;
coinex

بررسی تاثیرات هارپ بر آب و هوا و عرضه نرم افزار پیش نشانگر زلزله

تاثیرات هارپ بر آب و هوا ؛ عرضه نرم افزار پیش نشانگر زلزله

محققان پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران، تاثیرات هارپ بر آب و هوا در کره زمین را بررسی نمودند. این محققان یک بانک اطلاعاتی را در مورد حوادث و بلایای طبیعی، خشکسالی‌ها و فعالیت آتشفشان‌ها تهیه کردند و همچنین در حال طراحی نرم‌افزاری برای نمایش تلاطمات لایه یونوسفر هستند.

به گفته امیر شیخی‌هامقدم مجری این طرح، این شرکت دانش‌بنیان در حوزه فیزیک نظری، برروی سیستم‌های پیچیده تمرکز کرده است. وی ادامه داد که سیستم‌های پیچیده گستره زیادی از پدیده‌های فیزیکی را در برمی‌گیرند که می‌توان به پدیده‌های توربولنسی هواشناسی اشاره کرد.

مجری این طرح در ادامه اشاره کرد علاوه بر بررسی تاثیرات هارپ بر آب و هوا، مطالعاتی در مورد بالاترین لایه جو، یعنی لایه یونوسفر نیز انجام داده‌اند.

لایه یونوسفر، پیش‌نشانگر زلزله

به گفته امیر شیخی‌هامقدم، لایه یونوسفر یکی از پیش‌نشانگرهای زلزله است. وی تاکید کرد که لکه‌ها و انفجارات سطح خورشید نیز امواج الکترومغناطیسی شدیدی را به سمت زمین پرتاب می‌کنند. شیخی‌هامقدم همچنین در مورد اتمسفر پیرامون زمین و لایه های مختلف آن نیز سخن گفت.

مجری این طرح در مورد بالاترین لایه اتمسفر یعنی یونوسفر نیز سخن گفت و اعلام کرد این لایه در برابر تابش‌های یونی که از سمت خورشید به کره زمین می‌رسند مانند یک سپر دفاعی عمل می‌کند.

به گفته وی مطالعاتی که محققان این طرح انجام داده‌اند نشان می‌دهد که چند روز قبل از رخداد زلزله، لایه یونوسفر، دستخوش تلاطم می‌شود. بنابراین وی این لایه را پیش‌نشانگر بلایای طبیعی از جمله زلزله معرفی کرد.

شیخی‌هامقدم در توضیحات خود افزود که از لایه یونوسفر به سمت زمین و یا بالعکس، امواج ELF، متصاعد می‌شوند و این امواج باعث التهاب لایه یونوسفر می‌شوند. وی این التهاب را نشانه‌ای بر وقوع زلزله دانست.

مطالعات ایران در مورد تاثیرات لایه یونوسفر

شیخی‌ها مقدم در مورد مطالعات ایران در این حوزه نیز سخن گفت و ادامه داد در ایران فقط از طریق رادار دانشگاه تهران امکان مطالعه این لایه وجود دارد که به گفته وی این رادار از سال 2006 خراب شده است و ایران هیچ یونوسوندی برای مطالعه و کاوش لایه یونوسفر ندارد. وی در ادامه اظهار نمود که از طریق ماهواره هم امکان بررسی این لایه و استخراج اطلاعات وجود دارد.

مجری این طرح ادامه داد که در کشورهای ترکیه و آذربایجان، تاسیسات هارپ نصب شده است و تابش امواج ELF‌ توانسته است لایه یونوسفر را تحت تاثیر قرار دهد. وی ادامه داد که اگر بتوان تابش ELF به یونوسفر را اثبات کرد، پس قطعا می‌توان اثبات کرد که این تابش تهدیدی جدی برای کشور است.

مجری این طرح در مورد مطالعات کشورهای روسیه و آمریکا نیز برروی این طرح سخن گفت و اعلام کرد که در آمریکای شمالی ناهنجاری‌هایی چون تورنادو و النینو وجود دارد و این ناهنجاری‌ها توانسته‌اند تا آب و هوای آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند. وی ادامه داد که این کشور از 25 سال پیش پروژه هارپ را آغاز کرده است.

به گفته شیخی‌ها مقدم، امواج ELF به منظور ایجاد اختلاف فشار و تغییر مسیر در توفان‌ها به یونوسفر تابانده می‌شوند. وی اظها نمود که آمریکا از 6 سال پیش توانسته است توفان را منحرف و تغییر مسیر دهد.

وی تاثیرات هارپ بر آب و هوا را تهدید دانست و اعلام کرد که امواج ELF روی مغز، ایجاد زمین لرزه و تغییرات‌ آب‌وهوایی تاثیر دارند و اگر کشور آمریکا توانسته باشد از طریق هارپ توفان را منحرف نماید، پس خواهد توانست حرکات جریان‌های جت استریم و جریان‌های جوی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه وی امواج ELF‌ را تهدیدی جدی معرفی کرد.

این محقق همچنین به تغییرات جریان‎های جت استریم اشاره کرد و اعلام نمود که بیشترین اثرات بارش‌زایی که در بخش‌های غربی کشور اتفاق می‌افتد تحت تاثیر جریان‌های جت استریم مدیترانه است. وی اظهار کرد که کاهش بارش در ایران از سال 2006 به دلیل انحرافی بوده که در این جریان‌ها رخ داده است.

وی در مورد دستاوردهای این تحقیقات نیز سخن گفت و اعلام کرد که تحقیقات در زمینه این پروژه ارائه الگوریتم‌ها و همچنین الگوهای تشخیص پیش نشانگرهای زلزله را باعث شده است. وی همچنین ‌ارتقای نرم‌افزارهای پیشگویی‌کننده پدیده‌های جوی را از دستاوردهای این تحقیقات دانست.

این محقق اظهار کرد که زلزله هائیتی نیز ناشی از تابش امواج ELF‌ بر یونوسفر بوده است. به گفته وی این امواج به سمت لایه‌های زیرزمین منحرف شده‌اند و همین امر باعث زلزله و توفان‌ها شده است.

وی در ادامه با تاکید بر تاثیرات هارپ بر آب و هوا در مورد تحقیقات این شرکت دانش بنیان در زمینه پروژه یونوسفر اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی امکان طراحی یک رادار جدید و یا تعمیر رادار قبلی وجود نداشته است.

شیخی‌هامقدم تاکید کرد که از طریق استخراج داده‌های ماهواره‌ای در حال طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزاری هستند که با استفاده از آن بتواند تلاطمات لایه یونوسفر را نشان دهند. وی در پایان ادامه داد که آنها با داشتن یک بانک اطلاعاتی از حوادث و بلایای طبیعی، خشکسالی‌ها و فعالیت آتشفشان‌ها می‌توانند این نرم افزار را طراحی نمایند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر