;
coinex

هشدار ایلان ماسک: هوش مصنوعی تهدیدی برای تمدن بشری است!

هشدار ایلان ماسک: هوش مصنوعی تهدیدی برای تمدن بشری است!

ایلان ماسک مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا که در حاشیه کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا صحبت می‌کرد، به حاضران در نشست گفت، هوش مصنوعی خطر جدی برای تمدن بشری است. ماسک همچنین تنظیم مقرراتی مدون برای هوش مصنوعی را ضروری دانست.

البته ماسک قبل از اینکه چنین هشداری بدهد، از برخی فرمانداران درخواست کرد، برخی قوانین را لغو کنند، ازجمله قوانین نمایندگی که حق فروش مستقیم خودروهای الکتریکی شرکت او (تسلا موتورز) را برای مصرف‌کنندگان ممنوع می‌کند.

ایلان ماسک که به نظر می‌رسد، در مورد آینده ارتباط هوش مصنوعی و انسان نگران است، خواستار تصویب قوانینی مدون در این رابطه شد. ماسک در جلسه پرسش و پاسخی که در خلال کنفرانس تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریکا انجام شد، در مورد انرژی خورشیدی، سفرهای فضایی، خودروهای بدون راننده و دیگر تکنولوژی‌های نوظهور صحبت کرد. این کنفرانس روز شنبه در رود آیلند برگزار شد. ماسک به احضار کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا گفت: “هنگامی که آگاهی به دست بیاید، مردم به شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند.”

ایلان ماسک پیش از این هم در خلال سمپوزیومی که سال ۲۰۱۴ در ام آی تی برگزار شد، گفته بود: “فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این ‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!”

ایلان ماسک بیش از یک سال قبل، در ایجاد موسسه تحقیقاتی که به توسعه هوش مصنوعی که به مردم به‌جای صدمه زدن، کمک خواهد کرد شرکت داشت. ماسک با ورود به این عرصه، خود را در میان بحث روز دنیای تکنولوژی دید که باور دارد، هوش مصنوعی قادر به نابودی انسانیت است.

غول‌های تکنولوژی از جمله گوگل، اپل و مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌های هوشمندتر هستند تا زندگی انسان را بهبود بخشند. ماسک همچنین در خلال کنفرانسی که در کالیفرنیا برگزار شد، گفته بود: “اگر ما برخی از سیستم‌های دیجیتالی فوق هوشمند را بسازیم که ما را به روش‌های بسیاری یاری دهند، چنین چیزی خوشایند خواهد بود.”

او استدلال می‌کند، حتی در این وضعیت خوشایند با سیستم‌های فوق هوشمند، انسان‌ها از لحاظ کارایی، هم‌راستای ماشین‌ها نبوده و همچون گربه‌های خانگی خواهند بود. ماسک سال گذشته در خلال کنفرانس Code گفت بود: “من دوست ندارم، یک گربه خانگی باشم!”

این ایده، با پیش‌بینی ساخت شبکه‌های عصبی که قادر به اتصال مغز انسان‌ها به هم است، مطرح ‌شد. مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس و تسلا، باور دارد که انسان می‌تواند با ادغام با ماشین‌ها از قیام ربات‌ها پیشگیری کند. وی در جریان اجلاس جهانی دولت‌ها (WGS) در دبی به شبکه تلویزیونی CNBC گفت: “هوش مصنوعی عمیق، هوشمندتر از باهوش‌ترین انسان‌ها است.”

 ایلان ماسک: “فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!”

ایلان ماسک: “فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!”

شاید تهدید ربات‌ها و ماشین‌هایی باهوش مصنوعی بالا هنوز برای خیلی از افراد قابل‌لمس نباشد؛ اما در کوتاه‌مدت، هوش مصنوعی قادر به جایگزینی بسیاری از مشاغلی است که هم‌اکنون در اختیار  انسان‌هاست. مشاغلی همچون، رانندگان، تحویل‌دهندگان کالا و حرفه‌هایی از این قبیل که از واقعیت دور نیستند. ایلان ماسک مدیرعامل شرکتی به نام تسلا است، شرکتی که در حال ساخت و توسعه خودروهای خودران است. باور بر این است که بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از نیروی کار فعلی در خلال دو دهه آینده بیکار خواهند شد.

ایلان ماسک در این مورد می‌گوید: “نزدیک‌ترین تأثیر ازنظر تکنولوژیکی، خودروهای خودران هستند. این مورد سریع‌تر از چیزی که انسان درک کند، رخ خواهد داد و می‌تواند تبدیل به مزیتی فوق‌العاده عالی شود. اما دراین‌بین افراد زیادی هستند که شغل آن‌ها رانندگی است، بنابراین ما نیاز داریم که نقش‌های جدیدی برای چنین افرادی که مشاغل خود را از دست می‌دهند تعریف کنیم. اما چنین چیزی بسیار سریع و به طرز مختل‌کننده‌ای رخ خواهد داد.”

درواقع، به عقیده کارشناسان تا سال ۲۰۴۵، ماشین‌ها قادر به انجام بسیاری از کارهای قابل‌توجهی که انسان می‌تواند انجام دهد، خواهند بود. این احتمالا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشری در طول تاریخ خواهد بود. همچنین به عقیده کارشناسان، رانندگی در ۲۵ سال آینده به‌صورت کاملا اتوماسیون انجام خواهد گرفت. در حال حاضر ۱۰ درصد مشاغل مرتبط به  وسایل نقلیه است که بسیاری از این مشاغل (در آن زمان) به‌کلی حذف می‌شوند. راهکار ایلان ماسک برای این روند، تحول انسان به سایبورگ ها، موجوداتی با اجزای ارگانیک و بیومکاترونیکی و یا مواجه با خطری مخرب است.

.

 

منبع: fortune

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر