;
coinex

ورود 2 هواپیمای جدید به ایران

ورود 2 هواپیمای جدید به ایران

بعد از پروازهای پرحاشیه ایرباس‌های نو در خطوط هوایی ایران ایر، خبرهایی در مورد قراردادهای جدید این ایرلاین با هواپیماساز دیگر اروپایی منتشر شد. این قرارداد خبر از ورود 2 هواپیمای جدید به ایران ، تا مهرماه، می دهد.

به دلیل تحریم‌های دوجانبه‌ای که علیه کشور وجود داشت تا چند دهه گذشته، ناوگان هوایی ایران توان خرید هواپیماهای نو را نداشت. اما اکنون با ورود 2 هواپیمای جدید به ایران در مدتی کمتر از 20 ماه آینده، با انقلابی جدید روبه رو خواهیم شد.

بعد از برداشته شدن تحریم ها و اجرایی شدن برجام اکنون راه برای ایرلاین‌های ایرانی باز است تا بتوانند به طور مستقیم با هواپیماسازان بزرگ جهان مذاکره نمایند.

نتایج مذاکرات ایران با شرکت های هواپیمایی

ایران‌ایر در مدت 20 سال حتی توان خرید یک فروند هواپیمای نو را نداشت، اما توانست در مدت چند ماه گذشته هفت فروند هواپیمای نو را خریداری کند. سرانجام ایران‌ایر بعد از چندین ماه مذاکره، توانست با سه شرکت ایرباس، بویینگ و ATR به توافق برسد تا پس از مدت ها، روند تحویل هواپیماهای جدید به کشور از سرگرفته شود.

پس از اینکه مذاکرات نهایی شدند، این شرکت ابتدا سه فروند هواپیمای ۳۲۱ و ۳۳۰ را به ایران تحویل داد. در ادامه پس از اینکه مذاکرات 15 ماهه نیز به پایان رسید، شرکت ATR در یک روز چهار هواپیما به ناوگان کشور تحویل داد.

براساس گفته های مدیرعامل ایران‌ایر، این فرایند روندی طولانی دارد و تا 20 ماه آینده به طول خواهد انجامید. اما وی انتظار دارد تا در طول این 20 ماه، این 3 شرکت 32 فروند هواپیما را تحویل دهند.

قرار است در سال 2017 فعلا 9 هواپیما تحویل ایران داده شود. شرکت ATR نیز با هدف تجهیز ناوگان برد کوتاه ایران، 5 فروند را تحویل می دهد. همچنین ایرباس نیز تحویل چهار فروند هواپیما 320 را در دستور کار خود دارد. در سال ۲۰۱۸ تعداد هواپیماهای تحویلی به ایران به عدد ۲۳ خواهد رسید. ایرباس در سال 2018 قرار است تا پنج فروند هواپیمای ۳۲۱ و چهار فروند هواپیمای ۳۳۰ را به ایران تحویل دهد. شرکت ATR نیز قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ هواپیماهای خود را به ایران ارسال کند. البته تا ابتدای مهرماه شاهد ورود 2 هواپیمای جدید به کشور خواهیم بود.

ورود 2 هواپیمای جدید به ایران

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، اصغر فخریه کاشان، از ورود 2 هواپیمای جدید به ایران از طرف شرکت ATR، تا اوایل مهرماه خبر داد. وی به ناوگان ایران‌ایر اعلام نمود که دو فروند هواپیمای جدید تا مهرماه وارد ایران خواهد شد. به گفته فخریه کاشان، مذاکرات قبلی در مورد خرید هواپیما باقی است و اعلام نمود که شرایط بازار ایران بهتر از قبل خواهد شد.

فعال شدن فرودگاه‌های کوچک با ورود هواپیماهای جدید

تعدادی از هواپیماهای جدیدی که خریداری شده اند، در واقع با هدف فعال سازی دوباره فرودگاه‌های کوچک بوده اند. وقتی تحریم های هوایی علیه ایران به اوج رسید، اصلی ترین مساله در این مدت، محدود یا تعطیل شدن فرودگاه‌های کوچک بود. هواپیماهایی که در فرودگاه های کوچک استفاده می شدند دارای مشکلاتی هستند، از یک طرف مسافر لازم را نداشتند و از طرف دیگر هزینه‌ هایی  را به ایرلاین‌ها تحمیل می کردند که از درآمد آنها بیشتر بود.

بنابراین بعد از اجرایی شدن برجام، خرید هواپیماهای کوچک ATR، در واقع با هدف فعال سازی فرودگاه های کوچک بود. بعد از آنکه قراردادها نهایی شدند، چهار فروند از این هواپیماها به ایران تحویل شدند تا بخشی از فرودگاه‌های کوچک بار دیگر فعال شوند.

بر این اساس پرواز تهران – رشت – اصفهان و بالعکس به صورت هفتگی در فرودگاه رشت راه‌اندازی خواهند شد. همچنین قرار است تا خط پرواز تهران – اراک با هواپیمای ۷۰ نفره ATR توسط شرکت ایران‌ایر آغاز به کار نماید. به علاوه فرودگاه نوشهر نیز، پس از 20 سال پذیرای پروازهای ایران ایر خواهد بود.

مدیرعامل ایران ایر، اعلام نمود که این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ فروند هواپیمای ATR جدید، را دریافت خواهد نمود. قرار است تا این شرکت تعداد هواپیماهای کوچک خریداری شده خود را به ۲۰ برساند و تمام آنها را در مسیرهای داخلی و با هدف توسعه صنعت هوایی در کشور به کار گیرد.

براساس ارزیابی های شرکت فرودگاه‌ها، ایران دارای 50 فرودگاه است که از این تعداد بیش از 5 عدد آنها زیان ده هستند. از بین فرودگاه های کشور، تنها فرودگاه امام خمینی به سوددهی رسیده است. البته از دلایل مهم این زیان دهی را می توان کمبود قابل توجه پروازها و همچنین نبود ناوگان مناسب در نظر گرفت و البته با ورود هواپیماهای جدید امید است تا بخشی از این مشکلات رفع گردد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر