;
coinex

کسوف 30 مرداد آمریکا ؛ پرسش و پاسخ های خورشید گرفتگی

کسوف 30 مرداد آمریکا ؛ پرسش و پاسخ های خورشید گرفتگی

کسوف 30 مرداد آمریکا (21 اوت) خورشید گرفتگی کاملی است که از شمال غرب تا جنوب شرق آمریکا به صورت کامل قابل مشاهده است. این خورشید گرفتگی از سایر نواحی آمریکا نیز به صورت نسبی دیده می شود.

اتمسفر خورشید که موسوم به تاج خورشید (کورونا) است و هاله‌ای از گازهای بسیار داغ است در جریان کسوف به صورت کامل دیده می شود اما در شرایط معمولی قابل رویت نیست. به گفته منجمان تاج خورشید زیباترین پدیده طبیعی است اما نباید هرگز با چشم غیرمسلح و مستقیم به آن نگاه کرد.

در ادامه پرسش‌های متداولی را که همیشه در مورد خورشید گرفتگی مطرح است، بررسی می‌کنیم.

جزئیات کسوف 30 مرداد آمریکا

چه زمانی خورشید گرفتگی (کسوف) رخ می دهد؟

وقتی که ماه درست روبروی خورشید قرار می‌گیرد و آن را کامل می‌پوشاند، می‌گوییم کسوف یا خورشید گرفتگی اتفاق افتاده است. اما علت دیگر این اتفاق برابر بودن قطر زاویه‌ای خورشید و ماه است. وقوع این اتفاقات است که پدیده خورشید گرفتگی را موجب می‌شود. در این لحظه آسمان و زمین کاملا تاریک می‌شوند و بعضی از ستاره‌ها نیز قابل مشاهده نیستند. کسوف 30 مرداد آمریکا نیز به این صورت خواهد بود.

چرا هر ماه نو خورشید گرفتگی اتفاق نمی‌افتد؟

وقتی که ماه حدود نیم درجه از صفحه دایره‌البروج فاصله داشته باشد روی خطی که از مرکز خورشید و زمین می‌گذرد، قرار می‌گیرد. مداری که ماه در آن حرکت می‌کند، نسبت به صفحه دایره‌البروج پنج درجه فاصله دارد و ماهی دو بار ماه از صفحه دایره‌البروج می‌گذرد. این تقاطع صعود و فرود نام دارد و زمانی که ماه نو در نزدیکی یکی از این نقاط باشد خورشید گرفتگی اتفاق می‌افتد.

بهترین راه برای تماشای خورشید گرفتگی چیست؟

برای نگاه کردن به پدیده خورشید گرفتگی لازم است تا از فیلترهای مخصوص خورشیدی استفاده شود. زیرا نگاه کردن به خورشید در این لحظه بسیار خطرناک است مگر چند لحظه‌ای که خورشید گرفتگی کامل است. از فیلترهای خانگی نیز نمی‌توان برای تماشای خورشید استفاده کرد و فیلتری که استفاده می‌شود باید با استاندارد جهانی ایزو ۲- ۱۲۳۱۲ منطبق باشد. برای مشاهده  کسوف 30 مرداد آمریکا نیز استفاده از فیلترهای استاندارد لازم است.

تماشای کسوف 30 مرداد آمریکا

مسیر کسوف 30 مرداد آمریکا در چه نواحی خواهد بود؟

ساعت 10:15 دقیقه صبح به وقت نیوپورت اورگان سایه ماه روی خشکی می‌افتد و سایه‌ای بر ناحیه بیضوی به قطر حدودا ۱۱۵ کیلومتر می‌اندازد. در ساعت 14:49 دقیقه بعدازظهر به وقت شرق آمریکا کسوف خشکی را ترک می‌کند.

کسوف 30 مرداد آمریکا (21 اوت) از نواحی اورگان، آیداهو، وایومینگ، نبراسکا، کانزاس، میزوری، ایلی‌نوی، کنتاکی، تنسی، جورجیا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی می‌گذرد.

نواحی مربوط به کسوف 30 مرداد آمریکا

وقوع کسوف چه مدت زمان خواهد بود؟

در کسوف کامل تاریکی کامل حدود 2 دقیقه و سرعت حرکت این سایه روی زمین حدود ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی در بخش کاربوندیل در ایلی‌نوی خواهد بود که ۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه زمان می‌برد و بزرگ‌ترین شهرهایی که در مسیر کسوف 30 مرداد آمریکا هستند، نشویل، کلمبیا و چارلستون هستند. در مدت 90 دقیقه کسوف غرب تا شرق آمریکا را طی می‌کند.

کسوف بر حیوانات چه تاثیری دارد؟

در جریان کسوف حیوانات هراسان می‌شوند و تغییر رفتار از آنها مشاهده می‌گردد. در صورت داشتن حیوان خانگی می‌توان رفتار آنها را در زمان کسوف زیر نظر داشت.

پیش‌بینی کسوف چه قدمتی دارد؟

براساس اطلاعات موجود این بابلی‌ها بودند که می توانستند ماه گرفتگی را پیش بینی کنند اما پیش بینی خورشید گرفتگی سخت است و به محاسبات دقیقی نیاز دارد.

در سال 610 قبل از میلاد تالس توانست کسوف را پیش بینی نماید اما او فقط توانست سال وقوع را پیش بینی کند ولی ماه و روز این پدیده را نه. در قرن دوم پیش از میلاد زمان بطلمیوس پیش بینی آن دقیق تر شد.

اولین کسوف در تاریخ بشر توسط دو منجم چینی ثبت شده است و مربوطه به 11 اکتبر سال 2134 قبل از میلاد است که البته موفق به پیش بینی نشدند. اولین کسوف که درست پیش بینی شد مربوط به سال ۱۳۷۵ قبل از میلاد و توسط بابلی‌ها بود.

کسوف بعدی چه زمانی در آمریکا اتفاق می افتد؟

بعد از کسوف 30 مرداد آمریکا، کسوف بعدی هفت سال بعد خواهد بود یعنی ۸ آوریل سال ۲۰۲۴. البته این تاریخ مربوط به کسوف بعدی آمریکاست و کسوف بعدی که در زمین رخ خواهد داد زودتر بوده و مربوط به سال 2019 است که نیمکره جنوبی از شیلی و آرژانتین را می‌پوشاند و البته بعد از آن کسوف بعدی در سال 2020 خواهد بود.

بر اساس گزارشات موجود، در مسیر کسوف 30 مرداد آمریکا، 12 میلیون نفر قرار دارند و 7 میلیون نفر دیگر نیز برای دیدن این پدیده به این ناحیه خواهند آمد.

بررسی کامل کسوف 30 مرداد آمریکا

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر