;
coinex

حمله عجیب خرس های قطبی به لاشه یک نهنگ [تماشا کنید]

حمله عجیب خرس های قطبی به لاشه یک نهنگ

صحنه به تله افتادن خرس‌های قطبی روی کوه‌های یخی کوچک، تبدیل به نماد مهمی از تاثیر تغییرات آب و هوایی روی حیوانات شده است.

اما این روزها شاید خرس‌های قطبی حداقل غذا داشته باشند، چنانچه رویداد شگفت‌انگیزی که اخیرا در سیبری به وقوع پیوست، این مورد را به خوبی نشان می‌دهد. در این اتفاق عجیب، ۲۳۰ خرش قطبی به لاشه‌ یک نهنگ غول پیکر در سواحل شرقی منطقه سیبری حمله می‌کنند.

این اتفاق شاید عادی باشد، اما اتفاقی نیست که هر روز بتوان شاهد آن بود. این بار چندین گردشگر در خلال یک تور علمی موفق به مشاهده این رویداد شده‌اند. رودنی راس که مدیریت این گروه را برعهده داشته، در وب‌سایت خود نوشت:

این یکی از آن روزها بود که من و هیچ کس دیگری فراموش نخواهیم کرد. باید باشید تا باورش کنید. حتی هم اکنون کسانی هستند که به سختی باورشان می‌شود.

این نهنگ غول‌پیکر احتمالا حدود 18 متر طول داشته و می‌توانسته تا ۹۱ تن وزن داشته باشد. به این ترتیب، می‌توانسته غذای کافی برای خرس‌های قطبی گرسنه بوده باشد. این گردشگران علمی می‌گویند که موفق به شمارش ۱۵۰ خرس قطبی شده‌اند که احتمالا با وجود شامه‌ی قوی خود به این ناحیه رسیده بودند و جذب لاشه‌ی نهنگ شده بودند.
خرس قطبی
خرس‌های قطبی شامه‌ی بسیار قوی دارند و می‌توانند تا ۳۲ کیلومتر دورتر را حس کنند. اما به گفته منابع طبیعی ایالتی جزیره ونگل، تعداد خرس‌های قطبی ۲۳۰ عدد بوده است که به دور لاشه‌ی نهنگ جمع شده بودند.

خرس‌های قطبی رسما در معرض خطر قرار ندارند، اما شرایط زندگی این حیوانات با توجه به گرمایش زمین چندان هموار هم نیست. بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) که فهرست گونه‌های در معرض خطر را منتشر می‌کند، تعداد خرس‌های قطبی تنها 26 هزار عدد در سراسر جهان است.

خرس‌های قطبی به طور رسمی در فهرست گونه‌های در معرض خطر نیستند، اما فهرست قرمز لزوما به معنای آسیب‌پذیری این گونه ها نیست. در واقع، تهدید اصلی زیستگاه این جانداران عظیم‌الجثه است که با توجه به تغییرات آب و هوایی در طی دهه‌های اخیر به شدت تعییر کرده است.

زندگی خرس‌های قطبی به یخ‌های دریایی بستگی دارند. یخ دریا برای خرس‌ قطبی اهمیت بسیاری دارد. وقتی یخ‌های بیشتری از دست می‌روند، خرس‌های قطبی مجبور می‌شوند، مسافت‌های طولانی‌تری را برای پیدا کردن سطوحی محکم‌تر طی کنند که این می‌تواند تهدیدی جدی برای بقای این حیوانات باشد.

محققان تخمین زده اند که خرس‌های قطبی سالانه برای جبران انرژی‌ای که صرف راه رفتن روی یخ‌ها می‌کنند، باید یک تا سه فک بیشتر شکار کنند. انرژی اضافی با توجه به ذوب بهاره یخ‌ها و گسترده‌تر شدن ذوب یخ‌ها در تابستان که شکار فک‌ها را دشوارتر می‌کند، مورد نیاز است.

عکس تکان‌دهنده‌ای که سپتامبر 2015 دوستداران طبیعت را شوکه کرد. این عکس در سوالبارد واقع در اقیانوس منجمد شمالی گرفته‌ شده است. لانگنبرگر عکاس این عکس در صفحه فیسبوک شخصی خود نوشته، علی‌رغم ادعای دانشمندان مبنی بر عدم‌ تغییر جمعیت خرس‌های سوالبارد، او دائما در حال مشاهده خرس‌های ماده گرسنه و لاغر است
عکس تکان‌دهنده‌ای که سپتامبر 2015 دوستداران طبیعت را شوکه کرد. این عکس در سوالبارد واقع در اقیانوس منجمد شمالی گرفته‌ شده است. لانگنبرگر عکاس این عکس در صفحه فیسبوک شخصی خود نوشته، علی‌رغم ادعای دانشمندان مبنی بر عدم‌ تغییر جمعیت خرس‌های سوالبارد، او دائما در حال مشاهده خرس‌های ماده گرسنه و لاغر است

در حال حاضر، خرس‌های قطبی از نظر وضعیت بقا در دسته آسیب‌پذیر فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست (IUCN) جای گرفته‌‌اند، این سازمان در توضیح آسیب‌پذیر در نظر گرفته شدن خرس‌های قطبی اعلام کرده، در سه نسل اخیر (45 سال) این‌گونه، کاهش بیش از 30 درصدی جمعیت مشاهده‌ شده است که عمدتا درنتیجه آب شدن یخ‌ها بوده که زیستگاه این‌گونه تلقی می‌شود. از این‌رو، آینده این‌گونه چندان امیدبخش به نظر نمی‌رسد.

IUCN در این مورد، اعلام کرده است که تغییرات آب و هوایی تهدید جدی برای زیستگاه‌های خرس‌های قطبی محسوب می‌شود. مدل‌سازی‌های اخیر از میزان یخ‌های دریایی، ضخامت و زمان تحت پوشش آن نشان می‌دهد، در 50 تا 100 سال آینده شاهد کاهش چشم‌گیری در پوشش یخ‌های دریایی خواهیم بود.

همین تغییرات موجب شده است که چنین رفتارهای عجیبی از این حیوانات سر بزند. آب و هوای گرم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها و انگل‌ها را افزایش دهد، از جمله تهدیدهای عوامل بیماری‌زای جدید که با گرم شدن زمین از زیر یخ‌های قطبی احیا می‌شوند. به این ترتیب، یکی از مهمترین تهدیدات برای جمعیت خرس قطبی همین تغییرات آب و هوایی است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر