;
coinex

گوگل پیکسل 2 مجهز به کد حفاظت IP67 است؛ این کد حفاظتی دقیقا به چه معناست؟

گوگل پیکسل 2 مجهز به کد حفاظت IP67 است؛ این کد حفاظتی دقیقا به چه معناست؟
گوگل بالاخره از گوشی‌های گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال خود رونمایی کرد و خوشبختانه امسال این گوشی‌ها را با ویژگی ضد آب راهی بازار خواهد کرد. این دستگاه‌ها به کد حفاظت IP67 مجهز هستند که تحت استاندارد IEC 60529 قرار دارند.

درجه حفاظت IP چیست و چه معنایی دارد

اجازه دهید تا در ابتدا ببینیم که درجه حفاظت و یا کد IP چیست و دقیقا چه معنایی دارد؟ IEC 6059 یک استاندارد بین المللی است که توسط انجمن تولید کنندگان لوازم برقی تنظیم شده است. این مجموعه شامل قوانین خاصی می‌شود که تحت مقرراتی مشخص و پس از انجام آزمون‌های مختلف وضع شده است. پس از انجام این آزمایشات، به دستگاه الکترونیکمی مورد نظر یک درجه حفاظت یا همان کد IP تعلق می‌گیرد و مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مشخص می‌شود.

انجمن تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی درباره این استاندارد این گونه توضیح می دهد:

این استاندارد یک سیستم طبقه بندی شده برای محفظه تجهیزات الکترونیکی است که دو شرایط مختلف را تشریح می‌کند. 1) حفاظت از افراد در مقابل دسترسی به قطعات خطرناک و حفاظت از تجهیزات در برابر ورود مواد جامد خارجی. 2) حفاظت از قطعات داخلی یک وسیله الکترونیکی دربرابر نفوذ آب. درجه حفاظت برای این دو شرایط مختلف توسط یک کد IP مشخص می شود.

کد IP در واقع یک علامت حفاظتی بین المللی است و درباره گوشی‌های هوشمند معمولا به این نکته اشاره دارد که دستگاه مورد نظر تا چه اندازه در مقابل نفوذ آب و عناصر خارجی دیگر هچون گرد و غبار مقاوم است.

اعدادی که در پسوند کد IP قرار می‌گیرند، نیز داستان جالب دارند؛ چرا که در واقع آنها دو رتبه و معیار جداگانه را برای دستگاه مورد نظر بیان می‌کنند. اولین شماره‌ای که در کنار کد حفاظ IP قرار می‌گیرد، عددی بین 0 تا 6 است و سطح حفاظت دستگاه در برابر نفوذ یک جسم سخت خارجی و همچنین حفاظت افراد را مشخص می‌کند و این در حالی است که رقم دوم از مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب و به طور کل مایعات حکایت دارد. این عدد دوم نیز رقمی بین 0 تا 8 است و هر چه این رقم‌ها بیشتر باشد، نشان دهنده مقاومت بیشتر دستگاه خواهد بود.

کد حفاظت IP67 در گوشی‌های گوگل پیکسل 2 و گوگل پیکسل 2 ایکس ال

حال به بررسی جز به جز کد حفاظت IP67 در گوشی‌های گوگل پیکسل 2 و گوگل پیکسل 2 ایکس ال می‌پردازیم.

  • IP: این کد برای حفاظت از ورود اجسام است و سیستم رتبه بندی دستگاه برای مقاومت در برابر نفوذ گردو غبار و آب را به این گوشی‌ها نشان می دهد
  • 6: رقم اول همان طور که گفته شد به حفاظت از دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار و جسم سخت اشاره دارد. در گوشی‌های گوگل پیکسل 2 با وجود این عدد می‌توان گفت که نهایت مقاومت در برابر گرد و خاک در این گوشی های همراه وجود دارد.
  • 7: رقم دوم امتیاز گوشی در برابر نفوذ آب را تعیین می کند. وجود رقم 7 در کنار کد حفاظت IP نشان می دهد که این گوشی می تواند به مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب غوطه ور شده و دوام آورد.

در انتها باید گفت که گوشی‌های گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال مقاومت بسیار خوبی در مقابل نفوذ آب خواهند داشت. این به معنای آنست که شانس سالم ماندن گوشی در یک سقوط ناگهانی در کاسه توالت، نوشیدنی‌ها و یا حتی قرار گرفتن در معرض باران‌های تند و شدید، بسیار زیاد است.

با این وجود، توجه کنید که برخی مایعات می توانند برای این گوشی‌ها خطر آفرین باشند. مایعاتی همچون آب نمک و یا آب استخر که حاوی کلر است، می‌تواند به دلیل داشتن طبیعت خورندگی، مقاومت گوشی گوگل پیکسل شما را نسبت به ورود مایع به داخل آن کم کند.

در حالی که کد آی پی شاخصه خوبی برای نشان دادن مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است، اما در این کد حفاظتی، عواملی چون مواد شیمیایی و یا ذرات حل شونده در نظر گرفته نشده است. آب نمک، کلر، فلوراید و سایر آلاینده‌ها نه تنها می تواند به گوشی گوگل پیکسل شما آسیب وارد کند، بلکه حتی می‌تواند مهر و موم‌های لاستیکی و قطعات آب‌بندی شده آن را نیز از بین برده و به راحتی به دستگاه شما آسیب وارد کند.

برخلاف اپل، گوگل به صراحت اظهار نمی کند که آسیب‌های وارده از طرف نفوذ آب به داخل دستگاه را پوشش نخواهد داد، اما بر اساس گفته‌های این کمپانی، در اطراف مایعات موجود هنوز هم مراقب گوشی‌های گوگل پیکسل 2 خود باشید. این کمپانی در ادامه بیان می کند که گوشی های پیکسل 2 دارای کد حفاظت IP67 تحت استاندارد IEC 60529 هستند، اما شارژر و دیگر لوازم جانبی آنها از این کد حفاظتی برخوردار نیست.

شاید این موضوع کاملا واضح و روشن باشد، اما شما نباید در مکان‌های مرطوب، گوشی های گوگل پیکسل 2 خود را شارژ کنید. وجود رتبه بندی IP67 نشان می دهد که گوگل به دنبال رقابت با برندهایی بزرگ بازار همچون سامسونگ، اپل و ال جی است، اما عاقلانه‌ترین کار این است که هرگز دستگاه های خود را در مقابل ورود آب امتحان نکنید. در واقع این موضوع را به ذهن بسپارید که هیچ گوشی هوشمند به معنای واقعی ضد آب نخواهد بود.

.

منبع: gadgethacks

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر