;
coinex

عدم توقف ثبت سفارش واردات خودرو

عدم توقف ثبت سفارش واردات خودرو

مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت و ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، در مورد توقف ثبت سفارش واردات خودرو اعلام نمود که در نیمه اول مردادماه سال جاری برای مدتی محدود ثبت سفارش برای واردات خودرو به کندی صورت گرفت و علت آن نیز تغییرات به وجود آمده در سیستم ثبت سفارش و نظام بارگذاری آن در سامانه جامع تجارت بود.

وی در ادامه اشاره نمود که سیاست‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی برای دولت ارسال شده و تا رسیدگی به این درخواست‌ها ثبت سفارش تا حدودی محدود خواهد بود اما این مساله به معنای توقف ثبت سفارش واردات خودرو نیست.

وی همچنین واردات خودرو به کشور در مدت 6 ماه آینده را برابر با کاهش قیمت‌ها دانست زیرا به گفته وی عرضه خودرو در طی این مدت زمان نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در مورد توقف ثبت سفارش واردات خودرو اعلام کرد که دستورات جدید تاکید بر تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری مشترک، توسعه صادرات و … خواهند داشت. به گفته وی خودروهای وارداتی اکنون نیز مربوط به سفارشات آخر سال گذشته و 4 ماه اول سال جاری است که تا دی ماه امسال نیز فرصت ورود آنها وجود دارد.

بنابراین خودروداران باید بدانند که در صورتی که واردات خودرو مربوط به سفارشات گذشته باشد محدودیتی برای آنها وجود ندارد. در 4 ماه نخست سال جاری نیز سفارشاتی برای واردات خودرو ثبت گردید که در 6 ماه آینده این خودروها نیز وارد کشور می‌شوند که این واردات آتی کاهش قیمت خودروها را به همراه خواهد داشت.

مجتبی خسروتاج در مورد قوانین محدودکننده واردات خودرو نیز صحبت نمود و اشاره کرد که برای واردات خودرو لازم است آیین نامه مربوط به آن مد نظر قرار گیرد. این آیین نامه دارای ضوابط چهارگانه گواهی استاندارد، محیط زیست، بهینه‌سازی سوخت و شرایط نمایندگی است که لازم است تا رعایت گردد. وی در مورد شرایط نمایندگی ادامه داد که ابلاغیه مربوط به دی ماه سال ۱۳۹۵ معاون اول ریاست جمهوری، مد نظر است.

وی تاکید کرد که سفارش‌های ثبت شده پس از تاریخ ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس جمهور بی‌اعتبار هستند. زیرا تا قبل از بخشنامه دی ماه سال ۱۳۹۵، علاوه بر نمایندگی‌ها، سایر شرکت‌های واسط هم می‌توانستند سفارشات خودرو را ثبت نمایند اما بعد از بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری، اکنون فقط نمایندگان رسمی می‌توانند سفارشاتی مبنی بر واردات خودرو را ثبت نمایند. البته مشخص است که این موضوع به معنای توقف ثبت سفارش واردات خودرو نیست.

قائم‌مقام وزیر در امور تجارت همچنین در مورد تمدید ثبت سفارشات قبلی اعلام کرد که این سفارشات همگی دارای اعتبار 6 ماهه هستند و اگر در سررسید اعلام شده باشد که تمدید مورد نیاز است، براساس زمان و ضوابط سررسید تصمیم لازم گرقته خواهد شد.

وی تاکید نمود که در حال حاضر توقف ثبت سفارش واردات خودرو موقتی است و لازم است تا دستورالعمل جدید در این زمینه ابلاغ گردد.

به گفته خسروتاج در چها ماه اول سال جاری، چیزی نزدیک به 26 هزار دستگاه خودرو سواری به کشور وارد شده‌ که این مقدار در سال گذشته 18 هزار دستگاه بود و این افزایش 30 درصدی واردات خودرو در سال جاری را نشان می‌دهد.

محدودیت‌هایی در مورد ثبت سفارشات خودروها وجود دارد که خسروتاج در این مورد نیز اشاره کرد که طراحی سامانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که امکان سواستفاده از آنها وجود نداشته باشد و لازم است همه نرم افزارها و سیستم‌های قابل استفاده به‌روز باشند؛ زیرا به گفته وی وجود مشکلات در این سامانه‌ها باعث محدودیت در استفاده از آنها خواهد شد.

در پایان خسروتاج در مورد سهمیه ثبت سفارشات واردات خودرو نیز اعلام کرد که هر زمان دستورات جدیدی در این زمینه از سوی دولت ابلاغ گردد اعلام خواد شد و مطابق مقررات و دستورالعمل جدید عمل خواهد شد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر