;
coinex

بررسی و مشخصات فنی ب ام و X1 مدل 2017 ، یک شاسی بلند لوکس با قیمت مناسب

ب ام و X1 مدل سال 2017ب ام و X1 مدل 2017 میلادی یکی از مطرح‌ترین نمونه‌های موجود در خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک (Compact SUV) بوده و با وجود انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلویی، هنوز یک شاسی بلند سریع با هیجان و کیفیت بالای رانندگی به شمار می‌آید. در پی افزایش تقاضای بازار برای خرید خودروهای شاسی بلند، شرکت ب ام و نیز تصمیم به ورود به این بازار گرفت و در حال حاضر یکی از گسترده‌ترین طیف محصولات را در این کلاس بدنه از خودروها تولید می‌نماید.

مدل‌های تولیدی این شرکت بر اساس شاسی و پلتفرم خودروهای سری‌های مختلف این شرکت بوده و در گونه‌های X1، X3، X4، X5 و X6 تولید می‌گردد. این شرکت برنامه دارد که در آینده نزدیک، دو نمونه دیگر X2 و X7 را نیز به این خودروها اضافه نموده و لیست خودروهای SUV و شاسی بلند خود را تکمیل نماید.

ب ام و X1

شرکت خودروسازی معظم آلمانی ب ام و (BMW) برای اولین بار در سال 2009 خودروی شاسی بلند سایز کوچک خود به نام ب ام و X1 را راهی بازارهای جهانی نمود. این خودرو بر اساس نمونه مفهومی ب ام و X1 ساخته شده بود که در نمایشگاه خودروی پاریس سال 2009 میلادی به نمایش در آمد. تا کنون دو نسل از ب ام و X1 به بازارهای جهانی ارائه شده اند.

ب ام و X1 نسل اول

این خودرو بر پایه پلتفرم ب ام و سری 3 (E91) استیشن (Touring) ساخته شده بود. این ب ام و X1 نسل اول که از سال 2009 تا 2015 میلادی در خط تولید قرار داشت، قابلیت تجهیز به موتورهای بنزینی 2.0 لیتری 4 سیلندر با قدرت 143 اسب بخار، 3.0 لیتری 6 سیلندر خورجینی مجهز به توربوشارژر با قدرت 300 اسب بخار و 2.0 لیتری 4 سیلندر دیزل با قدرت 143 اسب بخار و 2.0 لیتری چهار سیلندر توربو دیزل با قدرت 218 اسب را نیز داشت.

این خودرو 3 بار و در سال‌های 2011، 2012 و 2014 با تغییرات اندکی و بهینه سازی ظاهری و فنی نسبت به مدل‌های قبلی به بازار ارائه شد.

ب ام و X1 نسل دوم

در سال 2015 میلادی و بعد از چند سال وقفه، نسل دوم ب ام و X1 به بازارهای جهانی ارائه گردید. این خودرو از دو موتور بنزینی 1.5 لیتری توربو و 2.0 لیتری توربو و همچنین یک نمونه 2.0 لیتری توربو دیزل نیرو می‌گرفت. این خودرو نیز مانند سایر مدل‌های تولیدی شرکت ب ام و یک خودروی مجهز و پیشرفته بوده که در ادامه به بررسی و ذکر مشخصات مدل سال 2017 آن خواهیم پرداخت.

ب ام و X1 مدل 2017

شرکت ب ام و برای سال 2017 یک نمونه جدید با نام sDrive28i را به مجموعه مدل‌های خود اضافه نموده که یک خودروی دیفرانسیل جلو (FWD) است. از نقاط قوت ب ام و X1 مدل 2017 می‌توان به طراحی بدنه و داخلی زیبا، به روز و جذاب، عملکرد فنی و قابلیت‌های دینامیکی بالا، قیمت مناسب در کلاس بدنه و همچنین مصرف سوخت قابل قبول اشاره نمود. نکات منفی ب ام و X1 مدل 2017 نیز به افت قابلیت‌های فنی نسبت به نسل قبلی، سواری خشک و اسپرت و تجهیزات سفارشی گرانقیمت محدود می‌گردد.ب ام و X1 مدل سال 2017 با قیمت پایه 34.000 دلار (معادل 128 میلیون تومان با احتساب دلار 3.765 تومانی در زمان نگارش) بوده که در بالاترین تیپ، گونه و سطح تجهیزات تا رقم 45.000 دلار (معادل 170 میلیون تومان) افزایش پیدا خواهد کرد.

طراحی ظاهری و بدنه

ب ام و X1 مدل سال 2017 میلادی نیز مانند سایر مدل‌های تولیدی این شرکت از طراحی فراتر ار زمان خود سود برده و ظاهری اسپرت و جسور دارد. این خودرو ابعادی برابر با 4.455 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.821 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.597 میلیمتر داشته و فاصله آن از سطح زمین نیز برابر با 183 میلیمتر است. به منظور درک بهتر ابعاد این خودرو می‌توان اشاره کرد که کیا اسپورتیج نسل قدرم موجود در ایران ابعادی برابر با 4.445 میلیمتر طول، 1.854 میلیمتر پهنا و 1.625 میلیمتر ارتفاع دارد.

وزن این خودرو نیز در حالت پایه در حدود 1.5 تن است. تایرهای استفاده شده در ب ام و X1 مدل 2017 نیز در سایز 225/50/18 بوده که چسبندگی مناسبی برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.ظاهر ب ام و X1 مدل 2017 نسبت به سایر رقبا از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و با ابعاد کوچک خود، قابلیت مانور قابل قبولی در فضاهای تنگ و کوچک دارد.

فرم طراحی مکعبی شکل نیز بیشترین فضای ممکن برای کابین و محفظه حمل بار را برای این خودرو به ارمغان آورده است. جلو پنجره نیز طراحی سنتی دو تکه شرکت ب ام و را داشته ولی نسبت به سایر مدل‌های این خودرو ساز از طراحی متفاوتی سود برده که در صورت عدم نسب نشان شرکت در وسط آن، تشخیص آن را به عنوان یک خودروی ب ام و اندکی دشوار می‌نماید. در مجموع بدنه ب ام و X1 مدل 2017 از بالاترین استانداردهای آئرودینامیکی برخوردار بوده که این مساله تاثیر محسوسی بر کاهش مصرف سوخت این خودروی شاسی بلند داشته است.

طراحی داخلی و کابین

طراحی داحل کابین ب ام و X1 مدل 2017 شباهت بسیاری به تیپ Grand Tourer سری 2 داشته و با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا محیطی نسبتا لوکس و مجلل را برای سرنشینان فراهم می‌کند. فرم طراحی اسپرت بدنه در داخل کابین نیز وجود داشته و بر جذابیت رانندگی این خودرو می‌افزاید. صندلی‌ها نیز با افزایش ارتفاعی در حدود 30 میلیمتر بیشتر نسبت به مدل‌های نسل قبلی مواجه شده و نمای کاملی از فضای خارج و مسیر پیش رو را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

ب ام و X1 مدل 2017 نیز از آخرین نسخه سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) شرکت با نام iDrive استفاده کرده که بدون شک یکی از بهترین نمونه‌ها موجود در بازار به شمار می‌آید. صفحه نمایش استاندارد این خودرو یک نمونه 6.5 اینچی لمسی رنگی بوده که قابلیت تجهیز به یک نمونه 8.8 اینچی سفارشی را نیز دارد. یکی اط نقاط ضعف این سیستم زمان پاسخگویی و عکس العمل آن بوده که با زمانی در حدود 1.5 ثانیه در مکانی پس از رقبایی مانند دوج و لکسوس قرار می‌دهد. این سیستم امکانات متعددی مانند نمونه‌های زیر را در مدل پایه و استاندارد و یا سفارشی در اختیار راننده قرار میدهد:

  • سیستم رهیابی ماهواره‌ای (استاندارد)
  • قابلیت اتصال به گوشی‌های همراه هوشمند از طریق سیستم بدون سیم بلوتوث (استاندارد)
  • رادیوهای ماهواره‌ای (استاندارد)
  • کنترل به وسیله کنترل دایره‌ای موجود در بخش دسته دنده (استاندارد)
  • ورودی AUX و USB (استاندارد)
  • سه خروجی برق 12 ولت در بخش‌های جلو، عقب و محفظه بار (استاندارد)
  • نمایش اطلاعات خودرو در بخش جلویی راننده یا Head Up Display (سفارشی)
  • نمایش وضعیت ترافیک به صورت آنلاین و لحظه‌ای (سفارشی)
  • نمایش وضعیت جوی به صورت آنلاین و لحظه‌ای (سفارشی)

صندلی‌های ب ام و X1 مدل 2017 بسیار راحت بوده و فضای کافی حتی برای سرنشینان بلند قد در صندلی‌های ردیف دوم وجود دارد. فضای موجود برای محفظه بار و صندوق عقب نیز در حدود 765 لیتر بوده که یکی از بزرگترین نمونه‌ها در این کلاس بدنه به حساب می‌آید. با خواباندن صندلی‌های عقبی این فضای به 1.670 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

مدل‌های مختلف

ب ام و X1 مدل 2017 در دو گونه sDrive28i و xDrive28i به فروش می‌رسد. مدل sDrive28i قیمت پاییت‌تری نسبت به مدل xDrive28i داشته و از تجهیزات و امکانات محدودتری برخوردار است. قیمت مدل sDrive28i در حدود 34.000 دلار (معادل 128 میلیون تومان) بوده و مدل xDrive28i با قیمت پایه 37.000 دلار (معادل 139.5 میلیون تومان) به مشتریان عرضه می‌گردد.

موتور و پیشرانه

برای ب ام و X1 مدل 2017 یک پیشرانه بنزینی در نظر گرفته شده است. این نمونه یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 228 اسب بخار در دور موتور 5.000 RPM را تولید نموده و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 258 پاوند بر فوت (معادل 350 نیوتون متر) بوده که از دور موتور 1.250 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده پیشرفته 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو در مدل sDrive28i و هر چهار چرخ در مدل xDrive28i منتقل می‌گردد.

این موتور ب ام و X1 مدل 2017 را در 6.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعتی معادل 129 مایل در ساعت (برابر با 207 کیلومتر در ساعت) دارد. مصرف سوخت این موتور نیز بنا بر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) برابر با 23 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 32 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9 لیتر در هر 100 کیلومتر) در سیکل ترکیبی در مدل sDrive28i خواهد بود.

مصرف مدی xDrive28i اندکی بیشتر بوده و برابر با 22 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 32 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) در سیکل ترکیبی است.

تجهیزات و امکانات استاندارد

ب ام و X1 مدل سال 2017 در هر دو گونه sDrive28i و xDrive28i به امکانات متعددی در حالت استاندارد مجهز شده است. از ویژگی‌های استانداد مدل پایه sDrive28i می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های جلویی (FWD)
  • تایرهای چهار فصل با ویژگی حرکت در حالت پنچری (Run Flat)
  • سپرهای عقب و جلوی همرنگ بدنه
  • سیستم صوتی با کیفیت بالا مجهز به 7 بلندگوی جداگانه
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه نسل جدید (Dual Zone Climate Control)
  • برف پاک کن‌های اتوماتیک حساس به بارش باران
  • غربیلک فرمان قابل تنظیم با روکش چرم
  • در صندوق عقب الکتریکی
  • صفحه نمایش 6.5 اینچی لمسی
  • پشتیبانی از رادیوهای ماهواره‌ای SiriusXM

تجهیزات و امکانات سفارشی

امکانات سفارشی موجود برای این خودرو نیز بسیار متنوع و البته اندکی گرانقیمت بوده و در 5 بسته انتخابی قابل سفارش است:

  • بسته Cold Weather
  • بسته Driver Assistance
  • بسته Premium
  • بسته Luxury
  • بسته M Sport

بسته Cold Weather مخصوص مناطق سردسیر بوده و امکاناتی مانند صندلی‌ها و غربیلک فرمان مجهز به گرمکننده را به ب ام و X1 مدل سال 2017 میلادی اضافه می‌کند. سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)، دوربین کمکی دنده عقب، سنسورهای کمکی پارک و قابلیت پارک خودکار نیز از ویژگی‌های بسته Driver Assistance هستند. بسته Premium نیز سقف پانوراما و دسترسی به خودرو بدون نیاز به کلید را به ب ام و X1 مدل سال 2017 اضافه خواهد کرد.

در بسته Luxury نیز کیفیت مواد اولیه پوشاننده ابزار و ادوات داخلی بهبود یافته و بسته Sport M ویژگی‌هایی مانند سیستم تعلیق اختصاصی، جعبه دنده بهینه سازی شده، غربیلک فرمان متفاوت و اسپرت و کیت بدنه با قابلیت‌های آیرودینامکی بالاتر را به ویژگی‌ها و امکانات پایه اضافه خواهد کرد. از سایر تچهیزات سفارشی موجود برای ب ام X1 مدل سال 2017 میلادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رینگ‌ها اسپرت با طراحی جدید
  • سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت Harmon Kardon با 12 بلندگوی جداگانه
  • صندلی‌های اسپرت

تجربه رانندگی

ب ام و X1 مدل سال 2017 میلادی با وجود تولید قدرت نسبتا مناسب پیشرانه 2.0 لیتری خود، سواری جذاب و اسپرتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. فرمان عملکرد سریع و دقیقی داشته و کابین با توجه به سیستم تعلیق جدید بسیار نرم و راحت است.

عملکرد سیستم انتقال سرعت بسیار خوب بوده و دنده‌ها در کمترین زمان ممکن و با دقت بسیار بالا تعویض می‌گردند. شتابگیری این خودرو نیز قابل توجه بوده و قابلیت سبقت گرفتن‌های ناگهانی را به راننده خواهد داد.

 ایمنی و سیستم‌های کمکی رانندگی

خودروهای ساخت شرکت ب ام و همیشه از بالاترین سطح تجهیزات ایمنی برخوردار بوده و ب ام و X1 مدل سال 2017 نیز از این قاعده مستثنی نیست. از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی موجود در این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمز‌های ضد قفل (ABS)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (Electronic Stability Control یا ESC)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control یا TC)
  • کیسه‌های هوای دو مرحلخ‌ای برای سرنشینان جلو
  • کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی
  • کیسه‌های هوای مخصوص سرنشینان جلو
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیستم کنترلسرعت تطبیقی (سفارشی)
  • سنسودهای کمکی پارک
  • سیستم هشدار برخورد از جلو همراه با ترمز اتوماتیک (Forward Collision Warning with Automatic Brake)
  • سیستم هشدار خروج خودرو از خطوط جاده (Lane Departure Warning)
  • سیستم کمکی پارک خودکار

ب ام و X1 مدل سال 2017 میلادی هنوز توسط سازمان ملی ترافیک و ایمنی جاده‌های ایالات متحده آمریکا (NHTSA) مورد بررسی قرار نگرفته اما توانسته از موسسه خصوصی IIHS عنوان بسیار بالا و مناسب Top Safety Pick Plus را با بالاترین امتیازات در زمینه اینمی در تصادفات رانندگی از آن خود نماید.

قیمت و رقبا

ب ام و X1 مدل سال 2017 میلادی همانطور که پیشتر نیز اشاره شد با قیمتی مابین 34.000 دلار (معادل 128 میلیون تومان) تا 45.000 دلار (معادل 170 میلیون تومان) به فروش می‌رسد. این خودرو رقبای مطرح و بسیار قدرتنمدی را پیش رو داشته که نمونه‌هایی از آنها عبارتند از:

  • لکسوس NX با قیمت پایه 36.000 دلار (معادل 135.5 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز GLA با قیمت پایه 33.750 دلار ( معادل 127 میلیون تومان)
  • اینفینیتی QX30 با قیمت پایه 31.000 دلار ( معادل 117 میلیون تومان)
  • لندروور رنج رور ایووک (Land Rover Range Rover Evoque) با قیمت پایه 43.000 دلار ( معادل 162 میلیون تومان)
  • آئودی Q3 با قیمت پایه 32.750 دلار ( معادل 123 میلیون تومان)
  • لینکلن MKC با قیمت پایه 34.000 دلار ( معادل 128 میلیون تومان)

شرکت خودرو سازی ب ام و

شرکت Bavarian Motor Works که بیشتر با نام ب ام و (BMW) شناخته می گردد، یکی از معتبرترین خودروسازان کشور آلمان بوده و بدون شک یکی از بزرگترین، بهترین و محبوب‌ترین خودروسازان جهان نیز به حساب  می آید. شرکت ب ام و در سال ۱۹۱۶ میلادی تاسیس شده و مقر اصلی آن در شهر مونیخ (Munich) کشور آلمان واقع شده است. این شرکت در حال حاضر مالک دو کمپانی خودرو سازی بریتانیایی مینی (Mini) و رولز رویس (Rolls Royce) نیز بحساب می آید.

این شرکت در اوایل قرن بیستم میلادی به ساخت موتورسیکلت و موتور هواپیما نیز مشغول بود. این شرکت در دهه ۱۹۶۰ میلادی مدل افسانه ای ۲۰۰۲ خود را طراحی نمود که به سرعت به یکی از محبوب ترین و مشهورترین نمونه های تولیدی این شرکت تبدیل شد. این خودرو در کنار وزن بسیار کم و مصرف بسیار مناسب خود قابلیت های دینامیکی فوق العاده را از خود نشان می داد. شرکت ب ام و در حال حاضر به تولید انواع خودروهای لوکس و اسپرت مشغول بوده و خودروهای این شرکت در تمامی کلاسهای بدنه اعم از مینی تا سوپر اسپرت جزو بهترین های موجود در بازار بحساب می آیند.

ب ام و در ایران

خودروهای لوکس و با کیفیت شرکت خودرو سازی ب ام و نیز چند سالی است که توسط نمایندگی رسمی این مجموعه شرکت پرشیا خودرو ، به خریداران ارائه می‌گردد. از مدل‌ها موجود ب ام و در بازار ایران می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • ب ام و ۲۱۸i مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۲۹۴ میلیون تومان (معادل ۷۸.۰۰۰ دلار)
  • ب ام و ۲۲۵i مدل ۲۰۱۶ با قیمت ۳۳۹ میلیون تومان (معادل ۹۰.۰۰۰ دلار)
  • ب ام و ۷۳۰ Li مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۷۹۴ میلیون تومان (معادل ۲۱۲.۰۰۰ دلار)
  • ب ام و i8 مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان (معادل ۲۹۳.۰۰۰ دلار)
  • ب ام و ۵۲۸ مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۴۹۰ میلیون تومان (معادل ۱۳۰.۰۰۰ دلار)

ب ام و X1 مدل 2017 نیز یکی از محصولاتی بوده که توسط این شرکت به مشتریان خاص عرضه می‌گردد. این خودرو در گونه xDrive29i و با قیمت نجومی و چند برابر قیمت ۳۸۴ میلیون تومان (معادل ۱۰۲.۰۰۰ دلار) به فروش می‌رسد. هر چند این خودرو یک نمونه کوچک لوکس و بسیار با کیفیت بوده اما خریداران ایران با پرداخت چنین مبلغی توانایی خرید خودروهایی مانند نمونه‌های ذکر شده در فهرست زیر را خواهند داشت:

  • لکسوس LX با قیمت پایه 92.000 دلار (معادل 347 میلیون تومان)
  • ب ام و X5 M با قیمت پایه 102.000 دلار (معادل 384 میلیون تومان)
  • ب ام و X6 M با قیمت پایه 105.000 دلار (معادل 395 میلیون تومان)
  • لند رورر رنج روور با قیمت پایه 105.000 دلار (معادل 395 میلیون تومان)
  • پورشه کاین توربو با قیمت پایه 110.000 دلار (معادل 414 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز AMG مدل GLE43 با قیمت پایه 111.000 دلار (معادل 418 میلیون تومان)

سخن آخر

ب ام و X1 مدل سال 2017 بهترین خودرو شاسی بلند سایز کوچک موجود در بازار بوده و در بیشتر بخش‌ها، رقبای قدر خود را با اختلاف پشت سر می‌گذارد. امکانات و تجهیزات استاندارد این خودرو نیز در بالاترین سطح ممکن بوده و علاوه بر آن قابلیت تجهیز و ابزار و ادوات اضافی به صورت سفارشی را نیز دارد.

ب ام و X1 مدل سال 217 میلادی در یک نگاه

ب ام و

X1 مدل xDrive28i

حجم موتور (سی‌سی) 1.998
تعداد سیلندر 4
قدرت موتور (اسب بخار) 228
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 350
شتاب 0 – 100 (ثانیه) 6.4
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 207
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (شهری) 10.2
مصرف سوخت (بزرگراه) 7.3
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 9.4
وزن (کیلوگرم) 1.480
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 139.5
قیمت تخمینی در بازار ایران 394

 

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر