;
coinex

دلیل عدم بازگشت نخبگان به ایران، کپی و مشکلات تجاری سازی ایده ها

دلیل عدم بازگشت نخبگان به ایران، کپی و مشکلات تجاری سازی ایده هاموانع موجود بر سر راه تجاری سازی ایده ها در ایران توسط مسئول نوآوری و فناوری دانشکده مهندسی و دانشیار دپارتمان عمران دانشگاه پوترا تشریح شد و به گفته وی، نخبگان و تحصیلکرده های ایرانی که در خارج کشور هستند به دلیل عدم اطمینان به دریافت پشتیبانی و حمایت است که به کشور باز نمی گردند.

به گفته دکتر حجازی، محققان ما متناسب با بازار عمل نمی کنند هر چند عملکرد خوبی داشته باشند و علت این امر این است که در کشور ما قبل از اینکه به دنبال بازار کار باشند، تکنولوژی ایجاد می شود.

وی ادامه داد که فروش تکنولوژی ها به صورت تک تک ایده مناسبی نیست، بلکه ما باید برای نتیجه بهتر، چند تکنولوژی را با هم جمع کنیم و در یک محصول عرضه نماییم یعنی ارائه محصولی بهتر. برای این منظور نیز لازم است تا بین مراکز مختلفی که با دنیا در ارتباط هستند همکاری وجود داشته باشد تا نتیجه بهتری از خدمات و محصولات ارائه شده به دست آوریم.

حجازی در ادامه اشاره کرد که صرفا بستن تفاهم نامه به تنهایی نتیجه بخش نیست بلکه در اینجا همکاری مهم است زیرا با همکاری و مشارکت است که سازمان ها و مراکز می توانند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند.

نماینده دانشگاه پوترا نیز در زمینه همکاری و تفاهم نظر مشترکی دارد و بر همفکری و اشتراک گذاری تجربه ها تاکید دارد. وی افزود چون دو کشور مالزی و ایران از نظر فرهنگی، سیاسی و مذهبی به هم نزدیک هستند بهتر است با هم همکاری و مشارکت داشته باشند.

نیاز بازار و طراحی ایده

نکته مهم دیگر، تولید محصول و طراحی ایده، براساس نیاز بازار است، این یک نکته مهم در تجاری سازی ایده است.

به گفته حجازی ایران از نظر تجاری سازی ایده ها یک مشکل پایه ای دارد یعنی ایده ارائه می شود، بر روی ایده کار می شود و سپس به دنبال محصول می گردند. این مسئله در نمایشگاه های ایران کاملا مشخص است. نمایشگاه ها پر از ایده است که به به دنبال بازار کار می گردند که این روند اشتباه است و باید برعکس این روال باشد.

دانشیار دانشگاه پوترا، در زمینه تجاری سازی ایده ها به یک نکته بسیار مهم اشاره نمود، اول بررسی بازار و پیدا کردن نیاز، سپس طراحی ایده، این یعنی تجاری سازی ایده موفقیت آمیز.

عدم ارزیابی نوآوری ها‌ و کپی ایده

به گفته حجازی، ایده و خلاقیت در ایران زیاد است و همچنین کپی در ایده ها نیز زیاد است. شاید یک ایده و محصول در ایران جدید باشد اما مشابه آن در دنیا وجود داشته باشد، بنابراین، این ایده کپی خواهد بود و جدید نیست پس فاقد ارزش است. لازم است برای ارائه ایده جدید و با ارزش، محققین ایده های دنیا را بررسی نمایند و در صورت نبود ایده مشابه، نسبت به ارائه آن اقدام کنند.

عدم بازگشت تحصیل‌کردگان کشورهای خارجی به ایران

به گفته دانشیار دانشگاه پوترا، چگونگی وضعیت سیاست خارجی و اقتصادی دولت تاثیر بسزایی در تصمیم گیری افراد برای بازگشت به کشور دارد. اگر افرادی که برای تحصیل به خارج رفته اند مطمئن باشند که پس از بازگشت به کشور از آنها حمایت می شود و سرخورده نخواهند بود، قطعا به کشور بازمی گردند. باید انگیزه لازم برای بازگشت افراد به ایران در آنها ایجاد شود.

حجازی نیز در زمینه حمایت از بازگشت نخبگان ایرانی به کشور اشاره نمود که اکنون ایران حدود 3 هزار شرکت دانش بنیان را حمایت می کند و برای سایر افراد فقط می تواند شرایط لازم را فراهم نماید.

تغییر روش‌های سنتی

نماینده دانشگاه پوترا تاکید نمود، برای اینکه افراد خلاق باشند و بتوانند روی ایده های خود کار کنند باید شرایط آسان برای آنها فراهم شود. در واقع لازم است تا قوانینی که مربوط به انتقال تکنولوژی و تجاری‌سازی در خاورمیانه است آسان شود.

وی تاکید کرد لازم است در ایران این قوانین سنتی مربوط به تحقیق و پژوهش تغییر کند. تولید و اشتغال یعنی حرکت کردن فراتر از مرزها، پس برای این کار باید براساس استاندارهای بین المللی کار را پیش برد نه قوانین سنتی. که البته کار ساده ای نیز نیست و امکان دارد چندید سال زمان ببرد اما باید توجه داشت که تجارب کشورهای موفق کمک زیادی در این راه خواهد بود.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر