;
coinex

عسل طبیعی زنبورها به شدت آلوده به آفت کش است

عسل طبیعی عسل طبیعی زنبورها در سراسر دنیا آلوده به آفت‌کش‌هاست. استفاده بی رویه از آفت‌کش‌ها ممکن است منجر به لطمه‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم شود.

همه ما می‌دانیم جمعیت زنبورها به طور نگران کننده ای رو به کاهش است و استفاده فراوان از آفت‌کش‌هایی که استفاده می‌کنیم، قسمتی از این مشکل است. در خبر نگران کننده، اما قابل پیش‌بینی که این هفته منتشر شد، دانشمندان نسبت به کاهش عسل طبیعی در اثر استفاده از نئونیکوتینویدها هشدار دادند، نئونیکوتینوید به عنوان یک حشره‌کش با سلامتی و کارایی کلونی زنبور‌های عسل همبستگی دارد.

نئونیکوتینویدها به طور گسترده‌ای به عنوان حشره‌کش در سراسر دنیا استفاده می‌شود و نسبت به اثرات آن بر روی گونه‌های مفید نگرانی‌ها در حال افزایش است. به طور مشخص زنبور وحشی و زنبور عسل که نقش کلیدی در گرده افشانی در طبیعیت و اکوسیستم کشاورزی دارند، در معرض خطر قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید:  این خطرها به انقراض انسان ها منجر می‌شوند؛ چه چیزی آینده نسل انسان را تهدید می‌کند؟!

 

مطالعه‌ای که در سال گذشته در مجله ارتباطات منتشر شد، بین کاهش جمعیت زنبورهای عسل در حومه انگلستان و استفاده از نئونیکوتینوید در گیاهان زارعی که به عنوان منبع غذایی زنبورهای عسل بودند، رابطه‌ای را نشان داد. در تحقیقات دیگری نیز رابطه بین استفاده از نئونیکوتینوید، کاهش تولید عسل طبیعی، رشد کلونی و باروری ملکه در زنبورها یافت شده است.

به منظور مشاهده تاثیر نئونیکوتینویدها در زنبور عسل در مقیاس جهانی، در تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه نوشاتل سوئیس صورت گرفت، میزان تجمع پنج آفت کش (استامی‌پرید- کلوتیانیدین- ایمیداکلوپراید- تیاکلوپراید- تیامتوکسام)، در 198 نمونه عسل طبیعی که از سراسر دنیا، جز قطب جنوب جمع آوری شده بود، اندازه گیری شد.

کاهش جمعیت زنبور عسل

متاسفانه مقادیر عددی به دست آمده از تجمع آفت‌کش‌ها در نمونه‌های عسل طبیعی نگران کننده بود. به طور کلی، 75 درصد از کل نمونه‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از حداقل یکی از این آفت‌کش‌ها بودند. نمونه‌های عسل طبیعی، آمریکای شمالی و آسیا بیشترین مقدار تجمع آفت‌کش‌ها را نشان می‌دادند (به ترتیب 86 و 80 درصد نمونه‌ها حاوی حداقل یک یا بیش از یکی از محتویات نئونیکوتینوید بودند).

عسل طبیعی اروپا نیز، آمار چندان بهتری از نظر آلودگی نشان نمی‌دادند. 79 درصد از نمونه‌های جمع آوری شده از اروپا حداقل حاوی یکی از ترکیبات نئونیکوتینوید بودند. نمونه‌های جمع آوری شده از آمریکای جنوبی به نسبت، آلودگی کمتری نشان می‌دادند. 57 درصد از این نمونه‌ها حاوی آفت‌کش بودند. 45 درصد از نمونه‌های جمع آوری شده، حاوی دو ترکیب از نئونیکوتینویدها بودند، در حالیکه 10 درصد از نمونه‌ها نیز به 4 تا 5 ترکیب از نئونیکوتینویدها آلوده بودند.

نویسندگان این مقاله در مجله علم، که چند روز قبل چاپ شد، نوشتند: “مطالعه ما نشان دهنده آلودگی غذای زنبورها به نئونیکوتینویدها در سراسر جهان است.”

 

بیشتر بخوانید:  طاعون مارها در گوام، موجب برهم خوردن توازن اکوسیستم جزیره و نابودی درختان شده است

 

هرچند پژوهشگران اعلام کردند، این مقدار از تجمع نئونیکوتینویدها در عسل، برای انسان خطری ایجاد نمی‌کند -شما کماکان می‌توانید با خیال راحت عسل طبیعی را در وعده‌های غذایی خود داشته باشید و آن‌را میل کنید- تجمع نئونیکوتینوید برای سلامتی زنبورهای عسل به طور مشخص نگرانی‎ها را طبق پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد.

نویسندگان اضافه کردند، سطح آفت‌کش‌ها در عسل طبیعی بیانگر مقدار استفاده از آنها در مقیاس وسیع است؛ بنابراین به طور بالقوه اثرات استفاده از این آفت‌کش‌ها، بر روی دیگر گرده افشان‌ها نیز قابل پیش‌بینی است.

اثر این تحقیقات بر روی صنایع کشاورزی هنوز مشخص نیست و باید دید این صنایع نسبت به نتایج این پژوهش چه واکنشی نشان می‌دهند. به طور موقتی استفاده از نئونیکوتینویدها در اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شده است -هنوز بحث در مورد آن ادامه دارد- فرانسه تصمیم دارد به طور کلی فروش آفت‌کش‌ها را ممنوع کند.

بر اساس گزارش وب سایت PHYS.ORG ممنوعیت استفاده از نئونیکوتینویدها در بین کشاورزان باعث بحث و جدل شده است، چرا که برخی از آنها ادعا می‌کنند ماده شیمیایی مقرون به صرفه دیگری برای این کار وجود ندارد.

برخی دیگر نیز، با توجه به اینکه در عسل طبیعی سطح پایینی از نئونیکوتینوید گزارش شده است، این مساله را موجب نگرانی نمی‌دانند. کریس کاتلر حشره شناس دانشگاه دال‌‌هوزی به نیچر نیوز گفت:

بله، به طور بالقوه امکان ظهور اثرات طولانی مدتی در اثر استفاده از نئونیکوتینویدها وجود دارد، اما در مورد ریسک‌های آن نمی‌توان فعلا اظهار نظری نمود.

روشن است که انتشار یک مقاله در مورد استفاده از آفت‌کش‌ها تغییری ایجاد نخواهد کرد، اما جمعیت زنبورها با خطرات دیگری نیز رو به رو هستند -تغییر آب و هوا، فروافت زیستگاه و انگل‌ها تنها بخشی از آنها هستند- در صورتیکه انسان‌ها سهوا در حال مسموم کردن جمعیت گرده افشان‌ها باشند، احتمالا باید در مورد توقف آن قدمی جدی برداشت.

در نهایت و در صورتی که زنبورها غذا نخورند، ما نیز نمی‌توانیم!

.

منبع: earther

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر