;
coinex

وزارت صنعت برای خودروسازان چینی خط و نشان کشید!

وزارت صنعت برای خودروسازان چینی خط و نشان کشید!
وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال آینده به منظور افزایش سطح داخلی‌سازی و فروش خودروها، برای خودروسازان چینی سیاست‌های جدیدی را در نظر دارد.

براساس گفته‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان داخلی‌سازی خودروهای چینی در سال 97 باید به 40 درصد برسد. وی تاکید کرد که اگر خودروسازان این موضوع را رعایت نکنند، مشمول پرداخت تعرفه کامل خواهند شد.

محسن صالحی نیا در این مورد اعلام نمود که تعدادی از واحدهای تولیدی صنعت خودرو، با خودروسازان چینی، در تیراژهای نسبتا پایین، همکاری می‌کنند. وی ادامه داد که سرمایه‌گذاری مشترکی نیز در برخی از واحدها صورت گرفته که به نسبت ۵۱ و ۴۹، با مشارکت طرف ایرانی، کار در حال انجام است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، این سازمان برای خودروسازان چینی و همچنین برای توسعه پلت‌فرم و ساخت داخل با درصد بالا، اهدافی را در نظر گرفته است که البته هنوز برآورده نشده است.

در این راستا یکی از خودروسازان داخلی، تصمیم دارد تا برای سال آینده، تولید خود را از میزان ۴۵ تا ۵۰ هزار دستگاه فعلی، به بالای ۸۰ هزار دستگاه برساند.

سیاست‌های وزارت صنعت برای خودروسازان چینی

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، این سازمان سیاست‌هایی را برای خودروسازان چینی در نظر دارد. به گفته وی قرار است تا با توسعه تولید تا سقف ۸۰ هزار دستگاه، خطوط بدنه و رنگ در مجموعه شرکت‌های ایرانی راه‌اندازی شود.

به گفته وی با این کار بازار قطعه‌سازان داخلی نیز رونق خواهد گرفت. وزارت صنعت همچنین آنها را موظف کرده تا در سال جاری، ۳۰ درصد داخلی‌سازی قطعات را انجام دهند و در سال آینده این رقم را به ۴۰ درصد برسانند.

صالحی‌نیا نیز در ادامه تاکید نمود که اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی سازی قطعات را به ۴۰ درصد نرسانند، وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهد کرد.

در شرایط کنونی، تعرفه واردات خودروهای چینی، در صورت ساخت داخلی قطعات با کمتر از ۲۰ درصد، معادل خودروی کامل است، اما اگر بتوانند داخلی‌سازی را تا سقف ۳۰ درصد انجام دهند، مشمول دریافت مزیت ۵ درصدی خواهند شد؛ اما اگر قرار باشد میزان داخلی‌سازی در سال آینده، ۳۰ درصد باشد، خودروساز باید تعرفه کامل یک خودرو را پرداخت نماید.

معاون وزیر صنعت نیز تاکید نمود که اگر خودروسازان چینی بتوانند داخلی سازی را تا بالای ۳۰ درصد و یا تا ۴۰ درصد انجام دهند، شامل مزیت اندکی در تعرفه واردات خواهند شد و اگر بتوانند داخلی سازی را به بالای ۴۰ درصد برسانند، مزیت بیشتری را دریافت خواهند کرد.

بنابراین اگر خودروسازان چینی قصد داشته باشند در بازار ایران فعالیت کنند، باید این موضوع را در نظر بگیرند. خودروسازان چینی باید بتوانند تیراژ را بالا برند و در این حالت است که داخلی‌سازی افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت، عدم انجام این کار آنها را  متضرر خواهد کرد.

به گفته صالحی‌نیا اگر اکنون در مجموع تولید خودرو با این شکل، ۱۱۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شود، این میزان در مقابل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی، سهم هفت درصدی خواهد داشت.

بنابراین خودروسازان باید روند کاری خود را اصلاح کنند تا بتوانند به لحاظ تیراژ و ظرفیت تولیدی، به اهدافی که وزارت صنعت در برنامه دارد برسند، در غیر اینصورت مجبور خواهند شد تا با مکانیزم تعرفه‌ای که از سال آینده توسط این سازمان اجرایی خواهد شد، کنار بیایند.

این خودروسازان هستند که در نظام قیمت تمام‌شده خود، دچار اختلال می‌شوند، زیرا در این صورت عرضه محصول با قیمت بالاتر باعث می‌شود که آنها نتوانند در بازار رقابت کنند.

بر اساس سیاست‌هایی که وزارت صنعت در دولت یازدهم، در نظر داشت، قرار بود تا خودروسازان چینی، تولیدات خود را در ایران آغاز کنند. اما عرضه‌ خودرو توسط آنها همچون روال گذشته در جریان است.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر