;
coinex

اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور

اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز، از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور خبر داد. به گفته وی دانشگاه شهید چمران دومین دانشگاه در کشور است که می‌تواند از مزیت‌های این شبکه علمی بهره ببرد.

بررسی شبکه علمی کشور

به گفته سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز، یک شبکه به نام شبکه علمی در کشور وجود دارد که پهنای باند اختصاصی و سرویس‌هایی خاص دارد و قرار است تا همه دانشگاه‌های کشور از آن استفاده کنند. سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران در مورد شبکه علمی کشور اعلام کرد که این شبکه، سرویس‌های ضمیمه علمی و آموزشی بسیار مناسبی داشته و دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی علمی دنیا را به راحتی فراهم می‌کند. وی ادامه داد که اهمیت استفاده از این شبکه باعث شده تا اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور در اولویت قرار داشته باشد.

اقدامات انجام شده برای اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور

احسان بیگ‌زاده در مورد اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور اعلام نمود که در مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه٬ برنامه‌هاریزی‌هایی صورت گرفته تا کارها بر اساس آن پیش برود. وی یکی از کارهای مهم انجام شده در این زمینه را، اتصال فیبر نوری اختصاصی دانشگاه به مرکز زیرساخت استان اعلام کرد؛ زیرا از این به بعد دانشگاه چهران می‌تواند به طور مستقیم به مرکز SC2 شرکت ارتباطات زیرساخت خوزستان متصل گردد. وی این اقدام را کاری مهم معرفی نمود و ادامه داد که از این پس، پهنای باند دانشگاه و شبکه علمی بدون وجود هیچ واسطه‌ای از مرکز زیرساخت استان دریافت می‌گردد.

وی در مورد سایر اقدامات انجام شده اعلام کرد که وبسایت جدیدی برای دانشگاه راه‌اندازی شده است. به گفته وی سایت دانشگاه قدیمی بوده است و لازم بود تا براساس استانداردهای روز، سایت جدیدی طراحی گردد. وی ادامه که وبسایت جدید دانشگاه، در مراحل نهایی طراحی قرار دارد و در یک یا دو ماه آینده، آماده رونمایی خواهد شد. بیگ‌زاده ادامه داد که با توجه به زیاد بودن تعداد دانشگاه‌ها در کشور، تصمیم بر این است تا دانشگاه‌های کشور در چندین فاز به این شبکه علمی متصل شوند. به گفته وی فاز اول، مربوط به اتصال دانشگاه‌های تهران به این شبکه است و دانشگاه شهید چمران اهواز برای اتصال به این شبکه، ابتدا در فاز سوم قرار داشته است و قرار بوده است تا براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در پاییز سال ۹۷ به این شبکه متصل گردد.

وی این زمان را بسیار طولانی دانست و اعلام کرد که با پیگیری‌های مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه و چندین مرحله رایزنی با وزارت ارتباطات٬ این وزارتخانه متقاعد شد تا دانشگاه شهید چمران در اولویت اول برای اتصال به شبکه علمی کشور قرار گیرد و بتواند همراه با دانشگاه‌های سطح تهران به این شبکه متصل شود. به گفته وی وزیر ارتباطات سابق و وزیر فعلی وزارت ارتباطات  که در آن زمان معاون وزیر و رییس شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور بوده است، در سفر خود در زمستان سال گذشته به اهواز، بر این موضوع تاکید داشته‌اند.

به گفته سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز، این دانشگاه دومین دانشگاه در کشور خواهد بود که می‌تواند به شبکه علمی متصل شود و از مزیت‌های آن بهره برد. وی ادامه داد که لازم است تا سایر دانشگاه‌های کشور نیز به این شبکه متصل شوند. وی تاکید کرد که اتصال دانشگاه چمران اهواز می‌تواند راه را برای اتصال سایر دانشگاه‌های استان نیز باز کند. به گفته سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز پیش‌بینی می‌شود که در مهرماه سال جاری دانشگاه بتواند با شبکه علمی ارتباط برقرار نماید.

کابل کشی اینترنت در خوابگاه‌ها

بیگ زاده بررسی اینترنت خوابگاه‌ها و حل مشکلات آن را یکی از دغدغه‌های خود اعلام کرد و ادامه داد که اینترنت دانشجویان خوابگاهی نکته‌ای مهم است و لازم است تا دانشجویان بتوانند بدون وجود هیچ مشکلی به آن دسترسی مناسب داشته باشند. به گفته وی در دوران قبلی مدیریت مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه٬‌ تصمیم بر این بوده است تا علاوه بر استفاده از آنتن‌های وای‌فای که در خوابگاه‌ها موجود هستند، بلوک‌ها نیز به کابل اینترنت مجهز گردند تا هر کدام از دانشجویان بتوانند از طریق LAN و با استفاده از کابل نیز به اینترنت متصل شوند و مشکلی در این زمینه برای دانشجویان وجود نداشته باشد.

وی تاکید نمود که وقتی تعداد استفاده‌کنندگان اینترنت زیاد باشد، مودم‌های وای‌فای قدرت لازم برای سرویس دهی را نخواهند داشت و کیفیت اینترنت اراده شده دچار مشکل می‌گردد، پس اگر امکان استفاده از اینترنت از طریق کابل فراهم باشد، این مشکل دیگر ایجاد نمی‌شود. بیگ زاده ادامه داد که در سال گذشته کابل‌کشی LAN برای دو بلوک خوابگاهی انجام شده و امسال نیز علی‌رغم سختی فراوان، کابل‌کشی شش بلوک دیگر در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی تاکنون چهار بلوک خوابگاه دخترانه و دو بلوک خوابگاه پسرانه کابل‌کشی شده‌اند و در مجموع، 60 هزار متر کابل‌کشی اینترنت در خوابگاه‌ها انجام شده است که این رقمی بزرگ است.

وی اعلام کرد که با توجه به اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور ، انجام فرآیند کابل‌کشی در خوابگاه‌ها حتی زودتر از برنامه زمان‌بندی در نظر گرفته شده نیز انجام شه است. سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز از مشکلات کابل کشی در خوابگاه‌های دخترانه سخن گفت و ادامه داد که کابل‌کشی و تجهیز بلوک‌ها در خوابگاه دخترانه دشوارتر است؛ زیرا در زمان سال تحصیلی کارگران مرد نمی‌توانند برای کابل‌کشی وارد خوابگاه شوند. وی ادامه داد که لازم است تا کابل کشی در تابستان انجام گیرد زیرا در طول سال تحصیلی این کار دشوار است.

نوسازی شبکه‌های رایانه‌ای بخش‌های فرسوده دانشگاه

بیگ‌زاده همچنین در مورد نوسازی شبکه‌های رایانه‌ای بخش‌های فرسوده دانشگاه و اتاق سرور سخن گفت و ادامه داد که در این اتاق کمبودهایی وجود داشته است، که کمک‌های ریاست، معاونت اداری و مالی و معاونت پژوهشی دانشگاه، موجب شد تا بتوان چند سرور قدرتمند را به این مجموعه اضافه نمود. وی این اقدام را یک نوسازی مناسب دانست و ادامه داد که با وجود استفاده از این سرورهای جدید دیگر تا چند سال آینده مشکلی از جهت سرور در دانشگاه شهید چمران وجود نخواهد داشت. وی همچنین تهیه دیزل‌ژنراتور را از دیگر کارهای ضروری عنوان کرد که در حال انجام است.

به گفته وی تعداد دفعات قطعی برق در سال جاری بسیار زیاد بوده است و دستگاه‌های UPS نیز ظرفیت محدودی داشته‌اند و این امر باعث می‌شده است تا سرویس‌ها از مدار خارج شوند. وی ادامه داد که رایزنی‌هایی انجام شده است تا در آینده نزدیک، دیزل‌ژنراتور اختصاصی برای اتاق سرور دانشگاه تامین گردد تا این مشکل نیز حل شود و هنگام قطعی برق، سرویس‌دهی قطع نشود. سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین در مورد وجود رایانه‌های فرسوده در برخی از دانشکده‌ها، سخن گفت و ادامه داد که چون برخی دستگاه‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند و فرسوده شده‌اند، نوسازی کامپیوترها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی امیدوار بود تا بتوانند با توجه به منابع مالی موجود، همه رایانه‌های فرسوده دانشکده‌ها را تا حد ممکن تعویض نمایند. بیگ‌زاده از یکی دیگر از فعالیت‌های مدیریت فناوری اطلاعات سخن گفت و آن هم نوسازی شبکه رایانه‌ای واحدهای مختلف تابعه بود. به گفته وی شبکه داخلی دانشکده کشاورزی که بسیار قدیمی و فرسوده بود به طور کامل بازسازی و کابل‌کشی جدید شد و یک شبکه قوی در این دانشکده ایجاد شده است. وی تاکید نمود که این شبکه جدید از ابتدای مهرماه قابل بهره‌برداری است.

وی در مورد شبکه داخلی کتابخانه مرکزی دانشگاه، که یک ساختمان عظیم با معماری پیچیده است اعلام نمود که اقدامات لازم هم‌اکنون در حال انجام است و تا ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود. بیگ زاده در ادامه در مورد نوسازی شبکه داخلی معاونت آموزشی دانشگاه نیز که در نیمه اول سال جاری انجام شده بود سخن گفت.

افزایش قابل توجه پهنای باند دانشگاه چمران در سال جدید

بیگ زاده از فزایش ضریب برقراری شبکه فیبر نوری دانشگاه در خوابگاه‌ها سخن گفت و ادامه داد که در مجتمع خوابگاهی برادران شبکه فیبر نوری بصورت Ring برقرار شده که در صورت به وجود آمدن  قطعی در یک محل، بدون اینکه هیچ مشکلی وجود داشته باشد می‌توان بلافاصله ساختمان مربوط را وارد مدار نمود. وی با توجه به اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور تاکید نمود که در صورت وجود بودجه، قرار است تا در آینده کلیه دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها بتوانند به صورت Ring به شبکه فیبر نوری متصل شوند. سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان در مورد ارتقای پهنای باند دانشگاه سخن گفت و اعلام نمود که در انتظار اتصال دانشگاه شهید چمران به شبکه علمی کشور هستند. به گفته وی اکنون پهنای باند دانشگاه در مجموع نزدیک به 250 مگابیت بر ثانیه است که قرار است تا در سال جدید حجم قابل توجهی به آن اضافه شود.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر