;
coinex

جایزه نوبل پزشکی سال 2017 برای تحقیق در مورد ریتم‌های شبانه‌روزی بدن به سه آمریکایی رسید

جایزه نوبل پزشکی سال 2017 برای تحقیق در مورد ریتم‌های شبانه‌روزی به سه آمریکایی رسید

جافری سی هال، مایکل روزباش و مایکل یانگ به صورت مشترک برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2017 شدند؛ جایزه نوبل به دلیل دستاوردهای این دانشمندان در زمینه نحوه‌ی عملکرد ریتم‌های شبانه‌روزی بدن به آن‌ها اهدا شد.

این سه محقق آمریکایی تحقیقاتی بر روی مکانیسم‌های مولکولی کنترل‌کننده‌ی ریتم‌های شبانه‌روزی یا همان ساعت داخلی بدن به انجام رساندند و به همین دلیل موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی سال 2017 شدند.

بر اساس توضیحات انجمن نوبل، این دانشمندان از کرم میوه به عنوان مدل ارگانیسم زنده استفاده کردند و موفق شدند ژنی که مسئول کنترل ریتم‌های شبانه‌روزی بیولوژکی در این مدل بود را شناسایی کنند. آن‌ها ثابت کردند که این ژن، پروتئینی را کد می‌کند که در طول شب داخل سلول جمع می‌شود و به مرور در طول روز از میزان آن کاسته می‌شود.

متعاقبا آن‌ها موفق شدند اجزای پروتئینی دیگری که در این سیستم ایفای نقش می‌کنند را نیز شناسایی کرده و مکانیزمی که در درون سلول بر عملکرد این ساعت درونی نظارت دارد را شرح دهند. اکنون می‌توان نحوه عملکرد ساعت بیولوژیکی بدن دیگر موجودات زنده از جمله انسان را نیز بر اساس همین دستاوردها شناسایی کرد.

ساعت درونی بیولوژیکی، بدن ما را با تغییرات شدیدی که در طول یک روز با آن‌ها مواجه هستیم هماهنگ می‌کند. این ساعت همچنین اعمال حیاتی از جمله رفتار، میزان هورمون‌ها، خواب، دمای بدن و متابولیسم را نیز تنظیم می‌کند.

جافری هال (Jeffrey C. Hall) که 72 سال سن دارد، متولد نیویورک است. وی در مؤسساتی از جمله انستیتو دانشگاه واشنگتن و انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا فعالیت داشته است. همچنین چند دهه از اعضای دانشگاه والتهام در شرق بوستون بوده و اخیرا نیز بیشتر با دانشگاه مین همکاری داشته است.

مایکل روزباش (Michael Rosbash)، با 73 سال سن در کانزاس سیتی متولد شده است. او در موسسه تکنولوژی ماساچوست و همین‌طور دانشگاه ادینبروگ اسکاتلند تحصیلات خود را گذرانده است. همچنین از سال 1974 در دانشگاه برندیس والتهام عضویت داشته است.

مایکل یانگ (Michael W. Young)، متولد میامی بوده و 68 سال سن دارد. او مدرک دکتری خود را از دانشگاه تکزاس در آستین کسب کرده و در مقطع فوق دکترا در دانشگاه استنفورد همکاری داشته و سپس در سال 1978 به جمع اعضای دانشگاه راکفلر پیوسته است.

.

منبع: npr

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر