;
coinex

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا ، دو سدان کوچک شهری ارزان قیمت

 مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا

بازار خودروی ایران در محدوده قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان تهی از هر گونه خودروی جدید و با کیفیت بوده و تنها با نمونه‌هایی از سلسله پر تعداد پراید و دایناسورهایی ساخته شده بر پایه پژو 405 دهه 1980 میلادی پر شده است. در ادامه به مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا که با قیمتی کمتر از 40 میلیون تومان به فروش رفته خواهیم پرداخت که عمر کمتری از سری پژو 405 داشته و از لحاظ ظاهری و امکانات و پیشرانه‌ها نمونه‌های قابل اعتماد‌تری به شمار می آیند.

پژو 206 صندوقدار ( پژو 206 اس دی یا سدان )

پژو 206 اس دی یا صندوقدار در سال 2006 با همکاری شرکت ایران خودرو و شرکت فرانسوی پژو طراحی شده و راهی بازار ایران و چند کشور جهان سومی دیگر مانند الجزایر، مراکش، ونزوئلا، چین و مالزی و نمونه‌هایی مانند اینها شد. دلیل اصلی ساخت این خودرو نیز که با پایه قرار دادن خودروی محبوب و موفق پژو 206 ، ایجاد فضای بیشتر برای صندوق عقب و قرار دادن مخزن سوخت گاز CNG در داخل آن بود که با توجه به ناسازگاری با موتور و پیشرانه استاندارد موجود برای این خودرو، علاوه بر بهم ریختن ظاهر زیبای پژو ۲۰۶ هاچ بک، عملکردی نامناسب را برای آن به وجود می آورد.

مقایسه پژو 206 اس دی و رانا

پژو 206 اس دی در ابتدا در تیپ‌های مختلف با پیشرانه‌های 4 سیلندر 1.4 لیتری 8 سوپاپه و 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپه با کدهای V1-V2-V8-V9-V10-V20 به فروش رسید اما در حال حاضر تنها در مدل‌های V2، V8، V9 و V20 در فهرست محصولات شرکت ایران خودرو قرار گرفته است. البته این تیپ‌ها فرق خاصی نداشته و تنها پیشرانه آنها از مدل بنزینی و یا دوگانه سوز است. در این نوشته به بررسی پژو 206 اس دی تیپ V8 خواهیم پرداخت.

رانا ( Runna )

رانا یکی دیگر از محصولات به ظاهر ملی شرکت ایران خودرو است که در سال 1388 به نمایش عمومی درآمد و قرار شد که از سال 1389 با قیمتی در حدود 10 میلیون تومان به فروش برسد. البته این وعده مانند سایر وعده‌های دولت عملی نشد و رانا در سال 1391 با قیمتی در حدود 2 برابر مبلغ اعلام شده توسط پاک ترین دولت چند هزار ساله تاریخ ایران به فروش رسید. این خودرو بر خلاف اعلام عبدالله بابایی، از مدیران وقت شرکت ایران خودرو که رانا را یک خودرو بر پایه یک پلتفرم جدید اعلام کرده بود، بر پایه خودروی 206 اس دی یا صندوق دار ساخته شده و در بخش جانبی کاملا مشابه با آن بوده و از موتور و پیشرانه و امکاناتی مشابه آن استفاده می کند.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا

موتور استفاده شده نیز مانند پژو 106 صندوقدار همان موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری مشهور و محبوب موجود در پژو 206 تیپ 5 استاندارد بوده که با توجه به قدرت، شتاب و مصرف سوخت مناسب به نمونه مورد علاقه مدیران شرکت ایران خودرو تبدیل شده است.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : طراحی ظاهری

همانطور که اشاره شد رانا و پژو 206 اس دی بر پایه یک پلتفرم مشترک ساخته شده و می توان رانا را یک فیس لیفت (Facelift – ایجاد تغییراتی در ظاهر و نمای خودرو بدون تغییر در طراحی کلی) نامید.

پژو 206 اس دی طولی برابر با 4.188 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.655 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.456 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با 2.443 میلیمتر دارد. وزن خالص این خودرو نیز بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت رسمی شرکت ایران خودرو برابر با 1.086 کیلوگرم است. این خودرو از زاویه جلو و زاویه عقب (در صورتیکه اندکی از خودرو فاصله گرفته و با زاویه‌ای در خط افق به آن نگاه کنید) کاملا شبیه با پژو 206 هاچ بک بوده و نشان از تلاش فراوان مهندسین در طراحی و صرف خلاقیت بی حد و حصر آن دارد.

رانا اندکی بزرگ‌تر از حریف خود بوده و طولی برابر با 4.292 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.684 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.453 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با 2.445 میلیمتر دارد. وزن این خودرو نیز بر اساس اطلاعات رسمی شرکت سازنده برابر با 1.109 کیلوگرم است. این خودرو نیز تنها در نمای عقبی و جلویی و با استفاده از فرم چراغ‌ها متمایز با پژو 206 اس دی شده و از زاویه کناری کاملا مشابه با رقیب خود طراحی شده است.

در مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا در بخش طراحی می توان گفت که در بخش جلویی، پژو 206 صندوقدار با توجه به دقت و کیفیت طراحی، این خودرو ظاهری برتر از رانا داشته که البته این امر تا حد زیادی به سلیقه خریدار بستگی دارد. البته نمی توان از هماهنگی طراحی جلو پنجره کوچک با ورودی‌های هوای تبیه شده در بخش پاننی سپر و چراغ‌های کشیده آن گذشت. در بخش عقبی رانا بسیار هماهنگ‌تر و حساب شده تر از پژو 206 اس دی طراحی شده و با وجود مشاهده ایراداتی از لحاظ طراحی، هماهنگی بیشتری با ستون عقبی موجود در خودرو دارد.

اما در بخش جانبی همه چیز یکسان بوده و کار از شباهت گذشته و تنها طراحی روکش رینگ های وجه تمایز این دو خودرو در نگاه اول است. فرم طراحی سپر عقب رانا رو به بالا بوده که در یک نگاه آن را بلندتر از پژو 206 صندوقدار نشان می‌دهد.

در مجموع هر دو خودرو طراحی مشابهی داشته و انتخاب نمونه برتر تنها به نظر مشتریان بستگی داشته، هر چند نباید این نکته را از نظر دور داشت که پژو 206 صندوقدار در بخش طراحی جلویی، مشابه با زیباترین خودروی برگزیده سال 1998 میلادی است که تبدیل به یکی از خودروهای ماندگار کلاس بدنه هاچ بک در جهان شده است.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : موتور و پیشرانه

پژو 206 اس دی و رانا هر دو از پیشرانه مشابه TU5 موجود بر روی پژو 206 تیپ 5 ساخت فرانسه استفاده می کنند. این پیشرانه یک موتور 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری به حجم دقیق 1.597 سی. سی. بوده که توان تولید نیرویی معادل 105 اسب بخار در دور موتور 5.800 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن که در دور موتور 4.000 RPM حاصل می شود، برابر با 142 نیوتون متر است. این نیرو توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی قدیمی به چرخ های جلویی (FWD) منتقل می گردد.

پژو 206 اس دی با توجه به وزن کمتر عملکرد بهتری داشته و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی در حدود 11.5 ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز بنا بر اطلاعات مندرج در وب سایت رسمی شرکت ایران خودرو، 193 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت آن نیز در شرایط آرمانی در حدود 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری، 6 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی و 7 لیتر در سیکل ترکیبی است.

رانا با توجه به وزن بیشتر اندکی کندتر از پژو 206 اس دی بوده و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 12 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 190 کیلومتر در ساعت است. رانا در مجموع مصرفی در اندازه‌های پژو 206 اس دی داشته و در هر 100 کیلومتر مسیر شهری به 10 لیتر بنزین، در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی به 6 لیتر سوخت و در سیکل ترکیبی به 7 لیتر سوخت نیاز دارد. بر اساس اعلام ایران خودرو، هر دو این خودروها موفق به کسب استاندارد یورو 4 در زمینه آلایندگی محیط زیست شده اند. مخزن سوخت هر دو خودرو نیز مشابه بوده و ظرفیت 50 لیتر بنزین بدون سرب را دارد.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : طراحی داخلی و کابین

کابین پژو 206 صندوقدار دقیقا مشابه با اتاق پژو 206 هاچ بک بوده که نسبت به زمان طراحی این خودرو (اوایل دهه 2000 میلادی) نمایی زیبا داشته و ابزار و ادوات با چینش مناسب خود، به راحتی در دسترس راننده قرار می گیرند. اما طراحی داخلی رانا برگرفته از ذوق و قریحه و ژن خوب ایرانی بوده و رگه هایی از پراید شرکت سایپا و سایر خودروهای تولید ایران خودرو مانند داچیا لوگان (Dacia Logan) کشور رومانی که در ایران با نام تندر 90 یا ال 90 شناخته می شود، را به نمایش می گذارد. کیفیت مواد اولیه استفاده شده در پایین ترین سطح ممکن (اما بالاتر از خانواده پراید) بوده و اتاق بعد از مدت کوتاهی شاهد صداهایی ناهنجار است.

پشت آمپر رانا و 206 اس دی دقیقا مشابه بوده و شامل دو دایره کوچک در دو بخش انتهایی برای نمایش میزان سوخت موجود در باک و درجه حرارت موتور بوده که همپوشانی اندکی با دو دایره بزرگ وسطی که به نمایش دور موتور و سرعت اختصاص یافته است، دارند. در مجموع نمای داخلی هردو خودرو یادآور نمونه‌های 2 دهه پیش اروپایی بوده و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. فضای موجود برای محفظه بار و صندوق عقب در رانا اندکی بیشتر بوده و فضایی معادل 450 لیتر را در مقایسه با فضای 400 لیتری موجود در پژو 206 اس دی را ار اختیار سرنشینان قرار می دهد. فضای اتاق هر دو خودرو در ردیف دوم صندلی ها محدود بوده و افراد با قد بیشتر از 170 سانتیمتر از آسایش مناسبی حتی در طی مسافت‌های کوتاه نیز برخوردار نیستند.

در مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا می توان گفت که پژو 206 اس دی با تکیه و حفظ طراحی داخلی یکی از بهترین خودروهای هاچ بک سایز کوچک جهان، نمای بهتری را در معرض دید سرنشینان قرار می دهد.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : امکانات و تجهیزات رفاهی

تجهیزات رفاهی در خودروهای داخلی اهمیت چندانی نداشته و مواردی مانند نمایشگر دمای محیط بیرون خودرو به عنوان یک امکان رفاهی برای سرنشینان درنظر گرفته می شود. تجهیزات و امکانات موجود در این دو خودرو تا حد زیادی مشابه بوده و شامل مواردی مانند نمونه‌های فهرست زیر می گردد:

  • فرمان هیدرولیک (!)
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی
  • شیشه بالابرهای برقی در جلو
  • سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 مجهز به چهار بلندگوی مجزا
  • رینگ های فولادی 14 اینچی مجهز به قالپاق (!) با تایرهای سایز 185/65/14
  • صفحه نمایش LCD مونوکروم در بخش میانی داشبورد
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی مجهز به چراغ راهنما

رانا نسبت به پژو 206 اس دی از تجهیرات رفاهی (!) بیشتری سود برده که شامل مواردی مانند شیشه بالابر برقی در هر چهار پنجره می گردد. سیستم تهویه مطبوع نیز از نوع نسل قدیم (Air Conditioning) بوده که در پژو 206 صندوقدار به صورت اتوماتیک و در رانا به صورت دستی عمل می کند.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : امکانات و تجهیزات رفاهی

با توجه به اصرار و پافشاری راهنمایی و رانندگی بر ناامنی بیش از حد خودروهای داخلی، سایپا و ایران خودرو مجبور به استفاده از تجهیزات پایه و استاندارد دهه پیش موجود در خودروهای اروپایی و آمریکایی شده اند. از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی موجود در این دو خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)
  • ترمزهای جلو و عقب دیسکی
  • قفل مرکزی با کنترل از راه دور
  • چراغ مه شکن در دو بخش عقبی و جلویی خودرو
  • دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلویی)
  • سنسور کمکی پارک در بخش عقبی
  • کمربند ایمنی سه نقطه‌ای در صندلی های جلویی

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : قیمت در بازار ایران

پژو 206 صندوقدار ( پژو 206 اس دی ) اندکی گران تر از رانا بوده و با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان (معادل 10.000 دلار) در برابر قیمت 35 میلیون تومانی (8.570 دلاری) رانا به فروش می رسد. هر دو خودرو محصول یک کارخانه بوده و با وجود تجهیز رانا LX به سیستم گارانتی 3 ستاره (!) پایین ترین کیفیت ممکن در سطح حتی آسیا را به مشتریان ارائه می کنند. با این قیمت هیچ نمونه با کیفیتی در بازارهای خودروی جهان وجود نداشته و نزدیک‌ترین رقیب به این دو خودرو، نیسان ورسا (Nissan Versa) است که با سطح بالاتری از امکانات و کیفیت ساخت مناسب تر و موتور و پیشرانه قدرتمندتر، با قیمتی در حدود 12.000 دلار (معادل 48 میلیون تومان – معادل قیمت پژو 207) به فروش می رشد.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : رقبا در بازار ایران

از رقبای این دو خودرو در بازار ایران می توان از نمونه های زیر نام برد که کیفیتی کم و بیش مشابه با ابن دو داشته و شاید تنها در خصوص امکانات و تجهیزات و نمای ظاهری و یا کمی فضای بیشار در داخل کابین، تفاوت اندکی با آنها داشته باشند:

  • پژو پارس (Pars) با قیمتی در حدود 37 میلیون تومان
  • ال 90 با قیمتی در حدود37 میلیون تومان
  • ام وی ام 315 با قیمتی در حدود 42 میلیون تومان
  • برلیسانس H230 با قیمتی در حدود 41 میلیون تومان

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا : نتیجه نهایی

در مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا هیچدام توانایی برتری مطلق بر دیگری را نداشته و با توجه به پلتفرم یکسان در ساخت، استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین در ساخت ابزار و ادوات داخلی کابین، موتور و پیشرانه یکسان با قدرت و عملکردی نسبتا مشابه و تجهیزات در پایین ترین سطح ممکن، هر دوی این خودروها جایگاه یکسانی را به خود اختصاص می دهند. خدمات پس از فروش و کیفیت لوازم یدکی هر دو خودرو پایین بوده و قیمت نمونه‌های اصلی و استوک موجود با توجه به تولید در کشورهایی مثل فرانسه و مراکش بالا بوده ولی کارایی بهتری نسبت به نمونه های موجود در نمایندگی ها دارد.

اما کیفیت ساخت پژو 206 اس دی نسبت به رانا اندکی بالاتر بوده و نشانه‌هایی از خودروی موفق 206 هاچ بک در آن وجو دارد. هر چند که امکان زیبا کردن طراحی آن با در نظر گرفتن چراغ‌های کشیده شده به سمت بالا، می توانست بدون بهم ریختن ظاهر 206 هاچ بک، 206 اس را نیز به یک خودروی ماندگار تبدیل کند. اما در مجموع و در مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا می توان گفت که هرچند از لحاظ فنی و طراحی برتری با اندکی اختلاف در اختیار پژو 206 اس دی است اما سلیقه حرف اول را در انتخاب زده و مشاهده کمتر رانا (به نسبت دو مدل پژو 206 در طی 15 سال گذشته) در خیابان‌ها، شاید عامل موثری در انتخاب آن باشد.

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا در یک نگاه

پژو 206 اس دی رانا
حجم موتور (سی سی) 1.597 1.597
تعداد سیلندر 4 4
قدرت موتور (اسب بخار) 105 105
گشتاور (نیوتون. متر.) 142 142
تعداد سوپاپ 16 16
گیربکس 5 دستی 5 دستی
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو
مصرف سوخت  (شهر) 9.5 10
مصرف سوخت (بزرگراه) 6 6
مصرف سوخت (ترکیبی) 7 7
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.) یورو 4 یورو 4
ظرفیت باک (لیتر.) 50 50
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 11.5 12
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 193 190
طول ﴿میلیمتر.﴾ 4.188 4.292
پهنا ﴿میلیمتر.﴾ 1.655 1.684
ارتفاع ﴿میلیمت.ر﴾ 1.456 1.453
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾. 2.443 2.445
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر.﴾ . .
وزن ﴿کیلوگرم﴾ 1.086 1.109
حجم محفظه بار (لیتر.) 450 400
ظرفیت سرنشین (نفر.) 5 5
قیمت پایه (میلیون تومان) 40 35

گالری تصاویر پژو 206 صندوقدار و رانا

منابع :

وب سایت رسمی شرکت ایران خودرو

تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر