;
coinex

جنگ تاکسیرانی با اسنپ و تپسی همچنان ادامه دارد

جنگ تاکسیرانی با اسنپ و تپسی همچنان ادامه دارد

به دلیل شکایت هایی که از عملکرد اسنپ و تپسی وجود دارد، جنگ تاکسیرانی با این دو اپلیکیشن هنوز در جریان است. سازمان تاکسیرانی از این دو اپلیکیشن، به دلیل ارائه خدمات ارزان یا همان دامپینگ، در شورای رقابت شکایت کرده است. شورای رقابت نیز تصمیم دارد که این پرونده را به صورت درستی پیگیری نماید.

شروع جنگ تاکسیرانی با اسنپ و تپسی

در روزهای پایانی سال گذشته بود که تعدادی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی به فعالیت دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی اعتراض کرده و در مقابل مجلس تجمع نمودند. این رانندگان فعالیت این دو اپلیکیشن را غیر قانونی دانستند و از مجلس خواستند تا به این موضوع رسیدگی کنند.

پلمپ اسنپ و تپسی

پیش از این اتفاقات نیز، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، به دلیل مغایرت فعالیت اسنپ و تپسی با جواز صنفی، از موافقت این اتحادیه با پلمب کردن این دو اپلیکیشن صبحت کرد.

سیدمهدی میرمهدی کمیجانی اعلام نمود که چون آژانس‌های موبایلی مذکور جوازی متفاوت به نسبت فعالیت خود دارند، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در نامه‌ای خواستار پلمب این واحدهای صنفی شده است. وی ادامه داد که آنها با پلمپ موافقت کرده‌اند اما پلمپ را باید اتاق بازرگانی انجام دهد.

بررسی عملکرد اسنپ و تپسی

براساس گفته های یک منبع آگاه، در عملکرد اسنپ و تپسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و آنها در زمینه حمل و نقل مسافر ارزان فروشی نداشته‌اند. به گفته وی علت اصلی شکایت تاکسیرانی از این دو اپلیکیشن، دامپینگ در حمل و نقل و قیمت شکنی است و اعتقاد دارند اسنپ و تپسی با قیمت‌هایی پایین به مسافران سرویس می‌دهند.

اما هزینه‌ای که اسنپ و تپسی بابت سرویس‌دهی دریافت می‌کنند در واقع براساس نوع فعالیت این شرکت‌های حمل‌ونقل است و در اینجا هیچ ارزان فروشی اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد که پیش از این تاکسیرانی قانع شده بود که این دو اپلیکیشن به کار خود ادامه دهند و تاکسیرانی نیز خود تصمیم داشت تا یک شرکت حمل و نقل مسافر به صورت اینترنتی راه‌اندازی کند. اما اکنون تاکسیرانی دوباره به دلیل نوع فعالیت اسنپ و تپسی با آنها در جنگ است.

اما در این میان شورای رقابت نیز اعتقادی به دامپینگ و ارزان فروشی اسنپ و تپسی ندارد و اعتقاد دارد که تاکسیرانی نباید نسبت به فعالیت آنها بیشتر از این حساس باشد. بسیاری از کشورهای جهان از این مدل سامانه‌ها استفاده می‌کنند که هم مردم راضی هستند و هم رانندگان.

شورای رقابت قبل از اینکه تاکسیرانی از اسنپ و تپسی شکایت کنند، آنها را دعوت کرد و از آنها خواست تا پیش از هر اقدامی تمام جوانب را در نظر بگیرند، چون ممکن است نتیجه کار به نفع تاکسیرانی نباشد.

شورای رقابت اعلام نمود که معنای دامپینگ این است که کالای وارداتی زیر قیمت تمام‌شده در داخل کشور به فروش برسد که این مساله می‌تواند باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان داخلی شود. نتیجه این عمل افتادن بازار به دست سایر کشورهاست، که این مود درباره اسنپ و تپسی صدق نمی‌کند.

شورای رقابت ادامه داد که برای استفاده از اسنپ و تپسی هم راننده و هم مسافر راضی هستند و مشکلی وجود ندارد، در نتیجه شکایت از آنها به جایی نخواهد رسید.

براساس اطلاعات موجود امکان دارد بررسی این پرونده مدتی به طول انجامد چون نیاز به کارشناسی دارد و کارشناسان باید از نظر ارزان فروشی آن را بررسی کنند تا بتوانند رای را صادر کنند. اما اعضای شورا رقابت اعتقاد دارند که در فعالیت این دو اپلیکیشن دامپینگ و ارزان فروشی اتفاق نیافتاده است.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر