;
coinex

ای سیم چیست و چه تفاوتی با سیم کارت معمولی و استاندارد دارد ؟

ای سیم چیست

ای سیم چیست ؟ احتمالا نام تکنولوژی ای سیم (eSIM) را شنیده باشید، اما آیا از مزایای آن نسبت به سیم کارت اطلاع دارید؟ آیا دلیل استفاده اپل و گوگل از ای سیم را می‌دانید؟

با به بازار آمدن اپل واچ 3 نام واژه ای سیم به گوش رسید و اکنون با از راه رسیدن گوگل پیکسل 2 به عنوان اولین تلفن هوشمندی که از این تکنولوژی جدید بهره می برد، باید نگاهی دقیق‌تری به سوالاتی نظیر، ای سیم چیست و چه سودی برای مشتریان دارد، بیاندازیم.

ای سیم چیست و چطور کار می‌کند؟

ای سیم (eSIM) مخفف سیم کارت ادغام شدنی است. سیم کارت یا در واقع سیم، مخفف سه واژه ساب اسکرایبر ایدنتیتی ماژول (Subscriber Identity Module) است، بنابرین ای سیم، مخفف واژه‌های امبدد ساب اسکرایبر ادینتیتی ماژول (Embedded Subscriber Identity Module) می‌شود.

بیشتر بخوانید: پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس ال اولین محصولاتی هستند که از eSIM استفاده می‌کنند اما این ویژگی چیست؟

تقریبا همه کاربران موبایل با سیم کارت آشنایی دارند، – دستگاهی که به تلفن شما اجازه اتصال با شرکت فراهم کننده خدمات تلفن همراه را می‌دهد، زمانی که تلفن جدیدی می‌خرید، سیم کارت را به داخل آن گذاشته و به سادگی از خدمات تلفن همراه بهره مند می‌شوید. – اما اکنون وقت آشنایی با تکنولوژی ای سیم رسیده است.

مزایای ای سیماما زمان استفاده از سیم کارت به صورت گذشته به سر آمده است. ای سیم، همان‌طور که از نامش پیداست، به عنوان بخشی از برد اصلی تلفن همراه محسوب می‌شود. –واژه امبدد به معنای جا سازی شده، ادغام شده، مترجم- ای سیم، مشابه یک چیپ ان اف سی، قابلیت بازنویسی اطلاعات را داراست و با تمام انواع ارائه دهنده‌های خدمات تلفن همراه، فارغ از نوع شبکه‌ای که استفاده می‌کنند، سازگار خواهد شد.

اپل واچ 3 و پیکسل 2 تنها دستگاه‌های استفاده کننده از ای سیم نیستند، بلکه بعضی از اتومبیل‌ها نیز از آن بهره مند شده‌اند. – همه ما اتومبیل‌ها متصل را تا کنون دیده‌ایم و ممکن است این سوال برای ما پیش آمده باشد، که محل قرار گیری سیم کارت آن‌ها کجاست. پاسخ کوتاهی که به این سوال می‌توان داد، این است که این خودرو ها از ای سیم استفاده می‌کنند.

کارخانه‌های دیگر تولید کننده وسایل متصل، – معمولا دستگاه‌های خانه متصل- نیز از ای سیم استفاده می‌کنند. البته این مساله منطقی است، چرا که دردسر کمتری برای مشتریان داشته، امکان گزینه‎‌های اتصال بیشتری به تولید کنندگان می‌دهد. بنابرین برای این نوع دستگاه‌ها این یک موقعیت برد برد محسوب می‌شود. البته زمانی که پای این تکنولوژی به گوشی‌های هوشمند باز می‌شود، موضوع اندکی متفاوت است.

همانطور که قبلا اشاره شد، اکنون می‌توانید به سادگی در زمان تعویض تلفن همراه خود، سیم کارت قبلی را خارج کرده، در گوشی جدید جایگزین کنید، اما با ای سیم، مجبورید با فراهم کننده شبکه تلفن همراهتان، برای تعویض تلفن همراه‌تان هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید، بنابرین به نظر من این یک گام رو به عقب است.

برای تعویض سیم کارت تنها چند ثانیه زمان لازم است، حتی بدون این‌که مجبور شویم با کسی تماس بگیریم. بنابرین، این یک موقعیت برتر نسبت به ای سیم، به آن می‌دهد.-البته ممکن است، فراهم کنندگان شبکه تلفن همراه اپلیکیشنی منتشر کنند، که به کاربران اجازه دهد، به سرعت موبایل جدیدی که تهیه کرده‌اند، را در شبکه جدید فعال نمایند. البته این مساله بدان معنی نیست که این شرکت‌ها چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود دارند، اما این را به عنوان یک راهکار پیشنهاد می‌شود.

مزایای ای سیم چیست ؟

ممکن است ناراحت کننده به نظر برسد، اما مزایای استفاده از ای سیم به مراتب از معایب آن بیشتر است که در ادامه مقاله ای سیم چیست به آن خواهیم پرداخت.

قبل از هر چیز، این‌که تولید کنندگان تلفن همراه، دیگر مجبور نیستند، مکانی را جهت قرار دادن سیم کارت در تلفن‌ همراه تعبیه کنند، بنابرین، در طراحی با محدودیت‌های کمتری مواجه می‌شوند. با قرار گرفتن ای سیم در بورد اصلی تلفن هوشمند، کناره های صفحه نمایش می‌توانند از لحاظ تئوری کوچک‌تر شوند. از ضخامت تلفن بدون کاهش حجم باتری می‌تواند، کاسته شود و بسیاری از مزایای دیگری که با استفاده از ای سیم به وجود خواهند آمد.

بیشتر بخوانید: جایگزین کردن سیم کارت های فیزیکی با eSIM

این نکته روشن‌گر، انتخاب ای سیم از سوی اپل برای استفاده در اپل واچ 3 است. استفاده از این تکنولوژی در اشیای کوچک کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، تکنولوژی ای سیم، برای کسانی که دائم در سفرهای بین قاره‌ای هستند، نیز موهبت بزرگی به شمار می‌رود. با استفاده از ای سیم دیگر نیازی نیست، تعداد زیادی سیم کارت به همراه داشت تا بتوان از سرویس‌های موبایل محلی استفاده نمود. به جای خرید سیم کارت جدید از فروشگاهی محلی که به آن سفر کرده‌اید، می‌تواند با یک تماس با اپراتور، -یا از طریق اپلیکیشنی که پیشنهاد شد.- قادر به استفاده از شبکه موبایل جدید در آن موقعیت مکانی باشید.

مشکلات ای سیم چیست ؟

قبل از اشاره به مشکلات فناوری ای سیم، باید توجه داشت که کمپانی‌های مختلف مجبورند به سمت استفاده از ای سیم، تغییر رویه بدهند. با پذیرش ای سیم از سوی فراهم کنندگان شبکه موبایل، تولید کنندگان تلفن همراه نیز، با توجه به روندی که بازار دارد، با جریان استفاده از ای سیم همراه خواهند شد، هرچند ممکن است این مساله زمان ببرد.

البته، شکل گسترش این تکنولوژی نیز، گام به گام است. همانطور که در ابتدای مقاله ای سیم چیست ؛ به آن اشاره شد، گوگل در پیکسل 2 برای اولین بار در یک تلفن هوشمند از ای سیم استفاده کرده است، اما تنها زمانی که از پروژه فای گوگل بهره مند می‌شوید، قادر به استفاده از ای سیم هستید. در سایر موارد، باید از سیم کارت معمولی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پایان عمر سیم کارت های سنتی به دست اپل و سامسونگ

از طرف دیگر می‌توانید به سادگی در صورت نیاز، سیم کارت خود را تعویض کنید یا آن‌را به روی گوشی جدیدتان بگذارید. در حالیکه تعویض اپراتور ای سیم، زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. البته ممکن است این مساله برای بسیاری از افراد اهمیتی نداشته باشد، چرا که من مجبور به تعویض سیم کارت خود برای تست تلفن دیگری تنها برای چند دقیقه هستم.

مشکلات ای سیم چیستاگر امثال بنده را کنار بگذارید، -اما من نیز با این مساله کنار می‌آیم.- برای اکثر مردم، استفاده از ای سیم، مخصوصا افرادی که خوره تکنولوژی نیستند، می‌تواند امتیاز ویژه‌ای محسوب شود. -از تعداد افرادی که با نحوه تعویض سیم کارت گوشی آشنا نیستند، شوکه خواهید شد.-

بیشتر بخوانید: آزمایش سیم کارت جدید eSIM

با در نظر گرفتن اینکه، امسال شاهد عرضه این تکنولوژی در دو دستگاه اپل واچ 3 و گوگل پیکسل 2 بودیم، به نظر می رسد ای سیم پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت. کارخانه‌های بیشتری شروع به قرار دادن این دستگاه در گوشی‌های خود در سال جاری یا سال آینده خواهند نمود و اپراتورهای بیشتری با آن سازگار خواهند شد. ممکن است، تا مدتی شاهد استفاده از سیم کارت باشیم، اما شکی برای من نمانده که در آینده، سیم کارت جای خود را به ای سیم خواهد داد.

منبع: howtogeek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر