;
coinex

اسپیس ایکس ده ماهواره برای شبکه تلفن همراه Iridium پرتاب کرد

 

اسپیس ایکس ده ماهواره برای شبکه تلفن همراه Iridium  پرتاب کردشرکت فضایی اسپیس ایکس روز دوشنبه نهم اکتبر، ۱۰ ماهواره را با هدف تقویت شبکه جهانی ارتباط داده‌ها، Iridium، توسط موشک فالکون 9 پرتاب کرد. کمپانی Iridium در ایالت ویریجینیا واقع است.

این موشک سفید رنگ در ساعت ۵ و ۳۷ دقیقه صبح روز دوشنبه، اندکی قبل از طلوع آفتاب، از پایگاه Vandenberg متعلق به نیروی هوایی در کالیفرنیا پرتاب شد.

حدود هفت دقیقه بعد از پرتاب، مرحله اول به اتمام رسید؛ قسمت طویل موشک موشک فالکون 9 با فرودی در راستای قائم به زمین بازگشت. ماموریت این قسمت از سازه، شلیک موتورهای موشک بود. پس از آن فرودی کنترل شده را در سکویی ثابت در اقیانوس آرام تجربه کرد. تصاویر نشان می‌دادند که در تاریکی قبل از طلوع خورشید، فرود عمودی در سکوی هوایی به درستی انجام شده است.

John Innsbrucker، مفسر پخش زنده وبسایت اسپیس ایکس ، در مرکز کنترل ماموریت در Hawthorne ایالت کالیفرنیا حضور داشت. او اتمام مرحله نخست را با این عبارت تمجید کرد: “ما شاهد یک فرود موفقیت‌آمیز در مرحله اول بودیم.” این فرود موفقیت‌آمیز بار دیگر مهر تاییدی بر سیاست درست اسپیس ایکس در زمینه استفاده مجدد از قسمت‌های گران‌ قیمت موشک‌ها زد. تا پیش از این موشک‌ها پس از پرتاب در نقطه نامعلوم از اقیانوس فرود می‌آمدند و به عبارتی یک بارمصرف بودند.

حدود یک ساعت پس از پرتاب، اسپیس ایکس اعلام کرد که ماهواره‌ها با موفقت در مدار خود  قرار گرفته‌اند. در مجموع این شرکت که توسط ایلان ماسک، کارآفرین مشهور و ثروتمند، مدیریت می‌شود در تلاش است تا پایان سال ۲۰۱۸ مجموعه ای از ۷۵ ماهواره را برای شبکه ارتباطی تلفن همراه Iridium به خارج از جو پرتاب کند. با پرتاب موفقیت آمیز روز دوشنبه، اسپیس ایکس سه هشتم از این این پروژه ۳ میلیارد دلاری را به اتمام رساند. پروژه‌ای که با هدف گسترش ارتباطات جهانی صورت گرفته است.

اسپیس ایکس همچنین در تلاش است تا بار دیگر در آینده‌ای نه چندان دور از موشک‌ Falcon 9 جهت پرتاب ماهواره استفاده کند. پرتاب‌هایی که برای شرکت های EchoStar و SES در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام خواهند شد. موشک Falcon 9 برای استفاده مجدد در این ماموریت‌ها ترمیم خواهد شد.

.

منبع : Phys.org

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر