;
coinex

پرتاب ماهواره آلاینده سنج کل کره زمین به فضا

پرتاب ماهواره آلاینده سنج کل کره زمین به فضاماهواره آلاینده سنج کل کره زمین به اسم sentined_5P که روزی ۲۰ میلیون بار در سراسر دنیا آلاینده‌ها را شناسایی می‌کند، از پایگاه پلستسک روسیه به فضا پرتاب شد.

ابزاری برای نظارت تروپوسفر به نام تروپومی در مرکز سنتیتل 5P قرار داده شده است که کیفیت هوا را با هدف نظارت بر وضعیت هوا با جزئیات بینظیر و دقیق به وسعت ۱۸۰۱مایل (۲۹۰۰ کیلومتر) در یک مدار ۵۱۲ مایلی (۸۲۴ کیلومتر) نقشه برداری می‌کند.

ماهواره سنتیتل جزئی از برنامه کوپرنیکس است که  قرار است برای اولین بار از آن برای ایجاد نقشه جهانی کیفیت هوا در هر ۲۴ ساعت استفاده شود.

برنامه کوپرنیکس ماهواره فضایی اروپا برای رصد زمین طرح ریزی شده که داده‌ها و اطلاعاتی را فراهم می‌کند. این داده‌ها بطور رایگان در دسترس همه قرار می‌گیرد. داده‌هایی که کوپرنیکس فراهم می‌کند، در حفظ جان شهروندان اروپا در صورت بروز فجایع و بحران‌های انسانی نقش دارد. ماموریت ESA، نظارت بر گازهای تأثیرگذار بر هوایی است که تنفس می‌کنیم؛ گازهایی نظیر دی اکسید نیتروژن، اوزون، فرمالدئید، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و آئروسل‌ها.

به گفته پیین ویفکایند از مؤسسه سلطنتی هلند ((KNMI، وظیفه تروپومی رصد کردن هر روزه تقریبا ۲۰ میلیون بار آلاینده‌های مهم هوا و گازهایی است که اقلیم را تحت تأثیر قرار می‌دهند. موسسه سلطنتی هواشانسی KNMI، از این اطلاعات در جهت بهبود پیش بینی کیفیت هوا، کاهش و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و نظارت بر اقدامات ملزومه جهت حفظ هوای پاک استفاده می‌کند.

گفته می‌شود مأموریت ماهواره آلاینده سنج سنتیتل 5P هفت سال طول خواهد کشید اما سوختی به اندازه ده سال در خود ذخیره دارد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر