;
coinex

پوششی از جنس نقره که قدرت تلسکوپ ها را افزایش می‌دهد

پوششی از جنس نقره که قدرت تلسکوپ ها را افزایش می‌دهدتقریبا تمامی تلسکوپ های نجومی برای متمرکز کردن نور، به جای عدسی از آینه‌ها استفاده می‌کنند. چرا که ساختن یک سطح که تا جای ممکن صاف و صیقلی باشد بر روی آینه آسان تر است. همچنین آینه‌ها، بالاخص درون آنها از لحاظ اپتیکی کاملا بی‌عیب هستند.

بدین ترتیب هرچه سطح‌ آینه تلسکوپ قابلیت بازتابندگی بیشتری داشته باشد، کارایی آن بیشتر است. آندرو فیلیپس، ستاره شناس از دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا، در این مورد می‌گوید: “نقره دارای بیشترین میزان بازتابندگی در بین مواد است، اما کار کردن با آن مستلزم دقت فراوان است؛ چون به سادگی کدر و یا خورده می‌شود.”

با این وجود که ماده‌ای مثل آلومینیم قدرت بازتابندگی کمتری نسبت به نقره دارد اما بدلیل سهولت کار با آن، امروز در ساختار تلسکوپ های بیشتر از آلومینیم استفاده می‌شود. اما اخیرا اختراعی در صنعت تکنولوژی به ثبت رسیده که ممکن است جایگزین آن شود.

در کارخانه های تولید تراشه، لایه های نازک سیلیکونی با استفاده از تکنیکی موسوم به “رسوب لایه اتمی” ساخته می‌شوند. در این روش تدریجا یک لایه نازک با ضخامت یک ملکول ساخته می‌شود. در نهایت یک سطح فوق‌العاده یکنواخت بوجود می‌آید که کاملا منطبق بر لایه زیرین خود است.

مهندسان حوزه تلسکوپ معتقد هستند با استفاده از این تکنیک می‌توان پوششی از جنس نقره بر روی آینه قرار داد.

آقای فیلیپس می‌گوید: ” مشکل اینجاست که سیستم های مورد استفاده در صنعت الکترونیک برای ساخت لایه های نازک سیلیکونی طراحی شده‌اند، به طوری که برای استفاده در آینه تلسکوپ ها بسیار کوچک هستند.” آقای فیلیپ در تلاش است این مقیاس را افزایش دهد. در ماه جولای یک دستگاه به آزمایشگاه او می‌آید که می‌تواند اشیایی به ضخامت یک متر را در خود جای دهد.

تاکنون برای ساخت آینه ها، آنها در ابتدا به روش سنتی یک لایه نقره قرار می‌دهند و سپس برای جلوگیری از کدر شدن این لایه، از تکنیک رسوب لایه اتمی بهره می‌برند تا بعنوان یک مانع از آن محافظت کند. فیلیپ می‌گوید: “در حال حاضر این یک فرآیند ترکیبی است، اما ما در حال توسعه تکنیک رسوب لایه اتمی هستیم تا بتوانیم به طور کامل پوششی از نقره ایجاد کنیم.”

در پایان امیدواریم این تکنیک بتواند به ما در مشاهده بیشتر و واضح‌تر ژرفای آسمان یاری بخش باشد. مایکل بولت، یکی از محققان این پژوهش می‌گوید:” این آخرین ترفندی است که برای کارآمدتر کردن تلسکوپ های موجود می‌توانیم به کار ببندیم، با این امید که تفاوتی بزرگ را رقم بزنیم.”

.

منبع: techradar

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر