;
coinex

سالگرد تولد ویلیام همیلتون نابغه ریاضی ایرلندی در 4 اوت؛ وی مسلط بر زبان فارسی بود!

سالگرد تولد ویلیام همیلتون نابغه ریاضی ایرلندی در 4 اوت؛ وی مسلط بر زبان فارسی بود!

ویلیام همیلتون، اعجوبه ریاضی در ایرلند، 212 سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد. همیلتون در ریاضی تحصیل کرد و در ابتدا به فیزیک نور و خواص هندسی‌اش پرداخت و در سن هجده سالگی موفق به کشف قاعده همیلتون در مکانیک شد.

او سال ۱۸۲۷ (یعنی در ۲۲ سالگی)، استاد ستاره‌شناسی بود و توانست ستاره‌شناس سلطنتی ایرلند شود. وی در ریاضی معادله اویلر-لاگرانژ را که درمکانیک لاگرانژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثبات کرد. همیلتون بعدها به چهارگان‌ها نیز پرداخت که امروزه در گرافیک کامپیوتری و نظریه نسبیت نیز کاربرد دارد.

همیلتون از نوابغ ایرلندی بود که از لحاظ زبانشناسی نیز استعداد ویژه‎ای داشت. در پنج سالگی متون لاتینی و یونانی و عبری را می‌خواند و در هفت سالگی به طور باور نکردنی زبان عبری بلد بود. وی ایتالیایی و فرانسوی را در هشت سالگی و عربی و سانسکریت را در ۱۰ سالگی آموخت و تا قبل از تولد سیزده سالگی‌اش در مجموع ۱۲ زبان را بلد بود. همیلتون در سن ۱۴ سالگی برای سفیر ایران خطابه خوشامدی به زبان فارسی تهیه کرد.

از جمله زبان‌هایی که همیلتون توانسته بود در سنین کم یاد بگیرد، شامل: زبان های کلاسیک و مدرن اروپایی، فارسی، عربی، هندو، سانسکریت و مالایایی را می‌توان نام برد. او همچنین تا آخر عمرش همیشه خود را برای تفریح و سرگرمی با متن‌های فارسی و عربی مشغول می‌نمود.

استعداد همیلتون متوجه علوم گردید به طوری که در ۱۷ سالگی همیلتون تمام حساب انتگرال را به خوبی می‌دانست و خسوف و کسوف را نیز به خوبی پیش‌بینی می‌کرد.

کارهای او مربوط به مبحث نور، دستگاه‌های اشعه و مبحث دینامیک هستند. وی ملاحظات گاوس را در فضای سه بعدی تعمیم داد و در سال ۱۸۴۳ اولین اکتشافات خود را درباره کوآترنیون‌ها یعنی جبر فضایی که تعمیم جبر گاوس و کوشی بود به آکادمی سلطنتی ایرلند تقدیم کرد. تقریبا در همین اوقات، ریاضی‌دان آلمانی هرمان گراسمان همین فکر را نه تنها در مورد فضای سه‌بعدی بلکه به فضای n بعدی تعمیم داد.

پرخوری همیلتون باعث شد وی به نقرس شدید مبتلا شود و در 2 سپتامبر 1865 دیده از جهان فرو بست.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر