;
coinex

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون ، دو اسپیکر هوشمند ارزانقیمت

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون

با شروع تولید اسپیکر هوشمند گوگل هوم مینی (Google Home Mini)، این دستگاه به همراه اسپیکر هوشمند اکو دات (Echo Dot) شرکت آمارون در حال حاضر دو بلندگوی هوشمند با قیمتی کمتر از 50 دلار (200 هزار تومان) در بازار هستند. در این نوشته به بررسی و مقایسه مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون در بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت تا در انتها به معرفی نمونه برتر بپردازیم.

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون : طراحی

با توجه به ظاهر شبیه به توپ هاکی، اسپیکر هوشمند اکو دات یک نمونه قابل ذکر در خصوص اهمیت بیشتر به کارایی نسبت به طراحی ظاهری است. هیچ نقطه خاصی در طراحی اکو دات وجود نداشته اما کارایی بسیار ساده‌ای دارد. چهار دکمه در بخش بالایی این اسپیکر هوشمند درنظر گرفته شده که توانایی کم و زیاد کردن صدا، روشن و خاموش کردن میکروفون و فعال کردن دستیار صوتی الکسا (Alexa) را به کاربر می‌دهد. حلقه چراغ‌های LED نیز که در بخش لبه بالایی اکو دات تعبیه شده، عملکرد دستیار صوتی الکسا را به نمایش می گذارد.

گوگل هوم مینی با ظاهری شبیه به یک تکه سنگ صاف پوشیده شده با روکشی از پارچه نمایی بسیار زیباتر و جذاب تر از اکو دات دارد. به جای استفاده از دکمه‌های فیزیکی برای کم و زیاد کردن صدا، از روش متفاوتی استفاده می‌کند. به منظور این کار کافی است که به بخش‌های جانبی دستگاه ضربه‌هایی وارد نمایید تا صدای دستگاه کم و زیاد شود. چهار چراغ LED نیز به نمایش وضعیت دستگاه می پردازند. در ابتدا روش فعالسازی دستیار صوتی موجود در گوگل هوم مینی نیز مانند مکانیزم کم و زیاد کردن صدا و با وارد کردن ضربه بر روی بخش بالایی دستگاه بود که به دلیل بروز مشکلات در برخی دستگاه‌ها، این قابلیت غیر فعال شد.

برنده : اکو دات

در مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون در بخش طراحی با وجود طراحی زیباتر و جذاب تر گوگل هوم، به دلیل کاربری ساده‌تر برتری از آن اکو دات خواهد بود.

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون : کیفیت صدا

هر دو این اسپیکرهای هوشمند از یک بلندگو برای پخش صدا استفاده می‌کنند. اما قابلیت‌ها و توانایی‌های اسپیکر هوشمند گوگل به مراتب بالاتر از رقیب خود است. در هنگام پخش موسیقی، صدای تولیدی اسپیکر هوشمند اکو دات آمازون بسیار خشک بوده و تقریبا هیچ اثری از صدای بم (Bass) در آن وجود ندارد. در مقایسه، صدای تولیدی گوگل هوم حجیم تر، بلندتر و با کیفیت تر بوده و با توجه به عدم وجود قابلیت تعویض بلندگو با نمونه بزرگتر، این دستگاه قابلیت استفاده به عنوان یک موسیقی زمینه در اتاق خواب شما را خواهد داشت.

برنده : گوگل هوم مینی

با وجود قدرت پایین بلندگوی هر دو دستگاه، در مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون از لحاظ کیفیت صدای خروجی، گوگل هوم مینی با اختلاف بسیار زیاد برتری را به خود اختصاص می دهد.

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون : لوازم خانگی قابل پشتیبانی

گوگل و آمازون در حال حاضر دستگاه‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که قابلیت کنترل خانه‌ها و لوازم خانگی هوشمند اعم از چراغ‌ها و یا قفل‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را داشته باشند. آمازون در این زمینه فعال تر از گوگل نشان داده و در حال حاضر نزدیک به 600 دستگاه قابلیت پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا را دارند. البته گوگل نیز توانایی پشتیبانی از دستگاه‌های پایه موجود در خانه‌های هوشمند امروزی را داشته ولی با توجه به فهرست 50 موردی این دستگاه‌ها، فاصله زیادی با آمازون دارد.

برنده : اکو دات

در مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون در بخش کاربری در لوازم خانگی خانه‌های هوشمند، هرچند گوگل هوم از لحاظ عملکرد و سخت افزاری مشکلی ندارد، اما پشتیبانی نزدیک به 600 مورد از لوازم خانگی، اکو دات آمازون را در مقام بالاتری از آن قرار می‌دهد.

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون : دستیار صوتی

اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون ، هر دو قابلیت شماره گیری تلفن‌های موجود در ایالات متحده و کانادا را از طریق فرامین صوتی داشته که این مساله یکی از ویژگی‌های سودمند این دو دستگاه به حساب می آید. هر دو این دستگاه‌ها قابلیت تشخیص صدای کاربر را داشته و توانایی ثبت برنامه‌ کاری وی مانند زمان کار را دارند. اما اسپیکر هوشمند گوگل هوم مینی قابلیت ترجمه به چند زبان مختلف را علاوه بر برقراری ارتباط ساده و به زبان انگلیسی را داشته که یکی از برتری‌های آن نبست به رقیب خود به حساب می آید.

اما دستیار صوتی الکسا علاوه بر این اعمال پایه و با توجه به در دسترس قرار داشتن سیستم نرم افزاری هوش مصنوعی ، این قابلیت را به شرکت های مختلف داده که امکانات و توانایی های جدید و اختصاصی را به آن اضافه کنند که این سیستم در حال حاضر برای سیستم دستیار صوتی گوگل وجود ندارد. تا کنون بیش از 24.000 قابلیت و توانایی اضافی توسط شرکت‌هایی مانند کایاک (Kayak)، اوبر (Uber) و سیستم بانکی Capital One به این تکنولوژی اضافه شده که قابلیت‌های آن را افزایش می دهد.

برنده : اکو دات

در مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون در مبحث دستیار صوتی، با توجه به امکانات سفارشی موجود در الکسا ، اسپیکر هوشمند اکو دات توانایی ارائه امکانات و قابلیت های بیشتری را به کاربر دارد.

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون : پخش موسیقی و فیلم

هر دو دستگاه گوگل هوم مینی و اکو دات از سیستم‌های صوتی و تصویری بر پایه اینترنت متعددی پشتیبانی می کنند. تعدادی از این سیستم ها عبارتند از:

  • Spotify
  • Pandora
  • iHeart Radio
  • TuneIn

علاوه بر این سیستم های عمومی، اکو دات از سرویس موسیقی آمازون (Amazon Music) پشتیبانی کرده و گوگل هوم مینی نیز با استفاده از سرویس های Google Play و YouTube تجربه استفاده از رسانه های صوتی و تصویری را برای کاربران خود فراهم می کند. همانطور که در بخش “کیفیت صدا” نیز اشاره شد، خروجی اسپیکر موجود در اکو دات بسیار پایین بوده ولی آمازون با قابلیت ارتباط با سیستم های چند رسانه‌ای از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث و خروجی 3.5 میلیمتر استاندارد سعی در حل این مشکل اساسی نموده است.

گوگل هوم مینی هیچکدام از این قابلیت های اضافی را نداشته ولی توانایی پخش صوت و تصویر از طریق دستگاه‌هایی که از سیستم کروم کست (ChromeCast) پشتیبانی می کنند را داشته و همچنین قابلیت کنترل تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید را نیز دارد. به این ترتیب کاربر با ادای جمله‌ای مانند “Ok, Google, Play YouTube” قابلیت پخش ویدیو را بر روی تلویزیون‌های که از این سیستم پشتیبانی می‌کنند را خواهد داشت.

برنده : گوگل هوم مینی

در مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون در زمینه پخش فایل‌های صوتی و تصویری، با وجود اینکه گوگل هوم مینی از هیچکدام از روش های ارتباطی موجود در اکو دات سود نمی برد، اما با توجه به پشتیبانی این دستگاه از کروم کست و تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید، برتری را از آن خود خواهد کرد.

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون : میکروفون

در شرایط یکسان و قرار داشتن در محیطی آرام و در حالیکه هیچکدام از دو دستگاه صدایی تولید نمی کردند، هر دو دستگاه توانایی تشخیص صدای آرام از فاصله‌ای در حدود 5 متر را داشته و فرامین صوتی را به درستی اجرا می کردند. با پخش موسیقی با صدای متوسط نیز ابن دو دستگاه توانایی‌هایی یکسانی از خود به نمایش گذاشته و فرامین صوتی را به درستی درک و اجرا می کنند.

برنده : تساوی

در مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون در بخش قدرت میکروفون، هر دو دستگاه توانایی های یکسانی از خود به نمایش گذاشته و با افزودن صدای موسیقی به محیط، تنها اندکی افزایش صدای کاربر، موجب اجرای فرامین صوتی خواهد شد.

مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون : قیمت و ارزش در مقابل مبلغ پرداختی

گوگل هوم مینی در حال حاضر قیمتی در حدود 49 دلار (معادل 201 هزار تومان با احتساب دلار 4.100 تومانی در زمان نگارش) دارد. اکو دات نیز قیمتی برابر با 49 دلار داشته اما در حال حاضر با توجه به تخفیف اعمال شده در آمازون، اندکی ارزانتر بوده و با قیمت 45 دلار (معادل 185 هزار تومان) به فروش می رسد. هر دو این اسپیکرهای هوشمند در برابر قیمت پرداختی، امکانات مناسب و قابل قبولی را به کاربران ارائه می کنند.

برنده : اکو دات

اکو دات با تفاوت ناچیزی در حدود 15.000 تومان، ارزان تر از گوگل هوم مینی بوده و در مقایسه گوگل هوم مینی و اکو دات آمازون در بخش قیمت، برتری را با فاصله اندکی از آن خود می کند.

سخن آخر

هر چند هر دوی این دستگاه‌ها نمونه های مناسبی بوده و با توجه به قیمت امکانات قابل قبولی را در اختیار کاربر قرار داده و به طور کلی عملکردی یکسان دارند اما با وجود بلندگوهای بسیار ضعیف اکو دات، قابلیت اتصال به دستگاه‌های جانبی و اسپیکرهای خارجی، این عیب را تا حدود زیادی پوشش می دهد. اما مهمترین تفاوت این دو دستگاه به قابلیت‌های دستیار صوتی مربوط بوده که الکسای آمازون امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

مقایسه Google Home Mini و Amazon Echo Dot در یک نگاه

Google Home Mini Echo Dot
طراحی
کیفیت صدا
امکانات هوشمند
دستیار صوتی
پخش موسیقی و فیلم  
میکروفون  
قیمت
مجموع 3 5

 

منبع : TomsGuide

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر