;
coinex

دستگاه تشخیص آلودگی آب توسط یک استارتاپ ایرانی ساخته شد!

دستگاه تشخیص آلودگی آب توسط یک استارتاپ ایرانی ساخته شد!

دستگاه تشخیص آلودگی آب توسط یک تیم استارتاپ ایرانی ساخته شد. این دستگاه به صورت پرتابل طراحی شده و یک تستر شناساگر آلودگی میکروبی است. دستگاه تشخیص آلودگی آب به راحتی می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها را در کمترین زمان شناسایی نماید. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

اعضای تیم استارتاپی آبینو

این تیم استارتاپی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران تشکیل شده است که هدف آنها از ایجاد این تیم طراحی شناساگر آلودگی میکروبی بوده که از طریق آن در زمان کمتری میکروب‌ها شناسایی شوند.

این استارتاپ آبینو نام دارد و سمانه هادیان قزوینی دانشجوی دکتری بیوفیزیک، نیلوفر باقری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نانو مواد از دانشگاه شریف و نجمه پرهیزگاری دانشجوی دکتری ویروس شناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران از افراد این تیم هستند.

تیم آبینو توانسته است تا محصول خود را به عنوان ابزار پرتابل، یک کیت و یک دستگاه (هر یک با توجه به گروه خاصی از مشتریان) برای شناسایی آلودگی‌های میکروبی آب معرفی نماید.

ساخت دستگاه تشخیص آلودگی آب

هدف از ساخت دستگاه تشخیص آلودگی آب

استفاده از دستگاه تشخیص آلودگی آب با هدف شناسایی میکروارگانیسم‌های موجود در نمونه‌های آب، خاک، مواد غذایی و نمونه‌های گرفته شده از انسان‌ها و حیوانات، شناسایی آلودگی‌ها و تشخیص بیماری‌ها طراحی شده است.

این استارتاپ درچندین رویداد مختلف استارتاپی توانست رتبه کسب نماید. این تیم بعد از کسب مقام، اکنون توانسته تا طرح خود را به مرحله اجرایی برساند.

باقری که یکی از اعضای این تیم است، اعلام نمود که هدف آنها در این تیم کاهش فرآیند تشخیص آلودگی میکروبی بوده است. به گفته وی این فرایند در سایر روش‌های رایج، فرآیندی زمانبر است و آنها توانسته‌اند این زمان را از ۲۴ ساعت به کمتر از یک ساعت کاهش دهند.

ویژگی‌ها و عملکرد دستگاه تشخیص آلودگی آب

دستگاه تشخیص آلودگی آب ساخته شده توسط تیم استارتاپی آبینو یک سیستم دو مرحله‌ای است که شامل پردازش کردن نمونه و شناسایی آن است؛ بنابراین این دستگاه به راحتی می‌تواند در زمانی کوتاه و بسیار سریع، طیف وسیعی از باکتری‌ها را در نمونه‌های مختلف از جمله آب و فاضلاب و … شناسایی نماید.

این ابزار، کیت یا دستگاهی که قابلیت تشخیص میکروارگانیسم‌ها را در سایر نمونه‌های خاک، محصولات لبنی و غذایی، نمونه‌های انسانی و حیوانی داشته باشد را داراست.

وی تاکید نمود که امکان شناسایی میکروبی نیز با این روش به صورت اختصاصی وجود دارد. به گفته وی لازمه این کار فقط تغییر شناساگر به کار رفته در این دستگاه است.،بنابراین با استفاده از این دستگاه نیازی به انجام تست‌های افتراقی و میکروبی که زمانبر نیز هستند وجود ندارد.

به گفته باقری، دستگاه تشخیص آلودگی آب ساخته شده توسط این تیم به صورت کاملا پرتابل طراحی شده و تا حد امکان سبک است، به صورتی که امکان انتقال آن از یک منطقه به منطقه دیگر بسیار راحت است.

باقری ادامه داد که در دستگاه تشخیص آلودگی آب ، فرآیند شناسایی از طریق ماده شناساگر حاوی نانو ذرات انجام می‌شود. به گفته وی استفاده از این ماده موجب تولید رنگ شاخص شده و شناسایی را راحت‌تر می‌کند.

شناسایی میکروبی، توسط این دستگاه به صورت کیفی و کمی امکان پذیر است. این عمل به صورت کیفی با ابزار پرتابل و به صورت کمی توسط دستگاه انجام می‌گیرد.

اساس شناسایی در این دستگاه تکنیک رنگ سنجی است و قرار است تا در محصولات بعدی به تکنیک‌های حساس‌تر ارتقا یابد.

استفاده‌کنندگان دستگاه تشخیص آلودگی آب

به گفته باقری، مخاطبان اصلی این طرح شامل گروه‌های زیر هستند:

  • شرکت‌های آب و فاضلاب
  • آزمایشگاه‌های استاندارد آب و پساب مواد غذایی و دامپزشکی
  • شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی و لبنی برای سنجش میکروبی از مواد مورد مصرف و مواد تولیدی
  • آزمایشگاه‌های تشخیصی و پاتولوژی
  • شرکت‌های دامداری
  • پرورش دهندگان طیور و آبزیان برای تست محیط و آب
  • شرکت‌های دارویی برای تست حین فرآیند تولید
  • تولیدکنندگان اسانس، عصاره  و عرقیات گیاهی
  • تولیدکنندگان رنگ
  • استفاده در بیمارستان‌ها جهت حفاظت از بهداشت محیط برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونت خونی در بیماران با سیستم ایمنی ضعیف

البته علاوه بر موارد ذکر شده، دستگاه تشخیص آلودگی آب به دلیل دارا بودن مزایا و کارکرد بسیار، در طیف وسیعی از بازارها نیز قابل استفاده است.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر