;
coinex

کشفیات جدید ناسا آینده تحقیقات مرتبط به تغییرات آب و هوایی را متحول می‌کند

تغییرات آب و هوایی

مشاهدات ماهواره­ OCO-2 (رصدخانه مدارگرد کربن ۲) ناسا، تصویر کاملی از تغییرات آب و هوایی جهان را نشان می دهد.

همانطور که می دانید، انفجار بزرگ انتشار گازهای دی اکسید کربن در سرتاسر جهان در سه جنگل بزرگ استوایی رصد شده است. اما اینکه دانشمندان چگونه موفق به این کشف شده‌اند، می‌تواند منجر به تغییر فوق‌العاده ای در چگونگی رصد تغییرات آب و هوایی شود.

انفجار گازهای گلخانه‌ای در طول دو هزار سال گذشته، بیشترین رشد را داشته و دانشمندان توانسته‌اند، با بهره بردن از اطلاعات ماهواره‌ی OCO-2 دانسته‌های خود را افزایش دهند، این ماهواره رصدی می‌تواند از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در زمین نقشه‌برداری‌های دقیقی انجام دهد.

این موردی است که دانشمندان حتی تا چند سال قبل هم قادر به انجام آن نبودند؛ چرا که پیش از این اطلاعات دانشمندان از ایستگاه‌های هواشناسی زمینی به دست می‌آمد، اما این جنگل‌ها معمولا در نواحی دور دست و بسیار دور از دسترس واقع شده‌اند و علاوه بر آن رعد و برق‌ها در چنین نواحی اختلالات زیادی را به وجود می‌آوردند که امکان پیگیری و رصد آن‌ها به سادگی فراهم نمی‌شد.

اما اکنون، با استفاده از این ماهواره دانشمندان می‌توانند با دقتی بسیار زیاد و بدون اینکه جو زمین تداخلی در اطلاعات به وجود بیاورد، این پدیده را رصد کنند. به گفته دانشمندان، این پیشرفت قابل‌توجه، می‌تواند منجر به اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر و به همین ترتیب پیش‌بینی‌های بهتر، تغییرات آب و هوایی و چگونگی تاثیر آن بر آینده‌ی سیاره‌ی ما شود.

البته باید متذکر شویم که ماهواره‌ی OCO-2 تنها ماهواره ای نیست که چنین کاری انجام می‌دهد. هم اکنون ماهواره‌های زیادی هستند که وظیفه‌ی نظارت بر آلودگی هوا، مشاهده وضعیت لایه اوزون، اندازه‌گیری یخ دریاها، ثبت دمای جو و اقیانوس‌ها و بسیاری از فعالیت‌های دیگر سیاره‌ی ما را برعهده دارند که به دانشمندان امکان در اختیار داشتن اطلاعات کامل‌تری از آب و هوای زمین نسبت به گذشته را می‌دهند.

آژانس فضایی ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

این قابلیت‌ها با وجود نزدیک به 30 سال اطلاعات ماهواره‌های مختلف، به کمیته بین‌المللی تغییرات آب و هوایی کمک کرد تا در سال 2007 نتیجه‌گیری کند که بیشترین افزایش مشاهده شده دمای متوسط جهانی از اواسط قرن 20 احتمالا با افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای (ناشی از فعالیت‌های انسانی) مرتبط است. اما هنوز چیز زیادی در مورد پیامدهای آن نمی‌دانیم. اینکه آب و هوای زمین تا چه حد تغییر می‌کند یا دمای سطحی تا چه میزان افزایش می‌یابد؟ و سطح دریا هم به هم ترتیب بالا می‌رود؟ دانشمندان و مهندسان ناسا به سوالات مهم در آینده پاسخ خواهند داند.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: babwnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر