;
coinex

آئودی الین و آیکون؛ مفهوم دو خودروی پیشرفته از دیدگاه یک خودروساز قدرتمند!

آئودی الین و آیکون؛ مفهوم دو خودروی پیشرفته از دیدگاه یک خودروساز قدرتمند!خودروهای خودران، آینده صنعت خودروسازی هستند به همین دلیل هر خودروسازی در تلاش است تا در این زمینه سرمایه گذاری کند و آئودی هم یکی از این خودروسازان است.

آئودی از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شود که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای خودران بیشترین سرمایه گذاری را کرده است؛ اما حقیقت این است که در این بخش از دنیای خودروسازی رسیدن به فناوری‌های فوق پیشرفته یک روزه ممکن نیست بلکه یک خودروساز باید چند سال یا حتی چند دهه زمان صرف کند تا بتواند نتیجه درستی از تلاش‌های خود بگیرد.

این دشواری باعث شده که خودروساز مشهور آلمانی در یک اقدام هوشمندانه دو خودروی کانسپت خود را که در نمایشگاه بین المللی اتوموبیل فرانکفورت آلمان از آن رونمایی کرده، با یکدیگر مقایسه کند تا از این طریق بتواند تفاوت‌های موجود بین عملکرد یک خودروی خودران را که برای یک هدف کوتاه مدت ساخته شده و یک خودروی تمام خودکار لوکس را که آینده صنعت خودروسازی را می‌خواهد به دوش بکشد، نشان دهد.

آئودی می‌خواهد عرضه مدل ای 8 (A8) را از سال 2019 میلادی آغاز کند؛ این خودروساز هم اکنون منتظر این است که دولت آلمان فناوری ترافیک جم پایلوت “Traffic Jam Pilot” این سازنده را که راننده را قادر می‌سازد تا وظیفه فرمان دهی و هدایت، ترمزگیری، دنبال کردن مسیر و حفظ سرعت را به سیستم‌های رایانه‌ای واگذار کند، تایید سازد. باید به این نکته اشاره کرد که فناوری ترافیک جم پایلوت آئودی بر مبنای استانداردهای مرحله سوم انجمن مهندسان اتوموبیل سازی (SAE) طراحی شده است.

آئودی الین

هوش مصنوعی به بیان ساده گونه‌ای از فناوری به شمار می‌آید که برای تعدیل کردن و بهبود بخشیدن فرآیند تصمیم گیری ساخته شده است تا بتواند از این طریق آینده را پیش بینی کند. از نظر آئودی خودروهای تماما شبکه بندی شده این سازنده هم اکنون می‌تواند تا فاصله زمانی 10 ثانیه آینده را پیش بینی کنند. آئودی الین (Elaine) و آئودی آیکون (Aicon) کانسپت نیم نگاهی به هوش مصنوعی از دیدگاه آئودی و همچنین راهکارهای مشتاقانه‌ای هستند که این خودروساز مشهور می‌خواهد در ساخت خودروهای بعدی خود از آن‌ها استفاده کند تا از این طریق بتواند راننده را قادر سازد که وظیفه رانندگی را به طور کامل به سیستم‌های الکترونیکی و رایانه‌ای واگذار کند.

هوش مصنوعی آئودی و ساخت یک خودروی تمام الکتریکی

اتوموبیل کانسپت آئودی الین که بر مبنای خودروی اس یو وی چهار در کوپه ای ترون اسپورت بک (e-tron Sportback) طراحی شده، یکی از سه خودروی تمام الکتریکی آئودی است که تا سال 2020 میلادی وارد بازار می‌شود. این اتوموبیل فوق پیشرفته از یک سیستم رانندگی تمام الکتریکی که قرار است در محصولات جاده‌ای آینده خودروساز آلمانی به کار رود، بهره می‌برد.

آئودی توانسته است برای حرکت دادن به چرخ‌های جلوی الین از یک موتور الکتریکی و برای حرکت دادن به چرخ‌های عقب این خودرو از دو موتور الکتریکی استفاده کند و از این طریق قدرت این خودرو را به 429 اسب بخار و شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن را به 4.5 ثانیه برساند؛ البته منابع خبری اعلام کرده‌اند که الین در یک مدل خاص با خروجی 496 اسب بخار هم تولید می‌شود. طبق اطلاعات موجود الین به یک باتری با ظرفیت 95 kWh مجهز شده است که فناوری شارژ القائی و همچنین شارژ سریع 150-kW را پشتیبانی می‌کند.

آئودی در ساخت الین از یک نسخه بسیار پیشرفته‌تر سیستم هدایت zFAS که در فناوری ترافیک جم پایلوت مدل ای 8 استفاده شده، بهره برده است. این سیستم استانداردهای مرحله چهارم سازمانت SAE را پشتیبانی می‌کند و الین را قادر می‌سازد تا در سرعت‌های زیر 130.357 کیلومتر بر ساعت بدون دخالت انسان وظیفه رانندگی را بر عهده بگیرد و علاوه بر این وظیفه تعویض خط عبور و همچنین تعدیل سازی سرعت بر مبنای مسیر را نیز به خوبی انجام دهد.

در داخل اتاق الین همه چیز حال و هوای فیلم‌های علمی – تخیلی را به خود گرفته است زیرا آئودی در ساخت این خودرو تا حد امکان اجزای کنترلی را کاهش داده و آن‌ها را با نمایشگرهای لمسی بزرگ که در سرتاسر اتاق اتوموبیل به کار رفته‌اند، جایگزین کرده است. الین به فناوری زیرساخت سازی خودرو (V2X) هم مجهز شده است؛ این فناوری سیستم‌های امنیتی را قادر می‌سازد تا خطرهای بالقوه را پیش بینی کند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها یا به عبارت بهتر فناوری‌هایی که در ساخت آئودی الین کانسپت مورد استفاده قرار گرفته، سیستم فیت درایور (Fit Driver) خودروساز آلمانی است که علائم حیاتی بدن مثل دما و ضربان قلب را می‌سنجد و به واسطه این دو شاخص شدت و رنگ نور اتاق، میزان ماساژ صندلی‌ها و شدت تهویه هوا را مطابق با شرایط بدنی راننده تنظیم می‌کند؛ این سیستم همچنین می‌تواند راننده را در نحوه نفس کشیدن صحیح راهنمایی کند. آئودی گفته که فناوری فیت درایور را برای آرامش دادن به راننده و کم کردن شدت خستگی او در اثر رانندگی کردن برای یک مدت طولانی ابداع کرده است.

کابین آئودی الین

الین می‌تواند بدون دخالت یا حضور یک انسان در مکان‌های خاصی مثل مناطق هوش مصنوعی آئودی (Audi AI Zones) خود را هدایت کند. پارکینگ‌هایی که سیستم مناطق هوش مصنوعی آئودی را پشتیبانی می‌کنند از مکان‌هایی هستند که الین در آن می‌تواند به طور خودکار خود را پارک کند، به طرف راننده برگردد یا به کارواش برود. این اتوموبیل تمام الکتریکی همچنین به یک دستیار هوشمند شخصی (PIA) مجهز شده است؛ این دستیار نسخه خودرویی فناوری‌هایی مثل سیری (Siri)، الکسا (Alexa) یا گوگل ناو (Google Now) است و می‌تواند به واسطه مشاهده الگوهای رفتاری راننده و به کار گیری روش‌های یادگیری ماشینی توصیه‌های لازم را در اختیار راننده و سرنشینان خودرو بگذارد.



خودروی تمام خودکار از دیدگاه آئودی

آئودی آیکون خودروی کانسپت دیگری بود که آئودی در نمایشگاه بین المللی اتوموبیل فرانکفورت از آن رونمایی کرد. این خودرو بیشتر برای جلب کردن توجه افراد آینده نگر و با این هدف ساخته شده است که نشان دهد که چگونه اختراعاتی که در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شوند، در ساخت یک خودروی خودران مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ آیکون به بیان دیگر به عنوان خودرویی با طراحی پیشرفته نمایی اجمالی از یک اتوموبیل لوکس فردا را که می‌تواند به نیازهای مشتریان پاسخ دهد، از خود نشان می‌دهد.

هر مشخصه‌ای که در طراحی این اتوموبیل چهار در بزرگ به کار رفته نگاهی از آینده را بر اساس این معیار که خودروهای خودکار در همه جاده‌ها ظاهر می‌شوند و همه رانندگان را به یکدیگر ارتباط می‌دهند، در خود دارد. آیکون کابوس وحشتناک شب‌های تیره هر انسانی است که به رانندگی علاقه دارد زیرا این خودرو فاقد هرگونه وسیله کنترلی متعارفی مثل فرمان است که در خودروهای امروزی دیده می‌شود.

آیکون با اولویت دهی به این معیار ساخته شده که هیچ تصادفی قرار نیست در رانندگی آینده رخ دهد و با تکیه بر این معیار همه سیستم‌های محدودیتی راننده را بی فایده نشان می‌دهد. تفاوت برجسته‌ای که آئودی در ساخت آیکون به آن اشاره کرده نوع طراحی کابین این خودرو است به این نحو که کابین یک خودروی معمولی با اقتباس گرفتن از کابین خلبان یک هواپیمای پیشرفته ساخته می‌شود اما کابین آیکون با در نظر گرفتن نمایی از یک اتاق یک خانه قدیمی اما مجلل ساخته شده است.

آیکون در قالب یک خودروی تمام خودکار همه تجهیزات متعارف موجود در خودروهای امروزی را با یک داشبورد ساده و یک کابین که با هدف ارائه یک فضای بسیار بزرگ و راحت ساخته شده، جایگزین کرده است. صندلی‌های جلوی این خودرو به گفته خودروساز آلمانی تفسیر مجدد صندلی‌های راحتی از نگاه صنعت اتوموبیل سازی است. این صندلی‌های مبلی در یک فضای چهار گوش با توانایی چرخش 15 درجه ساخته شده‌اند تا خارج و وارد شدن به خودرو را برای سرنشین و راننده تسهیل کنند. آیکون در قسمت جلو و عقب خود از فضای بار هم بهره می‌برد و می‌تواند حجمی معادل 651.288 لیتر را در اختیار سرنشینان بگذارد.

آئودی آیکون، نمای عقب

آئودی در ساخت خودروی خودکار جدیدش از چهار صندلی با آرایش دو در دو، یک شیشه بزرگ برای تامین حداکثر نور داخلی خودرو و چرخ‌های بزرگ 26 اینچی استفاده کرده است؛ این اتوموبیل مفهومی خودکار 5.443 متر طول، 2.101 متر عرض و 1.506 متر ارتفاع دارد. خودروساز آلمانی فاصله بین دو محور چرخ‌های این خودرو را به 3.47 متر رسانده که 23.876 سانتی متر از فاصله بین دو محور آئودی ای 8 مدل 2018 بیشتر است.

آیکون چهار موتور الکتریکی دارد (دو موتور در جلو و دو موتور در عقب) و می‌تواند به واسطه این مولدها 349 اسب بخار قدرت و 406 پوند فوت گشتاور تولید کند. این خودرو با هدف عرضه به صورت تولید انبوه طراحی نشده است اما از یک مجموعه باتری قرار گرفته در کف اتاق خود بهره می‌برد؛ این باتری‌ها می‌توانند با یک بار شارژ آیکون را قادر سازند که مسافتی معادل 804.672 کیلومتر را طی کند. آئودی گفته است که شارژ باتری‌های به کار رفته در خودروی خودکار جدیدش با استفاده از یک سیستم شارژ فوق سریع 800 واتی در مدت زمانی معادل 30 دقیقه به 80 درصد می‌رسد.

آزادی خلق شده توسط فناوری ساخت خودروهای خودران در زمینه طراحی و مهندسی یکی دیگر از مشخصه‌هایی است که آیکون را برجسته نشان می‌دهد. این خودرو از یک سیستم چهار چرخ متحرک با توانایی ایجاد کشش فراوان بهره می‌برد اما از طرفی به یک سیستم تعلیق قابل تنظیم نیز مجهز شده است که می‌تواند به واسطه محرک‌های الکتریکی، کمک فنرهای هوایی و ضربه گیرهای خود امکان تجربه کردن یک رانندگی بسیار راحت را برای راننده فراهم کند.

همان طور که گفته شد آیکون فاقد فرمان است و به همین دلیل محور فرمان هم ندارد؛ آئودی در ساخت این خودرو از یک سیستم فرمان دهی کنترل کننده چهار چرخ استفاده کرده تا بتواند شعاع گردش خودرو را به 850.392 سانتی متر برساند. خودروساز آلمانی از فناوری ترمز احیاء کننده به عنوان سیستم ترمز اصلی آیکون استفاده کرده است اگرچه که این سیستم با دیسک‌های ترمز اصطکاکی هم پشتیبانی می‌شوند.



سخن آخر

فناوری خودروهای خودکار بر خلاف باوری که وجود دارد مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به مرحله کاربردی برسد. از آنجایی که خودروسازان رویکرد جدی‌تری را در مورد تولید خودروهای خودران دنبال می‌کنند و قانونگذاران نیز وظیفه دارند که تصمیم‌های بزرگ و پیچیده‌ای را در مورد این خودروها اتخاذ کنند، اتوموبیل‌هایی مثل آئودی آیکون می‌توانند راه روشن‌تری را برای پیمودن این مسیر برای خودروسازان و سایر سازمان‌هایی که در روند تولید یک خودروی خودکار و خودران دخیل هستند، باز کنند.

.

منبع: caranddriver

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر