;
coinex

بررسی نوکیا 6 از نگاه GSMArena / نسخه جهانی

بررسی نوکیا 6

اولین تلفن هوشمندی که اچ‌ام‌دی گلوبال تحت برند نوکیا عرضه کرد نوکیا 6 نام دارد که در ادامه به بررسی این تلفن هوشمند خواهیم پرداخت. با تکراتو همراه شوید.

کناره‌گیری نوکیا از ساخت گوشی‌های موبایل یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی بود که برای طرفداران این کمپانی فنلاندی رخ داد. با این حال، کمپانی اچ‌ام‌دی گلوبال حق امتیاز برند نوکیا را از مایکروسافت خریده تا بار دیگر نوکیا را به روزهای اوج خود بازگرداند.

از اولین محصولاتی که اچ‌ام‌دی گلوبال تحت برند نوکیا به بازار معرفی کرد نوکیا 6 نام دارد که از مشخصات و ویژگی‌های جالبی نیز برخوردار است. نوکیا 6 مجهز به سیستم‌عامل اندروید است و دیگر خبری از سیستم‌عامل ویندوزفون نیست.

طبق گفته‌ی اچ‌ام‌دی گلوبال محصولات بعدی تحت برند نوکیا نیز از سیستم‌عامل اندروید استفاده خواهند کرد و به نظر می‌رسد که دیگر نام نوکیا و مایکروسافت یا حداقل ویندوزفون را در کنار یکدیگر نخواهیم دید.

در ابتدا باید گفت هردو نسخه نوکیا 6 در اختیار ما برای بررسی قرار داده شده است و می‌توانیم تفاوت میان نسخه‌ی چینی و نسخه‌ی جهانی این تلفن هوشمند را نیز با یکدیگر مقایسه کنیم. آنچه نظر ما را در ابتدای بررسی به خود جلب کرد این است که نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 برخلاف نسخه‌ی چینی از ال‌ای‌دی اعلانات بهره نمی‌برد. این ال‌ای‌دی کمک می‌کند تا از شارژ تلفن هوشمند یا تماس‌های ناموفق و اعلانات دیگر مطلع شویم.

از خیلی از جهات، تفاوتی میان این دو نسخه وجود ندارد و تفاوت‌ها نیز بسیار کم هستند. برای مثال می‌توان به تفاوت جزئی در شکل ظاهری دوربین اصلی اشاره کرد. به غیر از موارد مشابهی مانند آنچه ذکر کردیم تفاوت دیگری مشاهده نشد.

مشخصات کلیدی نوکیا 6

  • جنس بدنه: بدنه یکپارچه از جنس آلیاژ آلومینیوم
  • نمایشگر: نمایشگر ۵.۵ اینچی، پنل IPS LCD، رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (فول اچ‌دی)، تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ، محافظ گوریلا گلس ۳ با شیشه‌ی ۲.۵ بعدی روی نمایشگر
  • دوربین اصلی: دوربین ۱۶ مگاپیکسلی، اندازه هر پیکسل ۱ میکرومتر، نسبت کانونی f/2.0، حسگر فوکوس خودکار تشخیص فاز، فلاش دوگانه با دو رنگ متفاوت برای عکاسی بهتر در شب، قابلیت فیلمبرداری با فرمت 1080p یا فول اچ‌دی
  • دوربین جلو: دوربین ۸ مگاپیکسلی، اندازه هر پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر، نسبت کانونی f/2.0، فوکوس خودکار، قابلیت فیلمبرداری با فرمت 1080p یا فول اچ‌دی
  • سیستم‌عامل: اندروید 7.1.1 نوقا
  • تراشه: اسنپدراگون ۴۳۰ ساخت کوالکام، پردازنده ۸ هسته‌ای متشکل از هسته‌های Cortex-A53 با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۵
  • حافظه: گزینه‌های ۳ و ۴ گیگابایتی برای حافظه رم، گزینه‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی برای حافظه ذخیره‌سازی
  • باتری: باتری غیرقابل جداسازی با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • ارتباطات: امکان اتصال ۲ سیم‌کارت، مودم Cat.4 LTE با امکان آپلود و دانلود با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه، درگاه میکرو یواس‌بی ۲.۰، وای فای a/b/g/n/ac، جی‌پی‌اس، بلوتوث ۴.۱، رادیوی اف‌ام، چیپ ان‌اف‌سی
  • امکانات دیگر: حسگر اسکنر اثرانگشت، امکان اتصال کارت حافظه میکرو اس‌دی به جای سیم‌کارت دوم، بهره بردن از دو بلندگو، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری

نقاط ضعف

  • داشتن باتری با ظرفیت کم
  • انتخاب جایگاه اشتباه برای حسگر اسکنر اثرانگشت
  • نوکیا 6 نسبت به سخت‌افزاری که دارد گوشی هوشمند گران قیمتی است
  • نداشتن درگاه USB-C

نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 دارای تمام ویژگی‌هایی است که سیستم‌عامل اندروید 7 ارائه می‌دهد. البته این ویژگی‌ها برای نسخه‌ی چینی نوکیا 6 نیز اخیرا عرضه شده است؛ اما در زمان معرفی این تلفن هوشمند در چین، بعضی از امکانات هنوز به نسخه‌ی چینی اضافه نشده بود.

قاب پشتی نوکیا 6

در بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم به غیر از تفاوت‌هایی کوچکی در طراحی، سخت‌افزار و نرم‌افزار نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 دارای تفاوت‌هایی با نسخه‌ی چینی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

طراحی نوکیا 6

برای بیان تفاوت‌های سخت‌افزاری میان دو نسخه‌ی نوکیا 6 تنها به یک پاراگراف نیاز است. نسخه‌ی جهانی فاقد ال‌ای‌دی اعلانات است. دوربین اصلی نیز از برآمدگی مختصری برخوردار است و در پشت این تلفن هوشمند نوشته‌های بیشتری حک شده است.

نمایی از طراحی کلی نوکیا 6

آنچه در مورد هردو نسخه صحت دارد بهره بردن از کیفیت ساخت بسیار بالا است. بدنه‌ی یکپارچه‌ای بی‌نقص که از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است می‌تواند در برابر ضربات مقاومت نشان دهد. علاوه بر آن، نوکیا 6 از زیبایی ظاهری بسیار بالایی نیز برخوردار است.

برآمدگی دوربین گویا به دلیل استفاده از لایه‌ای است تا بتواند از شیشه‌ی جلوی دوربین در برابر ضربات محافظت کند. شاید کمی شکل ظاهری نوکیا 6 به دلیل این برآمدگی زشت شود؛ اما محافظت از دوربین در برابر ضربات ارزشش را دارد.

نمایی ازطراحی کلی نوکیا 6

بدنه‌ی مات نوکیا 6 باعث می‌شود که اثرانگشت کاربر روی بدنه نیفتد و این نکته‌ی خوبی است. همچنین در دست گرفتن گوشی هوشمند لذت‌بخش بوده و حس یک دستگاه پریمیوم را به کاربر منتقل می‌کند. این موضوع در مورد دکمه‌ها نیز صدق می‌کند. صدایی که بعد از فشردن دکمه‌ها شنیده می‌شود حس خوبی را منتقل کرده و برخورداری از کیفیت بالا در ساخت دکمه‌ها نیز رعایت شده است.

تنها ایرادی که می‌توان گرفت به کوچک بودن دکمه‌ی پاور است. اچ‌ام‌دی گلوبال می‌توانست دکمه پاور را کمی بزرگ‌تر کرده و فاصله‌ی بیشتری میان این دکمه با راکر ولوم صدا ایجاد کند.

اچ‌ام‌دی می‌توانست ابعاد دکمه خانه را بزرگ‌تر در نظر بگیرد که روی آن حسگر اسکنر اثرانگشت سوار است. علاوه بر آن، نزدیک بودن این دکمه به لبه‌ی گوشی هوشمند باعث می‌شود که کار با آن کمی سخت شود.

پنل پشتی نوکیا 6

نوکیا 6 از دو بلندگو برخوردار است که می‌توانند خروجی صدای باکیفیتی داشته باشند. یکی از بلندگوها در بالای گوشی و دیگری نیز در انتها، کنار درگاه میکرو یو‌اس‌بی و میکروفون قرار دارد. متاسفانه به جای استفاده از درگاه USB-C شاهد استفاده از درگاه میکرو یو‌اس‌بی هستیم که انتخابی اشتباه بوده است.

نمایشگر نوکیا 6

نوکیا 6 دارای یک نمایشگر ۵.۵ اینچی است که از رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا فول اچ‌دی بهره می‌برد. میزان روشنایی نسخه‌ی جهانی به ۴۸۴ نیت می‌رسد که تقریبا ۳۰ نیت از نسخه‌ی چینی کمتر است. با این حال، این میزان به‌قدری است که بتوان در زیر نور آفتاب با نوکیا 6 کار کرده و مشکلی نداشت. این موضوع در مورد کنتراست نیز صدق می‌کند و کنتراست نسخه‌ی جهانی از نسخه‌ی چینی کمتر است.

زمانی که دو نسخه از نوکیا 6 را به زیر نور آفتاب بردیم عملکرد خوب را در هردو می‌شد مشاهده کرد. با هردو نسخه می‌توان در زیر نور خورشید کار کرد و این موضوع برای محصولی که از پنل ال‌سی‌دی استفاده می‌کند نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود.

نمایشگر نوکیا 6

جالب است بدانید که گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ سامسونگ با بهره بردن از پنل سوپر آمولد تنها مقدار کمی از نوکیا 6 عملکرد بهتری در زیر نور خورشید دارد. البته نمی‌شود گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ را معیاری برای مقایسه‌ی پنل سوپر آمولد با پنل ال‌سی‌دی دانست.

دقت رنگ نیز مانند نرخ کنتراست از ویژگی‌هایی است که نسخه‌ی چینی نوکیا 6 بهتر از نسخه‌ی جهانی عمل می‌کند. نسخه‌ی جهانی فاقد حالت‌های نمایش یا تغییر دمای رنگ‌ها است و تنها در یک حالت تنظیم شده که دارای متوسط ۷.۲ از DeltaE است. رنگ سفید به متوسط ۱۱.۷ می‌‌رسد که باعث می‌شود کمی حالت غیرطبیعی داشته باشد و به رنگ فیروزه‌ای میل کند.

تفاوت نرخ کنتراست نمایشگر نوکیا 6
تفاوت نرخ کنتراست نمایشگر نوکیا 6

این در حالی است که نسخه‌ی چینی عملکرد بهتری در دقت رنگ دارد. نسخه چینی دارای ۳ حالت نمایش است و زمانی که دمای گرم را برای رنگ‌ها انتخاب می‌کنیم DeltaE به متوسط ۳.۳ می‌رسد. در این حالت رنگ سفید به دقت معقولی می‌رسد که نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود.

باتری نوکیا 6

نوکیا 6 دارای باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر است. البته اچ‌ام‌دی گلوبال می‌توانست از باتری با ظرفیت به‌مراتب بیشتر استفاده کند. نوکیا 6 از تراشه‌ای بهره می‌برد که با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری ساخته شده است. این تراشه نسبت به تراشه‌های مدرن‌تر مصرف انرژی بیشتری دارد و همین امر باعث می‌شود که نوکیا 6 از نظر عمر مفید باتری ضربه بخورد.

آنچه به عمر مفید باتری کمک کرده است بهره بردن نوکیا 6 از سیستم‌عامل اندروید 7 است؛ زیرا این سیستم‌عامل می‌تواند میزان مصرف انرژی را کنترل کرده و با ویژگی‌های متعددی که دارد تا حد ممکن مصرف انرژی را کاهش دهد.

در آزمایش‌ها متوجه شدیم که بیشترین تاثیر میزان مصرف باتری در اجرای ویدیو بوده است. در آزمایش ما ویدیویی با فرمت فول اچ‌دی را در حالی پخش کردیم که میزان روشنایی نمایشگر در آخرین حد قرار داشت. نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 تنها ۸ ساعت توانست ویدیو را پخش کند؛ اما نسخه‌ی جهانی ۱۰ ساعت دوام آورد. البته این مورد به دلیل این است که آپدیت ویژگی‌های اندروید برای این نسخه هنوز عرضه نشده بود و بسیاری از قابلیت‌های سیستم‌عامل فعال نبودند.

با هردو نسخه می‌توان از طریق وای فای به مدت ۹.۵ ساعت به وبگردی پرداخت. نسخه‌ی جهانی در مکالمه بهتر ظاهر شد و می‌توان بیش از یک روز مکالمه مداوم داشت. در ادامه می‌توانید نگاهی به آزمایش‌های صورت گرفته بیندازید.

آزمایش عمر مفید باتری نوکیا 6
آزمایش عمر مفید باتری نوکیا 6

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که یک باتری با شارژ کامل در زمینه‌های مختلف چقدر می‌تواند دوام بیاورد و نیاز به شارژ مجدد نباشد. در آزمایش‌ها ما الگویی را رعایت کرده‌ایم. برای هر یک از وظایف وبگردی، پخش ویدیو و مکالمه صوتی، یک ساعت در نظر گرفته‌ایم که کاربران اصولا در روز به انجام این کارها می‌پردازند و فرمولی که در اختیار داریم میزان عمر مفید باتری نوکیا 6 در هر بار شارژ کامل را به دست آوردیم. از این روش برای آزمایش عمر مفید باتری گوشی‌های هوشمند دیگر نیز استفاده شده است.

نرم‌افزار نوکیا 6

نوکیا 6 مجهز به اندروید 7.1.1 است؛ اما تفاوتی با گوشی‌های هوشمند دیگر دارد. این تلفن هوشمند از نسخه‌ی خام اندروید استفاده می‌کند و رابط کاربری اختصاصی روی آن سوار نیست. همین امر باعث می‌شود که محصول اچ‌ام‌دی ویژگی‌های خوبی داشته باشد. اولین ویژگی دسترسی سریع به جدیدترین آپدیت‌ها و پچ‌های امنیتی است که گوگل برای سیستم‌عامل خود عرضه می‌کند.

دومین ویژگی‌، سبک‌تر بودن رابط کاربری نوکیا 6 نسبت به گوشی‌های هوشمند همرده‌اش است. فضای زیادی توسط برنامه‌های از پیش نصب‌شده اشغال نشده است و به کاربر اجازه داده می‌شود برنامه‌هایی را نصب کند که به آنها علاقه دارد.

اچ‌ام‌دی تغییرات اندکی در سیستم‌عامل نوکیا 6 اعمال کرده است که به تغییر رنگ سبز به آبی و موارد مشابه ختم می‌شود. میان نسخه‌ی جهانی و نسخه‌ی چینی نوکیا 6 نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که برای مثال می‌شود به اعلانات و ساعت اشاره کرد. زمانی که نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 را بررسی کردیم در کنار ساعت، اعلانات وضعیت آب و هوا وجود نداشت و خبری از شخصی‌سازی‌های موجود در نسخه‌ی چینی نبود.

در قسمت لاک‌اسرین میان‌بری برای اپلیکیشن دوربین در انتها سمت راست رابط کاربری قرار دارد.

در حالی که سمت چپ آیکون حسگر اسکنر اثرانگشت را نشان می‌دهد. با دو بار فشردن کلید پاور اپلیکیشن دوربین فعال می‌شود. البته برای اینکه از چنین ویژگی استفاده کنید ابتدا نیاز است که از قسمت تنظیمات، این عملکرد فعال شود.

در صفحه خانه می‌توان تمام آیکون‌های سیستم و همچنین اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده را مشاهده کرد که به رنگ آبی درآمده‌اند. این آیکون‌ها از طراحی گرد بهره می‌برند و رنگی شبیه به رنگ لوگوی آبی نوکیا دارند. در ابتدا کار با این اپلیکیشن‌ها و یافتن آنها کمی سخت بود؛ زیرا تمام آیکون‌های شبیه به هم هستند و مدتی زمان برد تا با جایگاه هر آیکون آشنا شویم.

خوشبختانه تمام اپلیکیشن‌های متعلق به توسعه‌دهندگان سوم شخص از آیکون اورجینال خود بهره می‌برند و تغییری در ظاهر آنها داده نمی‌شود. این رابط کاربری دارای اپ دراور نیز هست. همچنین قابلیتی برای فولدرسازی وجود دارد تا اپلیکیشن‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در جایگاه متفاوتی قرار داده و به نوعی به اپلیکیشن‌های موجود سازمان دهید.

در صورتی که شکل ظاهری رابط کاربری نوکیا 6 برای شما خسته کننده باشد می‌توانید از منوی تنظیمات به قسمت انتخاب تم و کاغذ دیواری بروید. به‌لطف اقداماتی که گوگل انجام داده است می‌شود به انبوهی از تم‌ها دسترسی داشت که هر روز با کاغذ دیواری جدیدی کاربران را سورپرایز می‌کنند.

پیشنهاد اپلیکیشن‌ها در اولین ستون از اپ دراور قرار دارد که به‌صورت خودکار به شما اپ‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که به‌تازگی استفاده شده‌اند. قابلیت‌های دیگری نظیر Google Now و دستیار هوشمند گوگل اسیستنت نیز در آپدیت‌های جدید به نسخه‌ی چینی اضافه شده‌اند و به‌صورت پیش‌فرض در نسخه‌ی جهانی موجود هستند.

از امکاناتی که به‌لطف اندروید 7 می‌توان انجام داد امکان اجرای دو اپلیکیشن به‌صورت همزمان است. در این حالت، صفحه نمایشگر به دو قسمت تقسیم شده و دو اپلیکیشن به‌صورت همزمان اجرا می‌شوند. شما می‌توانید در حالی که ویدیویی تماشا می‌کنید به دوستتان پیامی ارسال کنید یا همزمان با مطالعه‌ی فایل پی‌دی‌اف، ایمیلی به همکارتان ارسال کنید.

بلندگوها

نوکیا 6 می‌تواند بلندگوی مخصوص مکالمه را نیز به‌عنوان بلندگوی ثانویه برای پخش صوت محتوای مختلف استفاده کند تا با این روش، کاربر از دو بلندگوی استریو بهره‌مند شود. البته بلندگویی که در انتهای گوشی هوشمند قرار دارد از توان بیشتری برخوردار است و می‌تواند صدای بیشتری تولید کند؛ اما زمانی که هردو بلندگو همزمان کار کنند صدای استریو در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

با وجود اینکه قدرت صدای تولیدی توسط بلندگوهای نوکیا 6 بالا است؛ اما مشکل در کیفیت صدای خروجی است که شفافیت ندارد و گاهی اوقات نامفهوم است. این حالت در هردو نسخه‌ی جهانی و چینی نوکیا 6 دیده می‌شود.

سخت‌افزار و بنچمارک‌های نوکیا 6

نوکیا 6 از تراشه اسنپدراگون 430 بهره می‌برد که درواقع یک تراشه‌ی میان‌رده رو به پایین است و بعضی از منتقدان نیز آن را در میان تراشه‌های پایین‌رده قرار می‌دهند. این تراشه که در هردو نسخه‌ی چینی و نسخه‌ی جهانی استفاده شده است متشکل از پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای است که از دو خوشه تشکیل می‌شود. هردو خوشه مجهز به هسته‌های Cortex-A53 هستند و این پردازنده می‌تواند نهایت تا فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز کار کند.

بنچمارک نوکیا 6

محصول جدید اچ‌ام‌دی گلوبال در دو نسخه از حافظه‌ی رم به بازار عرضه شده که نسخه‌ی اول از حافظه رم ۳ گیگابایتی و نسخه‌ی دوم از حافظه رم ۴ گیگابایتی بهره می‌برد. برای نقد و بررسی نسخه‌ای که از ۳ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد در اختیار ما قرار گرفته بود. با این حال می‌توانید در ادامه نگاهی به بنچمارک‌ها انداخته و با توان سخت‌افزاری نوکیا 6 آشنا شوید.

در ابتدا باید گفت که هردو نسخه‌ی جهانی و نسخه‌ی چینی نوکیا 6 در بنچمارک‌ها وجود دارند. البته تفاوتی که میان این دو وجود دارد به دلیل دریافت نکردن آپدیت امکانات توسط نسخه‌ی چینی بود؛ زیرا بسیاری از قابلیت‌ها در این نسخه غیرفعال بودند. در غیر این صورت هردو از سخت‌افزار مشابهی استفاده می‌کنند.

در بنچمارک انتوتو می‌توان مشاهده کرد که نوکیا 6 توانسته محصولاتی نظیر موتو جی 5 را پشت سر بگذارد. همچنین عملکرد این تلفن هوشمند از گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ نیز بهتر بود؛ اما محصولات زیادی وجود دارد که به‌مراتب بهتر از نوکیا 6 عمل می‌کنند.

بنچمارک انتوتو نوکیا 6
بنچمارک انتوتو نوکیا 6

این محصولات از میزو ام 5 نوت با تفاوت بسیار اندک شروع می‌شود به شیائومی ردمی نوت 4 می‌رسد که تقریبا دو برابر امتیازی را کسب کرده است که نوکیا 6 به دست آورد.

این در حالی است که تفاوت بسیار اندکی از نظر قیمت میان محصولات ذکر شده در بنچمارک وجود دارد و می‌توانید مشاهده کنید که شیائومی ردمی نوت 4 با قیمتی مشابه می‌تواند تا ۲ برابر بیشتر توان محاسباتی داشته باشد.

نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 متاسفانه با بنچمارک Basemark OS II 2.0 مشکل داشت و نشد بنچمارک این محصول را ثبت کرد. با این حال، امکان ثبت امتیاز نسخه‌ی چینی نوکیا 6 وجود داشت. همانطور که مشاهده می‌کنید نوکیا 6 در انتهای جدول قرار دارد و تنها توانسته نسبت به میزو ام 5 نوت امتیاز بهتری کسب کند.

بنچمارک Basemark OS II 2.0
بنچمارک Basemark OS II 2.0 نوکیا 6

در بنچمارک گیک‌بنچ ۴.۱ دو آزمایش صورت می‌گیرد که آزمایش اول به‌صورت تک‌هسته‌ای و آزمایش دوم نیز چندهسته‌ای است. درواقع آزمایش اول تنها روی یک هسته فشار می‌آورد؛ اما آزمایش دیگر تمام هسته‌ها را درگیر می‌کند.

بنچمارک گیک‌بنچ ۴.۱ چند هسته‌ای نوکیا 6
بنچمارک گیک‌بنچ ۴.۱ چند هسته‌ای نوکیا 6

در هردو آزمایش‌، موتو جی 5 کمترین امتیاز را آورده است؛ اما موتو جی 5 پلاس توانسته امتیاز قابل قبولی کسب کند. در این آزمایش‌ها می‌توان متوجه شد که نوکیا 6 سخت‌افزاری ضعیف ارائه می‌دهد و می‌شد که امکانات و سخت‌افزار بهتری برای این محصول در نظر گرفته شود.

بنچمارک گیک‌بنچ ۴.۱ تک هسته‌ای نوکیا 6
بنچمارک گیک‌بنچ ۴.۱ تک هسته‌ای نوکیا 6

نوکیا 6 در آزمایش‌هایی که روی پردازنده گرافیکی تمرکز دارند نیز نشان داده که یک دستگاه با سخت‌افزاری متوسط رو به پایین یا بهتر است بگوییم پایین‌رده است. محصول جدید اچ‌ام‌دی گلوبال نشان می‌دهد که نمی‌توان انتظار زیادی از آن برای اجرای بازی‌های سنگین داشت و اگر بخواهید بازی‌ها را تجربه کنید سطح کیفیت بازی‌ها کاهش می‌یابد تا سخت‌افزار این تلفن هوشمند توان پردازش و ارائه‌ی یک تجربه گیمینگ روان را داشته باشد.

بنچمارک GFX 3.0 Manhattan نوکیا 6
بنچمارک GFX 3.0 Manhattan نوکیا 6

درواقع بهتر است بگوییم که نوکیا 6 هرآنچه را ارائه می‌دهد اسنپدراگون 430 در اختیارش قرار می‌دهد و اگر توان محاسباتی ویژگی‌ مد نظر شما است محصولات دیگری را می‌توان نام برد که از تراشه‌های توانمندتری بهره برده و گزینه‌های به مراتب بهتری هستند.

بنچمارک GFX 3.0 Manhattan نوکیا 6
بنچمارک GFX 3.0 Manhattan نوکیا 6

دوربین نوکیا 6

آنچه منتقدان و کاربران از جدیدترین تلفن‌های هوشمند می‌خواهند بهره بردن از برترین امکانات موجود است. دوربین نیز یکی از ویژگی‌ها و امکانات تلفن‌های هوشمند است که کمپانی‌های سازنده روی این ویژگی مانور بسیاری می‌دهند. همین امر نیز باعث می‌شود هر بار که محصول جدیدی عرضه شود روی دوربین و توانایی‌هایی که دارد تمرکز بسیاری داشته باشیم تا از ویژگی‌ها و امکانات دوربین اصلی آگاه شویم.

مشکلاتی که در نسخه‌ی چینی نوکیا 6 مشاهده کردیم دوربینی بود که تصاویر ثبت شده با آن از کیفیت بسیار پایینی بهره می‌برند. علاوه بر آن، رنگ‌ها از دقت پایینی برخوردار بوده و میزان کنتراست نیز بسیار پایین بود.

دوربین اصلی نوکیا 6

اچ‌ام‌دی گلوبال در نسخه‌ی جهانی تغییرات مثبتی را اعمال کرده که برخی از ایرادات را از بین می‌برد؛ اما ابتدا به سراغ مشخصات و رابط کاربری می‌رویم و در مورد کیفیت تصاویر ثبت شده صحبت خواهیم کرد.

نوکیا 6 دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسلی است که از پیکسل‌هایی به اندازه ۱ میکرومتر بهره می‌برد. در پشت این سنسور با لنز ۲۷ میلی‌متری و نسبت کانونی f/2.0 ویژگی خاصی وجود ندارد. برای فوکوس از سنسور فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌شود و یک فلاش ال‌ای‌دی دوگانه نیز برای بهتر شدن عکاسی در شب روی دوربین این تلفن هوشمند وجود دارد.

رابط کاربری حرف زیادی برای گفتن ندارد. شاتر در قسمت پایین رابط کاربری قرار گرفته و یک دکمه نیز برای تغییر به حالت فیلمبرداری تعبیه شده است. یک میان‌بر نیز وجود دارد که به شما اجازه دسترسی سریع به گالری برای تماشای عکس‌ها و فیلم‌ها می‌دهد.

به شما اجازه داده می‌شود تا حالات عکاسی متفاوتی را انتخاب کرده و از آنها برای عکاسی استفاده کنید. گزینه‌های دیگر نیز شامل روشن، خاموش یا قرار دادن در حالت خودکار برای HDR و فلاش می‌شود. شما می‌توانید حالت تایمر خودکار را انتخاب کرده و گزینه‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ثانیه را فعال کنید. گزینه‌ای نیز برای تعویض میان دوربین سلفی و دوربین اصلی وجود دارد. علاوه بر آن، دسترسی به منوی تنظیمات از صفحه اصلی رابط کاربری اپلیکیشن دوربین محیا است.

در منوی تنظیمات می‌شود گزینه‌های مختلفی را مشاهده کرد. برای مثال قابلیت قطب‌نما برای عکسبرداری دقیق با توجه به جهت‌های جغرافیایی وجود دارد. امکان اضافه کردن واترمارک نیز وجود داشته و همچنین در منوی تنظیمات دستی می‌شود انتخاب‌های زیادی داشت و تغییرات مختلفی را ایجاد کرد.

کیفیت تصاویر

کیفیت تصاویر ثبت شده با نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 به مراتب بهتر از نسخه‌ی چینی است. میزان جزئیات و شارپ بودن در تصاویر ثبت شده با نسخه‌ی جهانی نوکیا 6 نسبت به نسخه‌ی چینی پیشرفت قابل توجهی داشته است. آنگونه به نظر می‌رسد نسخه‌ی چینی درواقع یک نسخه‌ی آزمایشی بوده تا اچ‌ام‌دی گلوبال بتواند درک درستی از ایرادات و ضعف‌های محصول جدیدش داشته باشد و نسخه‌ای را روانه بازار کند که ایرادات بسیار کمتری بتوان در آن مشاهده کرد.

میزان کنتراست نیز در تصاویر ثبت‌شده با نسخه‌ی جدید نوکیا 6 بسیار بهتر شده است. در نسخه‌ی چینی، رنگ‌ها مشکل بسیاری داشتند. برای مثال رنگ قرمز کمی نامتعارف بود؛ اما در اصلاحاتی که روی دوربین شده است رنگ قرمز به حالت طبیعی درآمده است.

در ادامه می‌توانید تصاویری را مشاهده کنید که با هردو نسخه از نوکیا 6 عکاسی شده‌اند تا تفاوت‌ها را احساس کنید.

حالت HDR به طرز جالبی تصاویر را غیرواقعی می‌کند. رنگ‌ها از حالت طبیعی خارج شده و تصاویر به حالتی غیرمعقول درمی‌آیند. کافی است به تصویر اتوبوس آتش‌نشانی نگاهی بیندازید تا از این موضوع آگاه شوید.

دوربین نوکیا 6 در حالت پانورما عملکرد تقریبا خوبی دارد. در مقایسه نسخه‌ی چینی با نسخه‌ی جهانی متوجه شدیم که عکس‌های پانورما در نسخه‌ی چینی بهتر هستند. با این حال می‌شود مشاهده کرد که در هردو نسخه جزئیات فراوانی ثبت می‌شود.

دوربین سلفی مجهز به فوکوس خودکار

دوربین سلفی یکی از ویژگی‌های مثبت نوکیا 6 محسوب می‌شود. این موضوع در عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی کاملا مشخص است و می‌توان مشاهده کرد که فوکوس خودکار چقدر به بهتر شدن تصاویر سلفی کمک می‌کند.

نوکیا 6 دارای یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی است. این در حالی است که اکثر رقبای این تلفن هوشمند از دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و تنها در محصولات بالارده شاهد استفاده از دوربین سلفی با فوکوس خودکار هستیم. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

نوکیا 6 اولین دستاورد اچ‌ام‌دی گلوبال تحت برند نوکیا است که توانسته از بعضی جهات نظر ما را به خود جلب کرده و از بعضی جهات نیز ما را مایوس کند. آنچه بیشتر از هرچیز در این تلفن هوشمند خودنمایی می‌کند کیفیت ساخت بالای آن است.

اما مشکل زمانی شروع می‌شود که به سخت‌افزار ضعیف و دوربینی با کیفیت عکاسی پایین می‌رسیم. نوکیا 6 از اندروید خام بهره می‌برد که مزایای بسیاری دارد. بهره بردن از اندروید 7 باعث شده تا ضعف باتری با ظرفیت کم به چشم نیاید و مصرف بالای سخت‌افزار را تا حدودی جبران کند.

نوکیا 6

در صورتی که به دنبال انجام بازی‌های سنگین هستید، نوکیا 6 بهترین گزینه برای این کار نیست و می‌توانید گزینه‌های بهتری را انتخاب کنید. در انتخاب میان دو نسخه‌ی جهانی و نسخه‌ی چینی نوکیا 6 بهتر است به سمت نسخه‌ی جهانی بروید؛ زیرا بیشتر ایرادات موجود در نسخه‌ی چینی برطرف شده است؛ اما اگر بخواهیم حقیقت را در نظر بگیریم گزینه‌های به مراتب بهتری نسبت به نوکیا 6 وجود دارد.

منبع: GSMArena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر