;
coinex

اجرای سرشماری فناوری اطلاعات ؛ سهم ICT در سبد خانوار تعیین می‌شود!

اجرای سرشماری فناوری اطلاعات ؛ سهم ICT در سبد خانوار تعیین می‌شود!تا پایان سال جاری، سرشماری فناوری اطلاعات اجرا شده و سهم ICT در سبد خانوار تعیین ‌خواهد شد.

معاون امور دولت و مجلس در صحبت‌هایش به اجرای سرشماری فناوری اطلاعات در سبد خانوار ایرانی اشاره کرد و اعلام نمود که نتایج این استخراج در سال ۹۷ مشخص خواهد شد.

مرتضی برابری، ضمن اینکه از اجرای طرح سرشماری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور خبر داد، تاکید کرد که این طرح با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و مرکز آمار، قرار است تا در تمامی استان‌های کشور اجرایی شود.

وی ادامه داد که آنها اکنون در حال استخراج شاخص‌های مورد نیاز برای عملیاتی کردن طرح سرشماری فناوری اطلاعات هستند. موضوع بررسی وضعیت نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین خانواده‌های ایرانی و سهم این فناوری در زندگی آنها، از جمله دستاوردهای این طرح خواهد بود که در انتها مشخص خواهد شد. برابری اعلام کرد که امیدوار هستند تا بتوانند در ابتدای سال ۹۷، نتایج حاصل از اجرای این طرح را استخراج کنند.

وی همچنین به اهداف مدنظر در قانون برنامه پنجم و ششم کشور که برای افزایش سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور وجود دارند اشاره کرده و گفت در ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، موضوع دست یابی به سهم ۲ درصدی فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی مطرح شده است.

به گفته برابری، این هدف باید با حمایت از بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی در صنعت فناوری اطلاعات کشور به ویژه بخش نرم‎افزار و امنیت صورت گیرد.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد که با توجه به این تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم، قبلا نیز وزارت ارتباطات با همکاری مرکز آمار ایران نسبت به شناسایی وضعیت و تعیین سهم صنعت IT  برای سال ۱۳۹۱ اقدام کرده بودند.

به گفته وی، نتیجه سهم صنعت IT در تولید ناخالص داخلی در این سال، معادل نیم درصد محاسبه شده و نتایج این طرح، در تدوین برنامه ششم توسعه مورد استفاده قرار گرفته است.

اکنون نیز برای تعیین سهم IT از تولید ناخالص داخلی و نیز میزان نفوذ این فناوری در میان خانواده‌های ایرانی، با همکاری مرکز آمار ایران، پروژه‌‌ای مشابه سال ۱۳۹۱  در دستور کار قرار دارد.

اعلام نتایج سرشماری در سال 1397

برابری تاکید کرد که نتایج حاصل از این طرح نیز حداکثر تا خردادماه ۱۳۹۷ مشخص خواهد شد و اطلاعات مربوط به آن در اختیار مراجع ذیربط قرار می‌گیرد. طرح‌ آمارگیری کارگاهی ویژه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط مرکز آمار ایران و به سفارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، در تابستان امسال اجرایی شد.

وی هدف این طرح را گردآوری وضعیت شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارگاه‌ها و مشاغل کشور اعلام نمود.

‌به روزرسانی چهارچوب‌های فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت استفاده از این خدمات، توسط معاون امور مجلس و دولت، از جمله اهداف اجرای این سرشماری عنوان شده است.

به گفته معاون امور مجلس و دولت، قرار است تا شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارگاه‌های کشور، از جمله وضعیت ارائه‌ خدمات فاوا، تولید تجهیزات فاوا و عمده‌فروشی کالاهای فاوا، پس از استخراج، به کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل، ارائه شوند.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر