;
coinex

انجام نخستین آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل

 

انجام نخستین آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل

نخستین آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل در مراسم گردهمایی فرصت‌های اقتصادی نسل ۵، که با حضور وزیر ارتباطات، مدیرعامل شرکت اریکسون و اصحاب رسانه بود، با موفقیت انجام شد.

استفاده ۳۱.۵ میلیون نفر از شبکه نسل سه و چهار ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل، علیرضا قلمبر دزفولی، با نگاهی به روند گسترش شبکه ایرانسل اعلام نمود که ۸۶ درصد پوشش جمعیتی شامل شبکه نسل ۲ همراه ایرانسل است که این میزان برابر با ۳۳۷۳ شهر و دهستان و همچنین ۴۹.۵ میلیون مشترک است. وی همچنین درباره پوشش شبکه نسل ۳ این اپراتور نیز سخن گفت و اعلام کرد که در حال حاضر ۳۱ میلیون گوشی تلفن همراه وجود دارد که  از G3 پشتیبانی می‌کنند و از شبکه ایرانسل نیز بهره می‌برند. به گفته وی ایرانسل ۲۵۴۹ شهر و دهستان را تحت پوشش خود قرار داده و به صورت کلی ۲۳ میلیون مشترک از خدمات نسل سوم ایرانسل در حال استفاده هستند.

به گفته مدیرعامل ایرانسل،  ۱۱ میلیون گوشی نیز از شبکه نسل چهارم ایرانسل پشتیبانی می‌کنند و ادامه داد که ۱۵۶۵ شهر و دهستان تحت پوشش این شبکه قرار دارند و ۸.۵ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. وی در ادامه صحبت‌هایش تعداد مشترکان شبکه نسل ۴.۵ ثابت را ۲۵۰ هزار نفر دانست و بیان نمود که در ۱۵۹ شهر امکان بهره‌گیری از این شبکه وجود دارد. به گفته این مدیرعامل، شبکه نسل ۴.۵ همراه ایرانسل اکنون در ۳۶۶ شهر پوشش سراسری دارد.

نخستین آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل

مشترکان ایرانسل از پهنای باند ۳۶۳ گیگابیت برثانیه استفاده می‌کنند

دزفولی در صحبت‌های خود روند مصرف جهانی دیتا را با روند مصرف دیتای ایرانسل در این سه سال اخیر، یعنی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ با هم مقایسه نمود و اعلام کرد که در این سه سال، مصرف دیتا در اپراتور ایرانسل با افزایش ۳۳.۵ برابری همراه بوده در حالی که مصرف دیتا در دنیا افزایش ۳ برابری داشته است. به گفته وی از ابتدای راه‌اندازی شبکه اینترنت پهن‎‌باند ایرانسل در شهریور ۹۳، مصرف دیتای روزانه چیزی حدود ۹۰ ترابایت بوده است و این عدد توانست تا در ۲۵ شهریورماه ۹۶ و در مدت سه سال به ۳هزار و ۱۳ ترابایت افزایش یابد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرانه دیتای همراه مشترکان ایرانسل، شاهد رشد ۲۷ برابری بوده و ترافیک روزانه دیتای همراه نیز ۵۸ برابر رشد کرده است.

مدیرعامل اپراتور ایرانسل از کاهش 20 برابری Latency نیز خبر داد و تاکید نمود که سرعت اینترنت برای مشترکان ایرانسل تا ۱۰۰ برابر افزایش یافته است. وی در ادامه در مورد روند رشد پهنای باند مصرفی  مشترکین نیز سخن گفت و اعلام نمود که پهنای باند مصرفی مشترکان ایرانسل در شهریورماه سه سال قبل، ۱۵ گیگابیت بر ثانیه بوده که اکنون این آمار در شهریورماه جاری به ۳۶۳ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. دزفولی روند مصرف سرانه دیتای ایرانسل را نیز در سه سال گذشته، برای شبکه نسل چهارم ۱۰ برابر و برای شبکه نسل سوم ۴ برابر اعلام کرد.

در بهره برداری از پنجمین و ششمین درگاه‌های بین المللی کشور در اهواز و اصفهان، شرکت ایرانسل به عنوان نخستین و تنها مشتری شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شده و توانسته تا برای تأسیس درگاه‌های جدید با همکاری شرکت ارتباطات زیرساعت نیز اعلام آمادگی نماید. به گفته دزفولی رشد ترافیکی ایرانسل در اهواز، از ۰ به ۲۳ گیگابیت بر ثانیه و در اصفهان از ۰ به ۲۵ گیگابیت بر ثانیه رسیده و این امر منجر به کاهش تأخیر و بهبود تجربه مشتریان شده است.

ترافیک محتوای داخلی و افزایش ۷۵ برابری

نتایج تفکیک و کاهش تعرفه ترافیک داخلی نیز از سوی شرکت ایرانسل مورد بحث قرار گرفت. به گفته مدیرعامل این اپراتور، اعمال تفکیک و کاهش تعرفه ترافیک داخلی و همچنین اعمال تعرفه نیم‌بها برای محتوا و وب‌سایت‌های داخلی، باعث شده است تا هزینه مشترکین تا ۶۰۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کند. به گفته دزفولی از آغاز این طرح، در طول مدت یک سال، در کل ترافیک داخلی و هزینه‌های مشترکین، مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال صرفه جویی شده است. مدیرعامل ایرانسل در صحبت‌هایش به حمایت‌ از تولید محتوای داخلی نیز اشاره نمود و ادامه داد که این شرکت تا امروز توانسته است تا 75 برابر، ترافیک محتوای تأمین‌کنندگان داخلی را افزایش دهد.

افزایش استفاده از گوشی‌های نسل چهار تا ۲.۴ برابر

به گفته علیرضا قلمبر دزفولی، از مردادماه ۱۳۹۵ تا مردادماه سال جاری، رشد گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از شبکه نسل چهار ایرانسل، ۲.۴ برابر شده است. وی همچنین اعلام نمود که ۱۱ میلیون گوشی تلفن همراه، از این شبکه در حال بهره‌برداری هستند. وی در ادامه تعداد گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از شبکه نسل سوم ایرانسل را ۳۲ میلیون نفر عنوان کرد. به گفته مدیرعامل اپراتور ایرانسل، رشد تعداد کاربران G2 در یک سال گذشته ۶ درصد، رشد تعداد کاربران G3 حدود ۲۷ درصد و رشد تعداد کاربران G4 معادل ۲۱۸ درصد بوده است.

استفاده از نرم‌افزار کاربردی ایرانسل من

دزفولی نرم‌افزار کاربردی ایرانسل من را شفافیتی در پرداختی‌های مشترکان ایرانسل دانست و اعلام کرد که تعداد کاربران فعال این نرم افزار کاربردی ۳/۶ میلیون نفر هستند. به گفته وی مشترکین ایرانسل می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار و یا با استفاده از نسخه تحت وب آن به نشانی my.irancell.ir  از خدمات مختلفی مانند، دریافت خلاصه عملکرد، دریافت جزئیات کارکرد خط، خرید بسته اینترنتی و جزئیات تفکیک ترافیک داخلی و خارجی بهره گیرند.

ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران

مقام عالی وزارت در نشستی که در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶ انجام شد، از ایرانسل به عنوان بزرگترین اپراتور دیتای ایران نام برد. علیرضا قلمبر دزفولی نیز با اشاره به این صحبت‌ها، اعلام نمود که ایرانسل کاملترین زنجیره فناوری دیتای همراه را دارد و بیشترین پهنای باند مصرفی آن، بیش از ۳۶۳ گیگابیت برثانیه است.به گفته وی 32 میلیون گوشی هوشمند از خدمات این شبکه بهره می‌گیرند و این اپراتور بیشترین سهم مصرف دیتای ایران که بیش از ۳هزار و ۱۳ ترابایت در روز است را در اختیار دارد.

ایرانسل به ۸.۷ میلیون نفر سرویس می‌دهد و بیشترین تعداد مشترکان نسل‌های ۴.۵ و ۴ ثابت و همراه مربوط به این اپراتور هستند. علاوه بر این، بیشترین تعداد مشترکان فعال دیتا نیز ۳۰ میلیون نفر هستند که از خدمات این شرکت بهره می‌گیرند.

آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل

راه‌اندازی شبکه G5 در راستای اقتصاد مقاومتی

دزفولی به افق ۱۴۰۴ و سند چشم‌انداز توسعه در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره نمود و مولفه‌های این سند را مسائلی چون ایجاد تحرک، پویایی و بهبود شاخص‌های کلان، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، رویکرد جهادی، مردم محوری، امنیت اقلام راهبردی و اساسی، کاهش وابستگی به نفت، اصلاح الگوی مصرف، فسادستیزی و دانش‌محوری عنوان کرد.

وی در ادامه در مورد راهبردهای این شرکت و تلاش آنها برای آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل سخن گفت و مسائلی چون توسعه کمی و کیفی شبکه دیتا، حفظ و بهبود جایگاه فعلی ایرانسل در این حوزه، توسعه شبکه ایرانسل به عنوان سریع‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، استفاده حداکثری از بسترهای ایجاد شده در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک و دولت همراه، جهت رشد تولید محتوا و توسعه ارائه خدمات، توسعه IOE/IOT به عنوان واسطه کاربری بین شبکه و نیازهای بازار، سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های فعال در جهت تسریع در رشد بازار و حمایت و پشتیبانی جدی از کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی را از فعالیت‌های مهم این شرکت از آغاز تا ورود به بازار دانست.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه اعلام کرد که این شرکت برای تحقق اهداف بیان شده، استفاده بهتر از تجارب گذشته در مورد نسل‌های سوم و چهارم، همزمان با توسعه فعلی شبکه دیتای خود از سال ۱۳۹۵، مطالعات و اقدامات لازم برای حفظ همزمانی خود با روند جهانی را نیز شروع نموده است. وی علاوه بر اینکه نقش شبکه G5 را در اقتصاد کشور مهم دانست بر انجام نخستین آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل ، که با همکاری شرکت اریکسون بود نیز، تاکید کرد.

نخستین آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل

مدیرکل هسته شبکه ایرانسل در ادامه در مورد استانداردهای شبکه نسل ۵ ایرانسل توضیحاتی را ارائه کرد و اعلام نمود که در نسل پنجم شاخص‌هایی مانند میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره وری طیف، بهره وری مصرف انرژی، تحرک، تأخیر و تراکم کاربر وجود دارد که نسل چهارم این توانایی‌ها را نداشت. آرش بهگو نیز نقشه راه شبکه نسل ۵ را ارائه نمود و اعلام کرد که ایران یکی از معدود کشورهایی است که توانسته است تا طبق استاندارد جهانی در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به آزمایش شبکه کامل G5 در ایران بپردازد.

به گفته وی تاکنون ۷۶ درصد از اپراتورهای بزرگ جهان در تلاش بوده‌اند تا این شبکه را با موفقیت آزمایش کنند اما موفق نشده‌اند. بهگو به مزایای آزمایش شبکه کامل G5 در ایران اشاره کرد و سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر را از این مزایا دانست و ادامه داد که این مزایا می‌توانند منجر به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه شوند.

وی در مورد کاربرد این شبکه نیز سخن گفت و اعلام نمود که این تکنولوژی می‌تواند در خصوص مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل مالی نیز راهگشا باشد. پیش‌بینی‌ها در این مورد نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵، شبکه G5 اثری ۱۶ تریلیون دلاری بر اقتصاد جهان خواهد داشت.

آزمایش شبکه کامل G5 در ایران

بهره‌برداری تکنولوژی‌های روزجهانی در ایرانسل

بهگو در مورد آزمایش شبکه کامل G5 در ایران اعلام نمود  که در این بهره‌برداری آزمایشی، ایرانسل با راه‌اندازی یک سایت G5 با کریر ۸۰۰ مگاهرتزی در باند 15GHZ و به‌کارگیری تکنیک‌های G5 نظیر Massive MIMO، Beam Forming و Beam Tracking توانسته است به سرعت قابل توجه  ۲۳ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند.

مدیرکل هسته شبکه ایرانسل ادامه داد که فرکانس‌های پایین اشباع هستند و به نظر می‌رسد که به‌کارگیری شبکه کامل G5 در فرکانس‌های بالاتر مسیر رشد را برای حمل ترافیک پهن باند هموار نماید. به گفته وی شبکه G5 با بهره‌گیری از تکنیک Massive MIMO می‌تواند بهره‌برداری از فرکانس را تا پنج برابر افزایش دهد.

همکاری ایرانسل و وزارت ارتباطات در راستای تعریف نیازمندی‌های شبکه G5

در پایان مراسم مربوط به نخستین آزمایش شبکه کامل G5 در ایران توسط ایرانسل ، مدیرعامل این شرکت اعلام نمود که ایرانسل آمادگی همکاری با وزارت ارتباطات را جهت تعریف نیازمندی‌ها و الزامات این شبکه دارد. وی همچنین ادامه داد که این شرکت قادر است تا نمایشگاه دائمی نقش G5 در تحقق اهداف ذکر شده را به عنوان فضایی جهت تعامل ایده‌ها در اختیار فعالان این حوزه قراردهد.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام. ممنون از اطلاع رسانی جامع شما.

    پاسخ