه سالیوان از ارتکاب جرم مشخص نیست. هر چند برخی منابع ادعا می کنند، او که از علاقمندان مجموعه تلویزیونی (علمی تخیلی) وست ‌ورلد بوده، از ربات ها متنفر است و همین تا حد زیادی انگیزه او را ثابت می کند.

نایت اسکوپ کا -5، یک ربات کاملا اتوماتیک مجهز به سنسورهایی همچون دوربین فیلمبرداری، رادار، سنسور کیفیت هوا و غیره است. این ربات با الهام از تیراندازی دبستان سندی هوک ساخته شده است، این ربات آزمایشی به منظور شناسایی و نظارت جرایم و هشدار به مامورین امنیتی و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه ساخته شده است. در جریان تیراندازی سال ۲۰۱۲ در نیوتاون،  ۲۶ نفر شامل ۲۰ دانش‌آموز و ۶ نفر از کارکنان دبستان سندی هوک کشته شدند.

این ربات که 1.5 متر قد و 136 کیلوگرم وزن دارد، هم اکنون در برخی مراکز خرید و پارکینگ های کالیفرنیا برای اهداف نظارتی مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهر نایت اسکوپ تا حد زیادی شبیه ترکیبی از یک ربات و جارو برقی فانتزی است.

ژوئیه گذشته هم یکی از این ربات های نایت اسکوپ خبرساز شد. در آن زمان، چنین رباتی با نقض قانون اول آسیموف با کالسکه یک کودک 16 ماهه تصادف کرده بود. جراحت وارد شده به پسر بچه چندان جدی نبوده است و پس از این تدابیری بیشتری از سوی توسعه دهندگان ربات برای جلوگیری از چنین سوانحی اندیشیده شد.

بر اساس قانون اول از قوانین رباتیک آیزاک آسیموف، یک ربات نباید با ارتکاب عملی یا خودداری از انجام عملی باعث آسیب ‌دیدن یک انسان شود.

پیش از این درگیری بین ربات و کودک هم در مطالعه ای در سال 2015 مشاهده شده بود. در این مطالعه، محققان ژاپنی یک ربات را در یک مرکز خرید در شهر اوزاکا قرار داده بودند. این ربات مودبانه از انسان ها می خواست، از جلوی راهش کنار بروند. در حالی که بزرگسالان معمولا به خواسته ربات تن می دادند، کودکان معمولا از پذیرفتن خواسته ربات امتناع می کردند و به بحث آنها معمولا به نزاع کلامی و درگیری فیزیکی با ربات ختم می شد.

این محققان ژاپنی شوخ طبع در مطالعه خود نوشتند، برای جلوگیری از خشونت کودکان بر علیه ربات های اجتماعی، ربات های آینده باید به نحوی طراحی شوند که از برخورد با انسان های کوتاه تر از 4.6 فوت (1.36 متر) خودداری کنند! به نظر می رسد، در جنگ آینده بین انسان ها و ربات ها، سربازان ما؛ کودکان، مست ها و کوتوله ها باشند!

.

منبع: sputniknews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر