;
coinex

aperture و همه آنچه درباره دوربین ال جی وی 30 و گوشی های هوشمند باید بدانید

aperture و همه آنچه درباره دوربین ال جی وی 30 و گوشی های هوشمند باید بدانید

گوشی موبایل ال جی وی 30 هنوز بطور رسمی معرفی نشده، اما اطلاعات زیادی از آن منتشر شده است و این جدای از شایعه‌ها است.

شرکت ال جی هفته‌ها است که از گوشی پرچمدار جدیدش اخباری منتشر می‌کند. یکی از این اخبار این است که دوربین ال جی وی 30 دارای روزنه دیافراگم با ضریب f/1.6 خواهد بود که در بین گوشی‌های هوشمند، عریض‌ترین محسوب می‌شود. اما با این حال، aperture در دوربین چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

آناتومی دوربین

دوربین‌های دیجیتال سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که در آن عناصر متعددی دست به دست هم می‌دهند تا نتیجه‌ای قابل قبول بدست آید. یکی از این عناصر، سنسور تصاویر است که نور را جذب می‌کند و آن را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند که در نهایت به تصویر تبدیل می‌شوند. دیگری سیستم لنز است که اغلب شامل چندین لنز می‌شود و نور را به سمت سنسور هدایت می‌کند.

از نظر کلی، روزنه (aperture) یک دریچه مدور، درون سیستم نوری است که با باز و بسته شدن، میزان نور وارد بر دوربین را تنظیم می‌کند. در واقع aperture عریض‌تر، نور بیشتری را به سنسور راه می‌دهد.

آناتومی دوربین و ضریب اف
مکانیزم روزنه دیافراگم درون لنز، دریچه‌ای است که میزان نور وارد بر دوربین را کنترل می‌کند و قطر آن نیز در شرایط متخلف نوری متغیر است

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، اندازه روزنه در دوربین‌ها متفاوت است. قطر آن نیز به شرایط عکاسی یا هدف عکاس بستگی دارد که همگی توسط قابلیت‌های فنی لنز محدوداند.

تفاوت‌های دوربین گوشی‌های هوشمند

دوربین گوشی‌های هوشمند بسیار کوچک‌تر از دوربین‌های اختصاصی هستند، بنابراین نور بسیار کمتری را نیز جذب می‌کنند. نیازی نیست تا نور با مکانیزم aperture کنترل شود. در اکثر دوربین گوشی‌های هوشمند، قطر لنز به عنوان روزنه عمل می‌کند، بنابراین هرچه عریض‌تر باشد نور بیشتری را وارد می‌کند.

دوربین گوشی‌های هوشمند چه تفاوتی دارند؟
دوربین گوشی‌های هوشمند از سیستم‌های چندگانه لنز استفاده می‌کنند و به aperture مشابه دوربین‌های حرفه‌ای نیازی ندارند

همانطور که گفته شد، ال جی وی 30 دارای عریض‌ترین روزنه در بین گوشی‌های هوشمند خواهد بود که 25 درصد نور بیشتری را در مقایسه با لنز F1.8 به سنسور راه می‌دهد. در زیر ضریب اف روزنه گوشی‌های هوشمند محبوب را مشاهده می‌کنید.

گوشی LG V30 Galaxy S8 HTC U11 iPhone 7 LG G6 Essential
Phone
Aperture f/1.6 f/1.7 f/1.7 f/1.8 f/1.8 f/1.9

ضریب اف

اگر در دفترچه موبایل به بخش دوربین بروید، می‌بینید که روزنه آن با حرف f در کنار یک عدد توضیح داده شده است؛ مثلا f/1.6. هرچه این ضریب f کوچک‌تر باشد، روزنه دوربین عریض‌تر خواهد بود و همانطور که گفته شد، روزنه یا دهانه عریض‌تر نور بیشتری را نیز جذب می‌کند که تصاویر شفاف‌تر می‌شوند.

اگر جزئی‌تر نگاه کنیم، f مربوط به فاصله کانونی (focal length) یا همان فاصله بین سنسور تصویر و نقطه‌ای است که امواج نور متمرکز می‌شوند. در زیر نموداری را در این رابطه مشاهده می‌کنید.

ضریب f

تصاویر بهتر با روزنه عریض‌تر

دوربین سریع‌تر از چشم عمل می‌کند، اما تصاویر را فوری ثبت نمی‌کند. سنسور تصویر باید نور را در زمانی معین جذب کند تا بتواند عکس بگیرد. به این بازه زمانی سرعت شاتر (shutter speed) یا زمان نوردهی گفته می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی تغییر کند.

زمان نوردهی می‌تواند به اندازه یک هزارم ثانیه کوتاه باشد یا به اندازه چند ثانیه طول بکشد که این میزان بستگی به شرایط دارد. در این بین ISO نیز وجود دارد که به حساسیت سنسور تصویر مربوط است. ایزو نیز متغیر است و هرچه بیشتر تنظیم شود، تصویر روشن‌تر می‌شود اما دارای نویز بیشتری خواهد بود. تصاویری با نور کم باید تنظیمات بالاتری از ISO داشته باشند و به همین دلیل است که تصاویر در شب یا تاریکی نویزدار می‌شود.

وقتی که دوربین روزنه عریض‌تری داشته باشد، سنسور، نور بیشتری را دریافت می‌کند. در شرایط مطلوب، دوربین می‌تواند با سرعت شاتری سریع تصاویر را ثبت کند که امکان ایجاد ماتی و بلور حرکتی را کاهش می‌دهد. در شرایطی با نور کم، دوربین می‌تواند بدون تنظیم بالای ایزو، تصویری خوب ایجاد کند. به همین دلیل است که دوربین ال جی وی 30 با f/1.6 بسیار بهتر از ال جی جی 6 با f/1.8 است.

تاثیر تنظیمات ایزو در نویزدار شدن تصاویر موبایل در نور کم
تصویر سمت چپ با تنظیمات عریض روزنه گرفته شده است. تصویر سمت راست نیز با روزنه باریک گرفته شده که نیازمند ISO بیشتری برای نوردهی است و نتیجه آن نویزدار بودن آن است. (تصویر نمونه است و با گوشی LG V30 گرفته نشده)

گوشی ال جی وی 30 قرار است فردا 31 اوت (9 شهریور) در برلین رونمایی شود و بزودی اخبار آن منتشر خواهد شد.

اخبار نمایشگاه ایفا 2017 برلین را از دست ندهید.

.

منبع: phonearena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر