;
coinex

ساخت خودروی خورشیدی که مصرفی برابر با یک توستر دارد!

ساخت خودروی خورشیدی که مصرفی برابر با توستر دارد!

یکی از دانشجویان کارشناسی دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) استرالیا، اقدام به ساخت خودروی خورشیدی نموده که تمام سطح این خودرو با سلول خورشیدی پوشیده شده و مصرف این خودرو نیز برابر با یک دستگاه نان تست اعلام شده است.

ساخت خودروی خورشیدی

ساخت این خودروی خورشیدی تحت نظارت تیم سان سوئیفت (Sunswift) انجام شده است و این خودرو تا چهار سرنشین ظرفیت دارد. این خودروی خورشیدی قرار است تا در مسابقات جهانی فناوری‌های خورشیدی بریجستون (Bridgestone)‌ که در 8 اکتبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد، شرکت کند. قرار است تا در این مسابقات 47 تیم از 21 کشور جهان شرکت نمایند.

بررسی ساخت خودروی خورشیدی کم مصرف

ویژگی های خودروی خورشیدی

در ساخت این خودروی خورشیدی که وایولت (Violet) نام دارد، 284 سلول خورشیدی میکروکریستالی استفاده شده است. توان خروجی مفید این خودرو مجموعا 1.1 کیلووات است. این خودرو تاکنون توانسته است تا مسافتی در حدود 4300 کیلومتر را بپیماید؛ البته  لازم است تا در مسابقات جهانی فناوری‌های خورشیدی بریجستون، مسافتی در حدود 3021 کیلومتر را طی کند.

خودروی خورشیدی وایولت از دسته خودروهای نسل ششم است و موفق شده است تا رکورد سریع‌ترین خودروهای برقی خورشیدی سال‌های 2011 و 2014 را از آن خود نماید.

جزئیات ساخت خودروی خورشیدی کم مصرف

سیمبا کوستلر که سرپرست تیم سان‌سوئیفت است اعلام نمود که وایولت به خانواده خودروهای سدان (صندوقدار) بسیار شبیه است اما تفاوت مهمی که در این میان وجود دارد این است که این خودروی خورشیدی به اندازه یک توستر چهار تکه، برق مصرف می‌کند. وی ادامه داد که در این خودرو امکانات رفاهی و تهویه مطبوع نیز در نظر گرفته شده است.

سیمبا کوستلر ادامه داد که در ساخت خودروی خورشیدی وایولت، سیستم مسیریابی، دوربین و حسگر دنده عقب و وای‌-فای نیز استفاده شده است و فضای داخل اتاق نیز بسیار مناسب است. حداکثر سرعتی که وایولت دارد 130 کیلومتر بر ساعت است و اگر قرار باشد تا فقط از نیروی سلول‌های خورشیدی استفاده کند، سرعت آن کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

در صورت استفاده از سلول‌های این خودرو، حداکثر مسافت پیموده شده 800 کیلومتر است. در ساخت خودروی خورشیدی وایولت از باتری لیتیوم – یونی هم استفاده شده است که با این وجود می‌توان 400 کیلومتر نیز به مقدار قبلی اضافه نمود.

ساخت خودروی خورشیدی کم مصرف

دو موتوری که در این خودرواستفاده شده  1.5 کیلوواتی هستند و بازدهی 98 درصدی دارند و می‌تواند در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت، تکانه‌ای در حدود 90 نیوتن‌متر را نیز تولید نماید. برای ساخت شاسی این خودرو از فیبرکربنی که با آلومینیوم ترکیب شده است استفاده شده و این ترکیب سبب سبکی قابل توجه این خودرو گشته به صورتی که وزن آن 380 کیلوگرم است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر