;
coinex

غیرفعال شدن موبایل های سرقتی با اجرای طرح رجیستری موبایل

غیرفعال شدن موبایل های سرقتی با اجرای طرح رجیستری موبایلبا اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور، دغدغه دزدی موبایل‌ها نیز پایان می‌یابد؛ زیرا با اجرای این طرح، غیرفعال کردن موبایل‌های سرقتی امکان پذیر خواهد بود.

سرقت گوشی موبایل و فاش شدن اطلاعات آن همیشه باعث دغدغه کاربران بوده است و متاسفانه تاکنون راه‌حلی نیز برای آن وجود نداشت. اما از این پس، با اجرای طرح رجیستری موبایل یا همان طرح احراز اصالت گوشی تلفن همراه، این مشکل پایان می‌یابد.

علاوه بر پایان دغدغه سرقت، اجرای این طرح باعث می‌شود تا گارانتی‌های غیرمعتبر نیز از بازار IT جمع‌آوری شوند و از این پس خدمات پس از فروش استاندارد، به کاربران ارائه خواهد شد.

بررسی مجوز لازم برای واردات رسمی تلفن همراه به کشور

یکی از مجوزهایی که برای واردات رسمی تلفن همراه لازم است، مجوز سلامت گوشی‌های وارداتی است. براساس این مجوز بر روی گوشی‌های تلفن همراه تست SAR انجام می‌گیرد.

براساس تست SAR اگر گوشی‌های تلفن همراه شرایط لازم برای واردات را دارا باشند، به آنها اجازه ورود داده خواهد شد اما در صورت عدم وجود شرایط لازم، گوشی به کشور وارد نمی شود.

پس به این نتیجه می‌رسیم که گوشی‌های قاچاقی که وارد کشور شده‌اند، تست سلامت را رد نکرده‌اند. همین باعث می‌شود که در هنگام استفاده از این گوشی‌ها، دمای گوش و همچنین نقاط اطراف آن افزایش یابد. به علاوه گوشی‌های غیراستاندارد امواجی دارند که در دراز مدت باعث سرطان یا بیماری‌هایی خاص خواهد شد و حتی در این مورد انفجار هم گزارش شده است.

بررسی درآمد حاصل از قاچاق گوشی به کشور

به گفته بسیاری از مسئولان، درآمد قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور، روزانه بیش از سه میلیارد تومان است و سالانه به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد. پس این امر در سال  بیش از هزار میلیارد تومان نیز به دولت و اقصاد کشور ضرر می‌رساند.

این میزان در آمد در سال، با بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت برابر است.

به گفته خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تنها راه پیشگیری از قاچاق تلفن همراه به کشور، اجرای طرح رجیستری موبایل است. به گفته وی اجرای طرح رجیستری موبایل و شناسه‌دار کردن تلفن‌های همراه مانع  ارائه خدمات به گوشی‌های قاچاق خواهد شد.

همچنین غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نیز اجرای طرح رجیستری موبایل را یک ضربه نهایی به قاچاقچیان گوشی‌های تلفن همراه دانست.

منظور از احراز اصالت گوشی تلفن همراه چیست؟

منظور از اجرای طرح رجیستری موبایل یا احراز اصالت گوشی تلفن همراه، این است که، در هنگام ورود تلفن‌های همراه به کشور، کدهایی منحصر به فرد به آنها اختصاص می‌یابد و در گمرک هویت‌دار می‌شوند.

بین دو وزارتخانه، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت توافق شده تا گوشی‌هایی در کشور فعال شوند که قبلاً در گمرک هویت‌دار شده باشند.

مزیت اجرای طرح رجیستری موبایل

وقتی که یک گوشی تلفن دزدیده می‌شود یکی از نگرانی‌های اصلی که برای صاحب آن وجود دارد، فاش شدن اطلاعات آن است و تاکنون نیز راه حلی برای این مشکل وجود نداشت. اما با اجرای این طرح هر تلفن همراه یک کد تجاری و یک سیم کارت معتبر خواهد داشت.

در این صورت وقتی گوشی سرقت شود، صاحب گوشی می‌تواند از طریق تماس با اپراتور خود، مانع استفاده از تلفن خود شود. در این حالت امکان استفاده از سیم کارت‌های دیگر بر روی گوشی نیز وجود نخواهد داشت. پس در این حالت سرقت تلفن همراه دیگر به صرفه نیست.

نظر مسئولین در مورد طرح رجیستری موبایل

مسئولان و کارشناسان این حوزه نیز درباره مزیت‌های اجرای طرح رجیستری موبایل صحبت‌هایی داشته‌اند که این صحبت‌ها می‌تواند به درک بهتر این موضوع کمک کند.

از جمله مزایایی که مسئولین برای اجرای این طرح بیان کرده‌اند شامل، پیدا شدن راحت گوشی‌های سرقت شده، از بین رفتن مسئله قاچاق تلفن‌های همراه، جمع‌آوری کارت‌های گارانتی غیرمعتبر از بازار آی تی، ارائه خدمات پس از فروش به صورت استاندارد است.

محمود واعظی، وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد اجرای طرح رجیستری موبایل گفته بود که از این پس اگر یک گوشی موبایل دزدیده یا گم شود به راحتی می‌توان آن را پیدا کرد.

سید علیرضا گلستانی‎زاده که معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، اعلام نمود که با اجرای این طرح، دیگر هیچ سیم‌کارتی روی موبایل‌های قاچاق فعال نمی‌گردد و اگر این طرح به صورت کامل اجرا شود مسئله قاچاق موبایل به صورت کامل از بین می‌رود.

امیرمیثم گیاهی، کارشناس IT نیز در مورد اجرای این طرح اعلام نمود که بیشتر به نفع مردم و مصرف‌کنندگان است. به گفته وی در صورت اجرای این طرح لازم است تا کلیه شرکت‌های واردکننده اصلی که دارای مجوز هستند، خدمات پس از فروش استانداردی را به همه ارائه نمایند که مدت زمان آن حداقل 18 ماه است.

نگرانی در مورد افزایش قیمت گوشی موبایل با اجرای طرح رجیستری

اجرای طرح رجیستری موبایل باعث بروز نگرانی‌هایی در بین مردم شده است. مردم از اینکه اجرای این طرح باعث افزایش قیمت گوشی تلفن همراه شود نگران هستند.

دهقانی‌نیا، معاون کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با قاطعیت در مورد این نگرانی‌ها سخن گفت و اعلام نمود که بابت تجهیزات، ثبت در شبکه و رجیستر نمودن تلفن‌های همراه، هیچ هزینه‌ای از مردم دریافت نخواهد شد. وی تاکید نمود که اگر خلاف این کار انجام شود، قطعا این افراد کلاهبردار هستند.

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در مورد دغدغه‌ی مردم از گرانی تلفن‌های همراه با اجرای این طرح سخن گفت و اعلام نمود که هیچ جای نگرانی برای مصرف‌کننده نهایی وجود ندارد. وی ادامه داد که پس از اجرای این طرح، قیمت تلفن‌های همراه چندان افزایش نخواهد یافت.

معاون کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ادامه داد که برای گوشی‌های فعال شده‌ قبلی، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و گوشی‌های فعلی که کاربران در حال استفاده از آنها هستند همچنان از خدمات اپراتورها بهره‌مند خواهند بود.

به گفته وی فقط گوشی‌هایی که بعد از اجرای این طرح وارد کشور شوند و به فروش برسند باید تغییراتی در آنها انجام شود. وی ادامه داد که برای فعال کردن این گوشی‌ها، اقدامات ساده‌ای لازم است تا انجام شود و آموزش‌های مربوطه در آینده اعلام خواهد شد.

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر