;
coinex

پیش‌نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو ؛ افزایش تعرفه واردات خودرو از 30 تا 100 درصد

 

پیش‌نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو ؛ افزایش تعرفه واردات خودرو از 30 تا 100 درصد

پیش‌نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو اعلام شده است. براساس این پیش‌نویس از این پس واردات خودرو فقط از طریق نمایندگی‌ها امکان پذیر است و واردات خودرو به شیوه‌ای دیگر امکان پذیر نیست. همچنین در این پیش‌نویس، برای تمام خودروهایی که بالای 30 هزار دلار قیمت دارند، افزایش حقوق ورودی اعمال شده است.

براساس دستورالعمل جدید واردات خودرو ، ورود خودروهایی که حجم موتور آنها بالاتر از 2500 سی سی است به ایران آزاد خواهد شد. بنابراین تغییرات گسترده‌ای در مورد واردات خودروهای لوکس به کشورایجاد خواهد شد.

جزئیات دستورالعمل جدید واردات خودرو

تا امروز خودروهایی که حجم موتور آنها زیر 1500 سی سی قرار داشت، 40 درصد افزایش تعرفه، خودروهایی با حجم زیر 2500 سی سی نیز، 50 درصد افزایش تعرفه داشته‌اند و واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی ممنوع بوده است. در بند یک دستورالعمل جدید واردات خودرو سواری آمده است که واردات خودروهای سواری فقط توسط نمایندگی‌های رسمی امکان پذیر است؛ البته حداکثر تعداد خودروهایی که می‌توانند وارد کنند سه هزار دستگاه است و قیمت آنها نباید از 100 میلیون دلار بیشتر باشد.

پیش‌نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو ؛ افزایش تعرفه واردات خودرو

در بند دوم دستورالعمل جدید واردات خودرو ،  مشخص شده است که اگر یک نمایندگی قصد داشته باشد تا واردات خودروی کامل را بیش از تعداد مشخص شده انجام دهد، لازم است تا تولید خودرو یا قطعات از همان نشان تجاری را انجام دهد؛ یا با سرمایه گذاری مستقیم و یا سرمایه گذاری مشترک تا سقف 50 درصد از ارزش تولید سالانه داخلی؛ لازم به ذکر است که این اقدامات باید به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

در بندهای چهارم و پنجم نیز مشخص شده است که، سفارش خودروهایی که قبلا ثبت شده است، با پرداخت سود بازرگانی مشخص شده در این دستورالعمل جدید، نیازی به رعایت سایر بندها ندارد. همچنین خودروهایی که در گمرک باقی مانده‌‍اند و دارای قبض انبار تا تاریخ 19 شهریور 96 هستند نیز می‌توانند به شرط داشتن قرارداد با نمایندگی‌های رسمی و پرداخت سود بازرگانی، تا یک ماه ترخیص شوند.

به گفته یک منبع آگاه در گمرک و همچنین براساس آمارهای موجود، حدود 7000 خودرو بدون ثبت سفارش در گمرک کشور دپو شده‌اند. بنابراین براساس دستورالعمل جدید واردات خودرو ، تمام واردکنندگان این خودروها نیز می‌توانند، با تهیه ثبت سفارش از وزارت صنعت و معدن و همچنین عقد قرار داد با نمایندگان رسمی، خودروی خود را ترخیص نمایند. البته این اقدام برای افرادی که پیش از این بدون ثبت سفارش، واردات خودرو انجام داده‌اند و آن را در گمرک نگه‌داری کرده‌اند، یک رانت به حساب می‌آید.

پیش‌نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر