;
coinex

خلاقیت در تجارت الکترونیک و قوانین مرتبط با آن

خلاقیت در تجارت الکترونیک و قوانین مرتبط با آن

جعفر محمدی، قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به خلاقیت در تجارت الکترونیک و عقب ماندن قوانین قانون گذار اشاره نمود و اعلام کرد که کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا بسیار نوآور و خلاق هستند و دارای مدل ثابت و واحدی نبوده و قانون گذاران همیشه یک قدم عقب‌تر از فعالان حوزه تجارت الکترونیک هستند.

وی افزود با توجه به سیاست‌های کلی دولت، رویکرد مجوز زدایی و تسهیل فضای کسب و کارهای اینترنتی در پیش گرفته شده، اما تجارت الکترونیک در کشور یک حوزه جوان است و در عمل این اقدامات با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی یکی از مشکلات اصلی بر سر راه توسعه تجارت الکترونیک در کشور را عدم مجوزدهی دانست. به گفته وی تعدادی از سازمان‌ها وجود دارند که در این زمینه فقط صحبت می‌کنند اما در عمل هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند.

محمدی مدل‌های کنترل تجارت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته را مورد بررسی قرار داد و اعلام نمود که این کشورها تنظیم‌گریِ فضا را در اولویت قرار می‌دهند و حتی به کسب و کارهای اینترنتی که اطلاعات چندانی درباره آنها ندارند اجازه فعالیت می‌دهند.

وی اعلام نمود که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در فضای مجازی یک مجوز واحد ندارد زیرا نمی‌توان برای فعالیت‌های اقتصادی مجازی یک مجوز ثابت طراحی کرد. به گفته وی وجود یک متولی برای مجوزدهی در حوزه تجارت الکترونیک کافی نیست و در هر حوزه یک متولی لازم است تا نسبت به روشن سازی فضای کسب و کار حیطه خود فعالیت نماید.

در پایان قائم مقام کمیسیون سازمان نصر اشاره نمود که یک سازمان واحد به عنوان مرجع نیاز است تا بتواند کسب و کارهای مجازی و متولیان مختلف را کنار هم قرار دهد و به دغدغه‌ها و مشکلات آنها پایان دهد.

وی اضافه نمود:

ما در حوزه فناوری‌های مالی موافق با سیستم نظارتی بانک مرکزی هستیم و بانک مرکزی در این راستا یکسری مرزها را مشخص نموده که تجاوز از آنها جرم محسوب می‌گردد، اما با این وجود ما در جزییات کسب و کارها دخالت نخواهیم کرد.

پیدایش تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک به سال 1991 برمی‌گردد که از آن زمان هزاران کسب و کار و تجارت وارد این دنیا شده‌اند. این نوع تجارت آسان سازی معاملات اقتصادی را به همراه دارد.

استفاده از این فناوری، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و انتقال الکترونیکی سرمایه را که هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفی شده‌اند، به شرکت‌ها و سازمان‌ها داد. همچنین ارسال اسناد الکترونیکی و تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مانند ارسال سفارش‌های خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی برای مشاغل مختلف فراهم نمود.

تعریف تجارت الکترونیک

می‌توان انجام هرگونه امور تجاری را که بصورت آنلاین و از طریق اینترنت باشد و یا خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت را که به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی شود، تجارت الکترونیک دانست. تجارت الکترونیک امروزه کاربردی وسیع دارد و نه تنها خرید و فروش از طریق اینترنت بلکه سایر جنبه‌های فعالیت های تجاری را نیز در بر می‌گیرد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر