;
coinex

درمان ناباروری در زنان و مردان ؛ اسپرم‌زایی در مردان و اندومتریوزیس در زنان

درمان ناباروری در زنان و مردان ؛ اسپرم‌زایی در مردان و اندومتریوزیس در زنان

به تازگی محققان ایرانی موفق به درمان ناباروری در زنان و مردان شده‌اند. این محققان توانسته‌اند تا روش‌های جدیدی برای حل این مشکلات ارائه دهند. ۸ تا ۱۰ شهریورماه، هجدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان پزشکی تولید مثل سلول‌های بنیادی، در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

محورهای این جشنواره در حوزه‌های تولید مثل خواهد بود و شامل: پزشکی مبتنی بر فرد در ناباروری، غده‌های جنسی مصنوعی و زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، شکست در روش‌های درمانی کمک باروری، آندومتریوز، نتایج سیکل‌های ART، آنتی‌اکسیدان‌ها و باروری، حفظ باروری در بیماران سرطانی و بیوتکنولوژی جانوری است.

همچنین محورهای کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی نیز شامل، پزشکی بازساختی، فناوری سلول‌های پرتوان انسانی، مهندسی بافت، مدل‌سازی بیماری، پزشکی مبتنی بر فرد، سلول‌های بنیادی سرطانی و فرآورده‌های درمانی پیشرفته محورهای کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی است.

برای شرکت در این جشنواره تعداد ۲۳۹ طرح تحقیقاتی از ۴۵ کشور جهان ارسال شده است که بیشترین طرح‌های تحقیقاتی از کشورهای هند با ۲۴ طرح، ایتالیا با ۲۰ طرح، چین با ۲۰ طرح، آمریکا با ۱۹ طرح، ژاپن با ۱۴ طرح، آلمان با ۱۲ طرح، ایران با ۱۱ طرح، انگلستان با ۱۱ طرح، اسپانیا با ۹ طرح و استرالیا با ۹ طرح بوده است. در مجموع برای حوزه پزشکی تولید مثل، 131 طرح تحقیقاتی و برای حوزه سلول‌های بنیادی، 108 طرح تحقیقاتی ارسال شده است.

تعداد کل مقالات دریافتی 394 مقاله بوده است که از این تعداد، 119 مقاله برای کنگره سلول‌های بنیادی، ۲۴۳ مقاله برای کنگره پزشکی تولید مثل و ۳۲ مقاله نیز برای سمینار مامایی و پرستاری دریافت شده است.

تعداد مقالات خارجی دریافت شده در این جشنواره نیز 91 مقاله بوده که از کشورهای امریکا، چین، انگلستان، هند، ایتالیا، لبنان، هلند، فرانسه، کانادا، مصر، بلژیک، مالزی، ترکیه و عراق ارسال شده‌اند.

طبق روال سال‌های گذشته نیز از محققان خارجی و داخلی که برترین طرح تحقیقاتی را داشته باشند تقدیر به عمل می‌آید که قرار است از ۵ محقق داخلی و ۵ محقق خارجی به عنوان برندگان جشنواره تقدیر شود.

درمان ناباروری در زنان و مردان

در این جشنواره دو موضوع مهمی که مورد بررسی قرار گرفتند و طرح‌های زیادی نیز در مورد آنها به جشنواره ارسال شده بود، درمان ناباروری در زنان و مردان بود. بررسی‌ها و نتایج تحقیق محققان در این زمینه، نشان از درمان ناباروری در زنان و مردان دارد.

روشی برای درمان ناباروری در زنان مبتلا به اندومتریوزیس

اندومتریوزیس نوعی بیماری است که در آن بافت لایه داخلی رحم، در نواحی غیر از رحم مانند عضلات داخلی ناحیه لگن و تخمدان پراکنده می‌گردد. با استفاده از روش تکثیر باکتری، نشان داده شده است که زنانی که دارای این بیماری هستند، بیشتر در معرض عفونت‌های میکروبی قرار دارند. در پژوهشی که توسط دکتر خالق خان و همکارانش  انجام گرفته است، ۳۲ زن مبتلا و ۳۲ زن غیر مبتلا به اندومتریوزیس ثبت نام شدند. از یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که پتانسیل درمانی جدیدی، برای درمان ناباروری در زنان مبتلا به اندومتریوزیس وجود دارد.

روشی جدید برای بررسی اسپرم‌زایی در مردان نابارور

بر اساس تحقیق دکتر کامبیز گیلانی، نیمی از ناباروری‌ها علت مردانه دارند. اما با وجود تحقیقات گسترده در خصوص ناباروری مردان و راه‌های تشخیص و درمان آن همچنان سوالات برجسته‌ای در این حوزه بی‌جواب مانده است. در این پژوهش، دکتر گیلانی و همکارانش به بررسی متابومیکسی مایع منی در مردان پرداختند.

نتایج این بررسی نشان داد ۳۶ تفاوت متابولیتی در دو گروهی که مورد بررسی قرار گرفتند وجود دارد. همچنین نشان داده شده است که می‌توان از مشخصات متابولیکی به عنوان یک روش جایگزین غیرتهاجمی برای بررسی اسپرم‌سازی در بیماران noa استفاده کرد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر