;
coinex

عدم امنیت کارت های بانکی مغناطیسی در بانکداری کشور

عدم امنیت کارت‌های بانکی مغناطیسی

محمد آجدانی، کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک، سیستم بانکداری کشور را سیستمی مطمئن می‌داند اما کارت های بانکی مغناطیسی را که استفاده می‌کنیم از نظر امنیتی مناسب نمی‌داند و به گفته وی عدم آگاهی در استفاده از این کارت‌ها می‌تواند مشکلات امنیتی جدی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

نخستین بار در سال 1918 در بانک فدرال رزرو آمریکا بود که بانکداری الکترونیک معنا پیدا کرد. در آن زمان از تلگراف برای انجام خدمات بانکی به صورت الکترونیکی استفاده می‌شد. حدود 20 سال بعد نیز اولین دستگاه خودپرداز ابداع گردید.

اما بحث بانکداری الکترونیک امروزه به گونه‌ای متفاوت‌تر و پیچیده‌تر است. تقریبا می‌توان گفت تمامی خدمات بانکی که قبلا صورت می‌گرفت اکنون به صورت الکترونیکی نیز قابل ارائه است و نیازی به حضور فیزیکی در محل نیست.

یعنی امروزه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی که وجود دارند دنیای کسب و کار را متحول کرده‌اند. استفاده از این فناوری‌های نوین به سیستم بانکی نیز کشیده است.

به گفته محمد آجدانی، استفاده از این فناوری‌ها در سیستم بانکداری باعث تغییر روند ارائه خدمات بانکی به سمتی مثبت و متفاوت شده است. این فناوری‌های نوین بانکداری در کشور به سمت ایجاد پایگاه داده‌های متمرکز در حال حرکت است.

پیش از وجود فناوری‌های نوین لازم بود تا برای انجام عملیات بانکی حتما در شعبات بانک حضور داشته باشیم اما اکنون بدون حضور فیزیکی قادر به انجام فعالیت بانکی نیز هستیم.

وی ادامه داد:

در زمینه بانکداری الکترونیک از هیچکدام از کشورهای دنیا عقب نیستیم و کلیه خدمات مختلف بانکی برای عموم مردم در دسترس است. ما به دستگاه‌های خودپرداز، اینترنت بانک، موبایل بانک، دستگاه‌ POS و سایر دستگاه های مختلف بانکی دسترسی داریم و عقب افتادگی در این زمینه وجود ندارد. اما مشکل ما سطح فرهنگی ماست. اگر از این نظر بخواهیم مقایسه انجام دهیم می بینیم که متاسفانه بسیاری از شهروندان ما با فناوری های نوین بانکداری بیگانه هستند.

بحث کارمزد عملیات بانکی نیز در این میان قابل توجه است. وی در این مورد اشاره نمود که بانک‌ها در ایران هزینه خدمات بانک را از طریق سود تسهیلات مبادلات انجام شده به دست می‌آورند که اشتباه است و این مساله باعث افزایش هزینه خدمات الکترونیکی بانک‌ها می‌شود.

آجدانی به نکته‌ای مهم در مورد خدمات الکترونیکی بانک‌ها اشاره نمود و آن کاهش هزینه‌های بانک در این حالت است. زیرا بسیاری از بانک‌های بزرگ دنیا به صورت فیزیکی هیچ مکانی ندارند و کلیه خدمات را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهند.

اما در ایران به گونه‌ای دیگر است و یکی از موانع مهم تحقق بانکداری الکترونیکی احراز هویت افراد است. این مساله باعث می‌شود تا لازم باشد مشتریان خود به محل بانک مراجعه نمایند.

آجدانی در ادامه اضافه کرد کشور ما از نظر تبادلات مالی در امنیت است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما مشکل امنیتی دیگری که بسیار قابل توجه است استفاده از کارت‌های بانکی مغناطیسی است. زیرا این کارت‌ها از ویژگی امنیتی مناسبی برخوردار نیستند.

به گفته وی از طریق نصب دستگاهی کوچک در کنار دستگاه کارت خوان به راحتی می‌توان اطلاعات آنها را کپی نمود، بنابراین لازم است افراد در هنگام استفاده از کارت خود دقت نمایند و رمز کارت را صرفا خودشان وارد کنند.

وی به جای استفاده از کارت‌های بانکی مغناطیسی، استفاده از کارت‌های جدید تراشه‌دار را ضروری می‌داند و ادامه داد که بانک مرکزی باید در فکر تعویض کارت‌های مغناطیسی با کارت های تراشه دار باشد و همچنین تمام بانک‌ها را الزام به استفاده از آنها نماید.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر