;
coinex

هشدار دانشمندان: بزرگ‌ترین انقراض از زمان دایناسورها در راه است

هشدار دانشمندان: بزرگ‌ترین انقراض از زمان دایناسورها در راه است

دانشمندان هشدار می‌دهند که فوران جمعیت انسان و مصرف بیش‌ازحد منابع طبیعی می‌تواند سریع‌تر از چیزی که تصور می‌شد، منجر به رویداد انقراض ششم شود. درحالی‌که بیشتر مطالعات به گونه‌های منقرض شده پرداخته‌اند، این مطالعه جدید که در مجموعه مقاله‌های آکادمی علوم آمریکا منتشر شده، به کاهش تعداد و گستره جمعیتی موجودات زنده طی سال‌های اخیر پرداخته است.

دانشمندان برای این مطالعه، 27،600 گونه مهره‌دار و 177 گونه پستانداران را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که جمعیت‌های جانوری در طول سال‌های اخیر به‌شدت کاهش‌یافته‌اند و زمین‌هایی که در اختیار آن‌ها قرار دارد، به‌شدت کاهش‌یافته است. از 177 گونه پستانداری که موردبررسی قرار گرفتند، حداقل 30 درصد محدوده جغرافیایی خود را ازدست‌داده‌اند و بیش از 40 درصد هم حداقل 80 درصد جمعیتشان کاهش‌یافته است.

از 177 گونه پستانداری که موردبررسی قرار گرفتند، حداقل 30 درصد محدوده جغرافیایی خود را ازدست‌داده‌اند و بیش از 40 درصد هم حداقل 80 درصد جمعیتشان کاهش‌یافته است
از 177 گونه پستانداری که موردبررسی قرار گرفتند، حداقل 30 درصد محدوده جغرافیایی خود را ازدست‌داده‌اند و بیش از 40 درصد هم حداقل 80 درصد جمعیتشان کاهش‌یافته است

بیشترین نواحی که آسیب‌دیده‌اند، آسیا و بعدازآن نواحی از استرالیا، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی هستند. این یافته‌ها چیزی جز نابودی زیست‌شناسی یا انقراض را نشان نمی‌دهد.

یکی از نویسندگان این مقاله، زیست‌شناسی مشهوری به نام پال آر. ارلیک از دانشگاه استانفورد است که به دلیل نظریات خاصش در مورد کنترل جمعیت انسان در جوامع علمی شهرت دارد. ارلیک در مورد رشد بی‌رویه جمعیت و تخریب زیستگاه‌ها به گاردین گفت: “نژاد انسان به‌قدری رشد کرده که اکنون تقریبا 40 درصد زمین‌های سیاره برای تغذیه‌اش کشت‌شده‌اند.”

زمین‌های کشاورزی شرایطی را به وجود نمی‌آورند که مورد نیاز حیات‌وحش است. علاوه بر این، هرچقدر جمعیت انسانی بیشتری در این نواحی وجود داشته باشد، تقاضا برای محصولات طبیعی از  چوب و گوشت تا گاز و خاک‌های نادر بیشتر می‌شود. ارلیک می‌گوید، نه‌تنها زیستگاه‌های حیات‌وحش کوچک می‌شوند، بلکه حتی به‌وسیله مواد شیمیایی به‌طور فزاینده‌ای سمی می‌شوند.

ارلیک گفت: “حتما نباید دانشمند باشید تا بدانید رشد جمعیت انسانی و افزایش مصرف منابع طبیعی، عامل اصلی انقراض ششم است. این تغییرات سریع زیستگاه‌ها، سرعت انقراض را بیشتر می‌کنند. ابا موضوعی ساده مواجهیم، هرچقدر انسان‌ها بیشتر باشند، زیستگاه‌های بیشتری از بین می‌روند. تمدن انسان تنها زمانی می‌تواند زنده بماند که جمعیت‌ها کوچک شوند.”

ارلیک در سال 2015 هشدار داده بود که “ما در حال قطع کردن (شاخه) درختی هستیم که روی آن نشسته‌ایم.”

مطالعه‌ای که سال 2014 توسط صندوق جهانی حیات‌وحش و انجمن جانورشناسی لندن انجام‌گرفته، نشان می‌دهد که مصارف انسانی، میزان حیوانات وحش را در طول 40 سال گذشته به نصف کاهش داده است. دانشمندان می‌گویند، در طول 443 میلیون سال گذشته، 5 رویداد انقراض بزرگ روی زمین اتفاق افتاده است. آخرین این رویدادها، منجر به انقراض دایناسورها شد و راه را برای تکامل پستانداران باز کرد.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر