;
coinex

شارژ وایرلس چیست و چرا باید گوشی‌های همراه به آن مجهز شوند؟

 

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟ شارژ وایرلس یک جادو نیست، بلکه یک فناوری ساده است که بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند. در این مطلب به شرح نحوه عملکرد این فناوری پرداخته‌ایم.

شارژ وایرلس و انواع گوناگون آن سال‌ها است که در صنعت ساخت وسایل و تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از ما مسواک‌هایی را دیده‌ایم که از این طریق شارژ می‌شوند. این فناوری برای اولین بار به یک شکل متفاوت توسط شرکت پالم (Palm) به صورت یک معیار معرفی گردید، اما گذشت زمان باعث شد که سازندگان وسایل الکترونیکی فاکتورهایی مثل اندازه، هزینه و راندمان را هم در ساخت آن مد نظر قرار دهند. به همین دلیل این فناوری به شکلی که امروزه می‌بینیم در ساخت گوشی‌های همراه تغییر کرده است.

با همه این تفاسیر بعضی از کاربران از خود می‌پرسند که این فناوری چه ماهیتی دارد، چگونه کار می‌کند و چرا باید نسل بعدی گوشی‌های هوشمند توانایی پشتیبانی آن را داشته باشند؛ در این نوشتار سعی کرده‌ایم که به این سه سوال به شکلی جامع پاسخ دهیم.

شارژ وایرلس چیست

ماهیت شارژ وایرلس

شارژ وایرلس یک جادو نیست؛ زیرا برای استفاده از این فناوری هنوز هم باید از یک رشته سیم استفاده کنیم. ولی با این تفاوت که این رشته سیم به جای این که به گوشی همراه متصل شود، به یک صفحه یا به عبارت فنی پد (Pad) شارژ کننده متصل می‌شود. صفحات شارژ کننده به هر شکل یا اندازه‌ای ساخته می‌شوند، به این شکل که کاربر حتی می‌تواند آن را برای نصب بر روی خودروی خود نیز سفارش دهد. از این رو تنها موردی که بین یک گوشی همراه و صفحه شارژ کننده وجود دارد، این است که این دو وسیله را به درستی بر روی یکدیگر قرار دهید.

نمونه بسیار خوبی از کاربرد این فناوری پایه‌‌هایی هستند که شما می‌توانید گوشی خود را در هنگامی که به آن نیازی ندارید روی آن‌ها قرار دهید تا فرآیند شارژ انجام شود. فناوری شارژ وایرلس نمی‌تواند با سرعت فناوری شارژ سریع (Quick Charge) یک گوشی همراه را شارژ کند؛ اما کاربرد آسان و بیشتری دارد به همین دلیل سازندگان گوشی‌های همراه به آن روی آورده‌اند.

فناوری شارژ وایرلس چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد شارژ وایرلس

در بالا گفتیم که شارژ وایرلس چیست و اکنون باید ببینیم که این فناوری چگونه کار می‌کند؟ صفحه‌های شارژ وایرلس از دو کوپلینگ تشدید کننده القائی بهره می‌برند. این دو کوپلینگ سیگنال‌های کم توان را بین صفحه شارژ کننده و دستگاه مصرف کننده انتقال می‌دهند. کوپلینگ ها به گونه‌ای خاص ساخته می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند بدون اتصال یافتن به یکدیگر، الکتریسیته را انتقال دهند.

صفحه‌های شارژ کننده با استفاده از یک رشته سیم و دوشاخه یا سوکت به پریز برق نصب شده بر روی دیوار متصل می‌شوند؛ این صفحات به یک سیم پیچ فرستنده مجهز شده که با سیم پیچ گیرنده‌ای که در گوشی شما نصب شده است، ارتباط برقرار می‌کند.

زمانی که سیم صفحه شارژ وایرلس به پریز برق زده می‌شود، این صفحه، سیگنال الکترونیکی ارسال می‌کند و سپس در صورتی که گوشی همراه به صفحه نزدیک باشد، سیم پیچ گیرنده نصب شده در گوشی سیگنال را دریافت کرده و این فرآیند باعث می‌شود که یک تغییر رزونانسی ایجاد شود. سپس شکل موج سیگنال به یک فرم مناسب تغییر کرده و فرآیند شارژ آغاز می‌گردد.

فناوری شارژ وایرلس بر اساس همان نظریه الکتریکی به کار رفته در ساخت ژنراتورها، مبنی بر این که انرژی مکانیکی می‌تواند انرژی الکتریکی تولید کند، طراحی شده است. در این فناوری، بارگیری القائی با استفاده از دو سیم پیچ الکترومغناطیسی انجام می‌شود که یک میدان مغناطیسی را بین صفحه شارژ کننده و دستگاه مصرف کننده ایجاد می‌کند. این میدان مغناطیسی با استفاده از اختلاف پتانسیل موجود بین دو دستگاه و همچنین یک تغییر نوسان، انرژی الکتریسیته تولید می‌کند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که تغییر نوسان در فواصل زمانی منظم انجام می‌شود و باعث می‌گردد که در سیم پیچ الکترومغناطیسی ارتعاش به وجود آید.

سیم پیچی که در یک گوشی همراه وجود دارد به یک مدار شارژ کننده باتری متصل است. این امر باعث می‌شود که باتری گوشی از طریق انرژی القاء شده توسط میدان مغناطیسی سیم پیچ، شارژ شود.

القاء الکترومغناطیسی ماهیت جالبی دارد؛ این فناوری بر اساس این اصل کار می‌کند که حرکت دادن مواد رسانای جریان الکتریکی مانند یک سیم پیچ در کنار یک میدان مغناطیسی باعث جریان یابی الکترون‌ها می‌شود. تجهیزاتی مثل ژنراتورهای گازی هم بر اساس همین اصل به واسطه انرژی مکانیکی، الکتریسیته تولید می‌کنند تا بتوانند نیروى محرکه الکتریکى را در اختیار مصرف کننده بگذارند. سازندگان وسایل الکترونیکی از این فناوری در ساخت دستگاه‌های اندازه گیر جریان برق و همچنین مبدل‌ها هم استفاده می‌کنند.

فناوری شارژ وایرلس در حال حاضر راندمان چندان بالایی ندارد، اما در آینده‌ای نزدیک پیشرفت می‌کند. تولید حرارت زیاد یکی از معایب این فناوری است که راندمان آن را نیز کاهش می‌دهد و علاوه بر این باعث می‌شود که سرعت شارژ شدن باتری در مقایسه با روش‌های عادی کاهش یابد.

شرح ساده نحوه عملکرد و ماهیت فناوری شارژ وایرلس

گوشی همراه و دستگاه شارژ کننده هر یک به سیم پیچ الکتریکی مجهز هستند.

زمانی که این دو سیم پیچ به یکدیگر نزدیک می‌شوند با استفاده از خاصیت مغناطیسی، نوسان‌های کوچکی را در خود ایجاد می‌کنند و در نتیجه نیروى محرکه الکتریکى در سیم پیچ قرار گرفته در گوشی، ایجاد می‌شود.

نیروى محرکه الکتریکى، توان الکتریکی کمی را در مدار شارژ تولید و از این طریق باتری گوشی را شارژ می‌کند.

فناوری شارژ وایرلس هزینه ساخت بیشتری دارد و در مدت زمان بیشتری باتری یک گوشی را شارژ می کند. این فناوری علاوه بر این حرارت بیشتری را تولید می‌کند و به همین دلیل راندمان کمتری در مقایسه با شارژرهای قدیمی دارد.

شرح کوتاهی در رابطه با تجهیزات برند پاورمت (Powermat)

شارژ وایرلس پاورمت

استاندارد شارژ القایی چی (Qi) تنها استاندارد شارژ وایرلس نیست؛ پاورمت هم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که استانداردهایی را در استفاده از فناوری‌های شارژ بی سیم ارائه می‌کند. استاندارد به کار رفته توسط پاورمت با استاندارد چی تفاوت دارد، اما در مجموع می‌توان گفت که هر دو استاندارد از یک تئوری و پشتوانه علمی استفاده می‌کنند.

پاورمت با همکاری شرکت‌هایی مثل ای تی اند تی (AT&T) و استارباکس (Starbucks) در مکان‌های عمومی ایستگاه شارژ همگانی نصب می‌کنند و با استفاده از یک دستگاه شارژ کننده مخصوص کاربر را قادر می‌سازند تا گوشی خود را به طور بی سیم شارژ کند. این سه شرکت با جنرال موتورز، غول خودروسازی آمریکا، هم قرارداد همکاری بسته‌اند تا بتوانند خودروهای این برند آمریکایی را به تجهیزات شارژ وایرلس داخلی مجهز کنند.

پاورمت تا به حال توانسته است تجهیزات بسیار خوبی را ارائه کند، اما کاربران بر این عقیده هستند که محصولات پشتیبانی کننده استاندارد شارژ بی سیم چی کاربرد آسان‌تری دارند. تجهیزات پشتیبانی کننده این دو استاندارد از نظریه‌های علمی مشابهی بهره می‌برند، اما از آنجایی که این دو استاندارد با یکدیگر فرق دارد، امکان مقایسه محصولات پشتیبانی کننده آن‌ها بایکدیگر وجود ندارد. به همین دلیل یک گوشی پشتیبانی کننده تجهیزات استاندارد شارژ چی با صفحه یا پایه شارژ کننده‌ای که استاندارد پاورمت را پشتیبانی می‌کند، شارژ نمی‌شود.

از این رو اگر که از تجهیزات پشتیبانی کننده استاندارد پاورمت استفاده می‌کنید، قبل از این که یک دستگاه الکترونیکی جدید بخرید، بهتر است که مطمئن شوید که آن دستگاه استاندارد این برند را پشتیبانی می‌کند، اگرچه که محصولاتی مثل گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ توانایی پشتیبانی هر دو استاندارد را دارند. 

چرا گوشی‌های همراهی که در آینده عرضه می‌شوند باید توانایی پشتیبانی فناوری شارژ وایرلس را نیز داشته باشند؟

تجهیز گوشی های همراه به شارژ وایرلس

فراگیرشدن استاندارد شارژ چی و تجهیزات پشتیبانی کننده آن این مسئله را مطرح می‌کند که یک شارژر پشتیبانی کننده استاندارد Qi توانایی پشتیبانی هر دستگاهی را که مطابق با این استاندارد ساخته شده است را دارد و از این رو می‌توان گفت که با خرید هر شارژری که این استانداردها را داشته باشد، می‌توانید هر دستگاه پشتیبانی کننده استاندارد چی را که هم اکنون دارید یا در آینده می‌خرید، شارژ کنید.

فناوری شارژ وایرلس به این دلیل توانسته است جای خود را باز کند که کاربرد راحت‌تری دارد. با گذاشتن چند صفحه یا پایه شارژ وایرلس در مکان‌های مختلف، دیگر شارژ باتری گوشی شما به کمتر از 50 درصد کاهش پیدا نمی‌کند. بدون شک برای خریدن پایه‌ها یا صفحه‌های شارژ بی سیم باید هزینه‌های آن‌ها را بپردازید، اما باید این مطلب را نیز در نظر داشته باشید که این تجهیزات قیمت چندان گرانی ندارند و شما می‌توانید با پرداخت هزینه یک کابل یو اس بی یا شارژر سیمی خوب برای خرید آن‌ها از مزایای استفاده از فناوری شارژ وایرلس نیز بهره ببرید.

افزایش تعداد گوشی‌های هوشمند و گجت‌های پشتیبانی کننده فناوری شارژ وایرلس باعث شده است که تعداد بیشتری از کاربران بتوانند از مزایای استفاده از این فناوری بهره ببرند.

.

منبع: androidcentral

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر