;
coinex

سفر به ماه با آپولو 17 دروغ یا واقعیت؟ چرا انسان دیگر به ماه نرفت؟

آیا انسان واقعا به ماه قدم گذاشت یا سفر به ماه و سری ماموریت‌های آپولو تنها از سوی دولت آمریکا برای تلطیف اذهان عومی پس از جنگ ویتنام مطرح شده است؟ چرا پس از گدشت نزدیک به ۵ دهه از آخرین فرود انسان به ماه، دیگری تلاشی برای سفر به ماه انجام نشد؟ در ادامه با تکراتو همراه باشید.

۵۰ سال می گذرد، از آن روزی که نیل آرمسترانگ گفت:

این قدمی کوچک برای یک انسان و جهشی عظیم برای بشریت است.

۵۰ سال می‌گذرد، از نخستین باری که انسان بر روی کره ماه قدم نهاد. امروز دوباره موضوع سفر به ماه بر سر زبان‌ها افتاده؛ چرا که برخی تئوری‌های توطئه سعی در جعلی نشان دادن یکی از ماموریت‌های آپولو دارند.

ماموریت آپلولو ۱۷، ششمین و آخرین سفر انسان به سطح تنها قمر زمین، ماه، بود. این فضاپیما در شبانگاه ۱۱ دسامبر ۱۹۷۲ از مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب شد و سه سرنشین آن به نام‌های یوجین سرنان، رونالد اوانز، هریسون اشمیت، پس از گذشت ۱۲ روز به همراه نمونه‌هایی از خاک سطح ماه به زمین بازگشتند. با این همه، تجزیه و تحلیل‌های انجام شده بر روی یکی از تصاویر این سفر حاکی از آن است که تمام این آمد و شد‌ها چیزی بیش از یک فیلم هالیوودی نبوده است!

یک تصویر شوکه کننده از ماموریت آپولو ۱۷، مردی را نشان می‌دهد که بدون استفاده از لباس فضایی در حال قدم زدن بر روی ماه است. همین موضوع زمزمه‌ها را در راستای جعلی بودن کل این ماموریت بار دیگر شدت بخشید. در این تصویر که گویا به سال ۱۹۷۲ بازمی‌گردد، مردی در بازتاب نور کلاه فضایی فضانورد دیده می‌شود. یک کاربر یوتیوب با نام Streepcap1 با انتشار این تصویر در کانال خود مدعی شد که تماما این ماموریت، تنها یک صحنه سازی یوده است.

این کاربر در توضیحاتش در ویدئو می‌گوید:

در ابتدا این موضوع به نظر عجیب و غریب آمد، به همین دلیل با استفاده از یک نرم افزار سعی کردم جزئیات بیشتری بدست بیاورم. چیزی که به نظر می‌رسد در تصویری از این ماموریت داریم، مردی است که لباس فضایی بر تن ندارد. در سال ۲۰۰۹ نیز اختلاف نظر‌هایی بر سر این تصاویر وجود داشت.

او اضافه می‌کند:

شما می‌توانید در این تصویر به وضوح یک استایل متعلق به دهه ۷۰ (میلادی) را مشاهده کنید، مردی با مو‌های بلند که جلیقه‌ای بر تن دارد و سایه‌اش بر روی زمین پیداست. اولین چیزی که به ذهن من خطور کرد این بود که … براستی لباس فضایی این مرد کجاست؟!

در تصویر بالا ناحیه‌ای که با رنگ قرمز مشخص شده است، نمایانگر فردی است با مو‌های بلند که لباس فضایی بر تن ندارد.
در تصویر بالا ناحیه‌ای که با رنگ قرمز مشخص شده است، نمایانگر فردی است با مو‌های بلند که لباس فضایی بر تن ندارد.

البته که آپولو ۱۷ اولین ماموریت سرنشین داری نبوده که درصدد حضور انسان بر سطح ماه بوده باشد. آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ اولین ماموریت از این سری بود که به موجب آن، نام‌های نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به عنوان نخستین افرادی که بر سطح کره ماه قدم نهادن در تاریخ ثبت شد.

کنجکاوی این کاربر یوتیوب، موجب تحریک بسیاری از تئوریسین‌های توطئه شد. بسیاری اما به اظهار نظر در این مورد پرداختند. برخی معتقد بودند این کاربر یوتیوب، تنها نقطه مناسبی از تصویر را انتخاب کرده که بر نظرش منطبق است. برخی دیگر از کاربران می‌گویند تصویر دستکاری شده و طیف زیادی از کاربران نیز باور دارند که تصویر به‌دلیل بازتاب نور به این شکل دیده می‌شود.

تصویر بالا، نسخه اصلی تصویری است که Streepcap1 آن را ویرایش کرده است (اعتبار: ناسا)
تصویر بالا، نسخه اصلی تصویری است که Streepcap1 آن را ویرایش کرده است (اعتبار: ناسا)

اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشوری بود که موفق به ارسال انسان به خارج از جو زمین شده بود. بنابراین ایالات متحده تحت فشار شدیدی قرار گرفت تا بتواند در تقابل علمی با شوروی سربلند باشد.  تئوری‌پردازان توطئه معتقدند ناامیدی آنها از شکست دادن شوروی در این تقابل، این سوءظن را ایجاد می‌کند که تمامی ماموریت‌های آنها در این راستا جعلی بوده است.

ادعای جعلی بودن سفر انسان به ماه، تنها محدود به ماموریت آپولو ۱۷ نمی‌شود. مدعیان چنین ادعاهایی می‌گویند همه یا حداقل تعدادی از ماموریت‌های موسوم به آپولو که در بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ انجام شده است، جعلی است. آنها ناسا را متهم می‌کنند که همه فیلم‌ها و نمونه سنگ‌های متعلق به سطح ماه ساختگی‌اند.

منشا این نظریه، به کتاب “ما هرگز به ماه نرفتیم” نوشته نویسنده آمریکایی، ویلیام چارلز کایسینگ، باز می‌گردد. این کتاب که در سال ۱۹۷۴، یعنی دو سال پس از پایان ماموریت‌های آپولو، نوشته شده است، به این موضوع پرداخته که دولت آمریکا برای فرار از رسوایی‌ جنگ ویتنام و تلطیف اذهان عمومی، چنین صحنه‌ سازی‌ را طراحی کرد و به‌واسطه رسانه‌های جمعی به گسترش آن پرداخت.

بخشی  از ادعای جعلی بودن قدم گذاشتن انسان روی ماه، از فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده توسط ناسا و تجزیه و تحلیل تئوریسین‌های این نظریه، منشا گرفته است. به عنوان نمونه می‌توان به تصویر زیر از دیوید اسکات، در حال احترام گذاشتن به پرچم آمریکا، حین یک راه‌پیمایی فضایی در جریان ماموریت آپولو، اشاره کرد.

برخی معتقد هستند بازو‌های شبکه‌های سیاه دوربین در بخش سفید رنگ پرچم محو شده است. اما متخصصان عرصه عکاسی، به ویژه اشخاص سومی که با ناسا و دولت آمریکا مرتبط نیستند، می‌گویند این موضوع فقط در تصاویر اسکن و یا کپی شده دیده می‌شود و نه در عکس‌های اصلی. به علاوه هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای مبنی بر الحاق بخش‌های سفید پرچم به تصویر وجود ندارد.

تئوریسین‌های توطئه معتقدند، بازوی شبکه‌های سیاه رنگ دوربین در این تصویر محو شده که حاکی از جعلی بودن تصویر است.
تئوریسین‌های توطئه معتقدند، بازوی شبکه‌های سیاه رنگ دوربین در این تصویر محو شده که حاکی از جعلی بودن تصویر است.

لازم به ذکر است که ادعاهای دیگری نیز در مباحث محیط، مکانیک پرواز و مخابراتی مطرح شده است. حتی برخی معتقدند در راستای سرپوش گذاشتن روی این تقلب، دولت آمریکا بسیاری از افشا کنندگان را به کام مرگ کشانده است.

اما ناسا همواره از فعالیت‌های خود دفاع کرده است. دسترسی آسان به اطلاعات مربوط به این ماموریت‌ها از جمله محکم ترین استدلال‌های آنهاست. به عنوان مثال تصویر زیر که در ۴ سپتامبر ۲۰۱۱ توسط مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) به ثبت رسیده است، محل فرود آپولو ۱۷ را به نمایش می‌گذارد.

محل فرود آپولو ۱۷ که توسط مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) به ثبت رسیده است. (اعتبار: NASA)
محل فرود آپولو ۱۷ که توسط مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) به ثبت رسیده است. (اعتبار: NASA)

تصویر زیر نیز متعلق به سنگ جنسیس است، قدیمی ترین نمونه‌ی مربوط به ماه که از دستاورد‌های ماموریت آپولو ۱۵ به شمار می‌آید.

سنگ جنسیس، نمونه‌ای که توسط آپولو ۱۵ به زمین آورده شد.
سنگ جنسیس، نمونه‌ای که توسط آپولو ۱۵ به زمین آورده شد.

با وجود تمامی این شواهد و مدارک، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد طیفی از مردم (بین ۶ تا ۲۰ درصد از آمریکایی‌ها و حدود ۲۸ در صد از روس‌ها) باور دارند که فرود انسان روی ماه ساختگی بوده است. به عنوان مثال طی نظرسنجی واشنگتن پست در سال ۱۹۹۴، ۹ درصد از افراد متعقد بودند پروژه کاملا جعلی است و ۵ درصد نیز به شک و تردید دچار بودند.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا فرود انسان بر روی ماه دروغ بوده و یا حقیقت دارد؟ اما…

اما چرا انسان دیگر به ماه نرفت؟

 

بیشتر بخوانید:

منبع: NewsWeek , Mirror

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    چه کسی از سفینه اپالو هنگام ترک ماه فیلم میگرفت؟
    چرا ناسا می‌گوید تمام تکنولوژی رفتن به ماه را خراب کردیم و برای ساخت مجدد آن زمان لازم هست؟
    چرا ناسا می‌گوید فیلم های اصلی رفتن به ماه که شامل هزاران فیلم پژوهشی، و تحقیقی و خود رفت و برگشت به ماه هست را گم و یا نابود کردیم؟

    پاسخ

    برای فیلمبرداری از آپولو هنگام ترک ماه از یک دوربین فیلمبرداری خودکار استفاده شده که قادر به تعقیب سوژه بوده .

    پاسخ

    اگه چنین مطلب مهمی دروغ بودهیچ میدونیددولت امریکادهان چندنفررابایدبسته نگه می داشت؟خصوصادانشمندانی که علم یادشون داده صادق باشن هیچ میدونیدچه کارسخت وپرهزینه ایه بسته نگه داشتن اونهمه دهان؟تازه مگه میشه سی میلیارددلارکه بودجه این پروژه بوده اختلاس بشه وتوکشوری مثل امریکاآب ازآب تکون نخوره؟تازه این گردن کلفتهای امریکایی عادت دارن قبل مردن اسرارکاری راافشاکنن درحالیکه هنوزهیچ مقام مهمی بعدازچهل سال افشاگری نکرده اون کارگردان معروفی که افشاکرده بودهم معلوم شدخودش نبوده سفربه ماه یه واقعیته حتی اگه یه عده خوششون نیاد

    پاسخ

    این چیز هایی که همواره به اونها پرداخته میشه مسائل عامیانه ای هست که برای هر کدوم دلایل عامیانه ای وجود داره،
    چرا کسی به چگونگی فرود نمیپردازه،
    و مهم تر از آن چگونگی پرتاب مجدد، یه فضا پیما با چند سرنشین و بیش از یک تن وزن آن هم از روی سطح نا هموار،‌ و نه ایستگاه از پیش ساخته شده، و بدون کمک صدها مهندسی که در ایستگاه کار های پرتاب فضا پیما را آنجام میدهند بدون هیچ مشکلی پرتاب میشود به مدار ماه میرسد و به سفینه مادر متصل میشود،با وجود نیروی گرانش ماه که 1 ششم زمین است و مدار سطح پایینتری که دارد باز هم سوخت لازم برای پرتاب فضا پیمایی با بیش از 1 تن وزن بسیار زیاد است ولی در فیلم هایی که دیده میشود خبری از مخزن سوخت نیست و اگر فیلم پرتاب مجدد را تماشا کنید گویی یک انیمیشن را میبینید که یک سفینه با شتاب ثابت از روی ماه بلند میشود به آسمان میرود، این مسائل با کمی محاسبه فیزیکی خنده دار به نظر میرسه

    پاسخ

    ساختار کار به این صورت بوده که از چگالنده ها نهایت استفاده رو بشه کرد
    تو فضا هیچ فشاری وجود نداره پس برای جابجایی الزاما به سوخت نیاز نیست چون جرم معنایی نداره و اینجاست که چگالنده های هوا به کار میان
    از طرفی هم جاذبه ماه خیلی کمه پس به سوخت زیاد برای بیرون رفتن از مدار ماه نیاز نیست و بقیش طبق قانون دوم نیوتون قابل فهمه
    میمونه برگشت به زمین که راهکار جالبی براش داشتن
    تو اپولو ۱۱ سه تا خدمه بود که دوتاشون رفتن رو ماه ولی یکیشون دور مدار ماه میچرخید
    اتاق حامل دو نفری که تو ماه رفتن نمیتونه دست تنها به زمین برگرده ولی کپسول مرسوم به عقاب میتونست و اینجوری بود که به زمین برگشتن

    پاسخ

    فکرکنم منظورت قانون اول نیوتن بوده

    پاسخ

    جالبه در ماه ظاهرا هوایی وجود نداره اما پرچم امریکا در اهتزازه !!!! همین مدرک معتبری از دروغ بزرگ امریکایی هاست .

    پاسخ

    پرچم ابالات متحده به دلیل استفاده از یک پایه به شکل حرف L لاتین معکوس به این شکل قرار گرفته و دلیل ذکر شده شما بسیار ساده انگارانه‌تر از آن است که توانایی استناد حتی توسط طرفداران تئوری های توطئه را داشته باشد و دلیلی برای دروغگویی به حساب آید.

    پاسخ