;
coinex

آغاز اعتماد به خریدهای اینترنتی؛ کجا و چگونه؟

آغاز اعتماد به خریدهای اینترنتی ؛ کجا، چگونه!

اینترنت توانست بر تمامی بخش های زندگی بشر تاثیرگذار باشد. بی شک می توان تاثیر اینترنت را به روشنی بر رونق کسب و کارها نیز مشاهده کرد. با به وجود آمدن اینترنت، کسب و کارها رونق پیدا کردند، زیرا اینترنت دارای بستری جذاب است و این امر باعث شده تا امروزه اکثر کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن حرکت کنند.

نکته مهم دیگر در این میان، تمایل مردم به خریدهای اینترنتی است، اما اعتماد به خریدهای اینترنتی چگونه و از کجا آغاز گردید؟ به نظر می‌رسد در آینده ای نه چندان دور اینترنت بتواند کل بازار سنتی را به خود درگیر کند.

تفکیک بازار سنتی از مدرن در کسب و کارهای نوین

محسن ارژنگ کارشناس حوزه تجارت الکترونیک، معتقد است که به دلیل رکود حاکم بر بازار، تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل کاری دشوار است. وی در این زمینه ادامه داد که ممکن است مشتریان به کالایی نیاز داشته باشند اما به دلیل مشغله‌های متعدد، به‌ناچار به عرضه‌کنندگانی که گاها قابل اعتماد نیستند روی می‌آورند و بنابراین خرید آنها نیز نامطمئن خواهد بود.

این می‌تواند به یک تجربه خرید ناموفق تبدیل شود. بنابراین اعتماد به خریدهای اینترنتی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در این میان به دلیل وجود واسطه‌های بسیار زیاد و بی‌اطلاعی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان، خریداران محصولات و خدمات مجبور به پرداخت هزینه‌های‌ چند برابری می‌شوند.

وی ادمه داد که در کسب و کارهای اینترنتی، طیف وسیعی ازکالاها، با قیمت‌های متنوع در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و این باعث شده است تا اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی بسیار مورد توجه باشند. به گفته وی در بسیاری از موارد وقتی به دنبال کالایی هستیم، اولین جایی که بررسی می کنیم، اینترنت است.

این کارشناس اشاره کرد که در چند سال اخیر، بسیاری از تجارت‌ها به بستر اینترنت روی آورده‌اند. تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات و همچنین مشتاقان کارآفرینی نیز به راه‌اندازی کسب‌وکارهای‌ اینترنتی علاقه مند شده‌اند. اما نکته مهم در اینجا، داشتن شناخت کافی از موقعیت است به این معنی که بسیاری از این افراد قدرت تفکیک بازار سنتی از بازار مدرن را ندارند و باعث شده است تا کسب و کار آنها با شکست روبه رو شود. شکست هر کسب و کار در حوزه آنلاین نیز باعث کاهش اعتماد به خریدهای اینترنتی می‌شود.

وی اشاره کرد که به دلیل نبود اطلاعات و عدم آگاهی از شرایط این بازار نوین، از هر 10 کسب و کار آنلاین، 6 یا 7 کسب و کار به موفقیت می‌رسند. وی تاکید کرد که در این زمینه باید آموزش‌های لازم در مورد نحوه راه‌اندازی به افراد داده شود. به گفته وی رسانه تجارت الکترونیک ایران، حدود شش سال است که به صورت اختصاصی آموزش‌های لازم را به افرادی که می‌خواهند به حوزه کسب و کارهای اینترنتی وارد شوند، می‌دهد.

قانون گذاری در حوزه تجارت الکترونیک

محسن ارژنگ همچنین وضعیت قانون گذاری در حوزه تجارت الکترونیک را نیز مورد بحث قرار داد. به گفته وی تمامی کسب و کارهای نوپا، خود نیازمند توجه بخش دولتی هستند؛ به همین دلیل است که در کشورهای پیشرو در این زمینه، با تعیین قوانین و مقررات، به کمک این نوع کسب و کارها می روند. با وجود قوانین در مورد کسب و کارهای آنلاین، اعتماد به خریدهای اینترنتی نیز افزایش می‌یابد.

وی اشاره نمود که کشور ما در این زمینه قوانینی سخت گیرانه دارد که این امر مانعی برای پیشرفت این کسب و کارها خواهد بود. این مساله نه تنها باعث بیکاری بیشتر جوانان می‌شود، بلکه بسیاری از افراد ایده پرداز را به سمت بازارهای کاذب سوق می‌دهد.

وی یکی از آسیب‌های حوزه تجارت الکترونیک را نبود مرکزی قانونی جهت حمایت از ایده‌ها دانست. به گفته وی لازم است تا ایده‌های نوین ثبت شوند و حق کپی رایت نیز برای آنها محفوظ باشد. به گفته وی، وجود این خلاء، فرصت‌های کم نظیر کسب و کار را از کارآفرینان گرفته است.

وی همچنین در نگاه اول، نبود قانون کپی رایت را به نفع مردم دانست ولی اظهار داشت که در مقیاس کلان اقتصادی، مشکلاتی برای کارآفرین و تولیدکننده داخلی به وجود خواهد آمد.

اعتماد به خریدهای اینترنتی

محسن ارژنگ اعلام کرد که در کشور ما اعتماد به خریدهای اینترنتی وجود دارد و خوشبختانه در سالهای اخیر، چون مردم از اینترنت استفاده‌های بسیاری داشته‌اند و فروشگاه‌های اینترنتی نیز مسئولیت خود را پذیرفته و به درستی آن را انجام داده‌اند. بنابراین به گفته وی، خریدهای اینترنتی در کشور رشد بالایی را داشته‌اند.

به گفته وی شاید تا چند سال پیش اعتماد به خریدهای اینترنتی وجود نداشت ولی اکنون بسیاری از افراد حاضر به خرید فیزیکی نیستند و خریدهای خود را اینترنتی انجام می‌دهند. وی به عنوان مثال از خرید بلیط کنسرت به صورت اینترنتی سخن گفت و اعلام نمود که این موضوع بسیار فراگیر شده است و شاید در آینده بلیط به صورت حضوری به فروش نرسد.

ارژنگ در پایان اعلام نمود که برای اعتماد به خریدهای اینترنتی، وجود اعتماد بین مصرف کنندگان و فروشندگان بسیار مهم است. اگر این اصل در محیط اینترنت رعایت نشود، مشتری که از خرید خود ناراضی باشد، حداقل برای 12 نفر دیگر این تجربه منفی را توضیح خواهد داد.

بنابراین در این حالت مردم به اطلاعات وسیعی دسترسی دارند و این می‌تواند برای ارائه دهندگان کالا و خدمات یک خط قرمز باشد. عرضه کنندگان باید در کار خود دقت کافی داشته باشند تا بتوانند مشتریان بیشتری را به مجموع مشتریان خود اضافه کنند.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر