;
coinex

با بلندترین ساختمان های جهان تا به امروز آشنا شوید!

با بلندترین ساختمان های جهان آشنا شویم!

ساختمان‌ها و برج‌های زیبا و بلندی در سراسر دنیا وجود دارند که هر کدام در نوع خود بی نظیرند، اما شما کدام یک از بلندترین ساختمان های جهان را از نزدیک دیده‌اید؟ در این مقاله بزرگترین برج های دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد. با تکراتو همراه شوید.

بلندترین ساختمان های جهان در گوشه و کنار مختلفی از دنیا ساخته شده‌اند. این برج‌های بلند و زیبا مصارف مختلفی دارند و مدت‌هاست پروژه ساخت آنها در سراسر جهان در جریان است. از گذشته تاکنون هنر معماری باعث خلق زیبایی‌هایی در این دنیا شده است. در جهان سازه هایی بلند و زیبا وجود دارند که البته شاید دوست نداشته باشید در آنها زندگی کنید اما دیدن آنها برای همه بسیار جذاب است.

معرفی بلندترین ساختمان های جهان

در اینجا قصد داریم تا لیستی از بزرگترین، زیباترین و البته بلندترین ساختمان ها و برج های دنیا را به شما معرفی کنیم. انواع مختلفی از برج‌های بلند زیبا در تمام کشورها پراکنده هستند و هر کدام نیز دارای ارتفاع، ظاهر و ساختی متفاوتند که سعی شده تا در نوع خود بی نظیر باشند و نسبت به سایر سازه های بلند، برتری داشته باشند.

1. برج خلیفه در دبی، امارات

1. برج خلیفه در دبی، امارات

در حال حاضر، برج خلیفه یا برج دبی (Burj Khalifa) بلندترین ساختمان جهان است که ۱۶۳ طبقه و ۸۲۸ متر ارتفاع دارد. این برج در حال حاضر بلندترین سازه ساخته شده به دست انسان است. از ژانویه ۲۰۰۴، ساخت این برج آغاز شد و در روز چهارم ژانویه ۲۰۱۰ پایان یافت. این برج در ابتدا برج دبی نام داشت اما چون توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم افتتاح شد، نام آن به افتخار وی به برج خلیفه تغییر کرد.

این برج بیش از هزار واحد آپارتمان دارد، ۴۹ طبقه اداری، ۴ استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان آنجا نیز در آن تعبیه شده است. همچنین هتل آرمانی که دارای ۱۶۰ اتاق است، به طراحی جورجیو آرمانی در طبقات اولیه این برج واقع شده است. طراحی این برج اثر شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) و ادرین اسمیت است که از معماری اسلامی، طبیعت صحرا و گل الهام گرفته شده است.

این برج دارای طرح Y شکل است که باعث شده تا بیشترین نور طبیعی در داخل ساختمان وجود داشته باشد. برج خلیفه  از  ۲۴٬۳۴۸ قطعه شیشه ساخته شده که جمعا مساحتی برابر با ۱۲۰ هزار متر مربع دارد. برای تمیز کردن این شیشه‌ها، از شیارهایی که به صورت افقی در طبقات ۴۰، ۷۳ و ۱۰۹ در نظر گرفته شده است استفاده می‌شود و تمیز کردن آنها 2 تا 3 ماه طول می‌کشد.

2. دکل ورشو ریدیو ماست در ورشو، لهستان

2. دکل ورشو ریدیو ماست در ورشو، لهستان

دکل ورشو ریدیو ماست (Warsaw Radio Mast) در ورشو، یکی دیگر از بلندترین سازه های جهان است. این دکل، یک دکل مخابراتی است و چیزی حدود ۶۴۶٫۳۸ متر ارتفاع دارد. این برج در شهر کونستانتینو، لهستان ساخته شده است. در سال ۱۹۷۰ بود که پروژه ساخت این ساختمان آغاز شد و در نهایت در ۱۸ مه ۱۹۷۴ تکمیل و سپس افتتاح گردید. این دکل در تاریخ ۸ اوت ۱۹۹۱ سقوط کرد اما تا پیش از سقوطش بلندترین سازه جهان محسوب می‌شد.

3. توکیو اسکای تری در توکیو، ژاپن

3. توکیو اسکای تری در توکیو، ژاپن

توکیو اسکای‌تری (Tokyo Sky Tree) یکی دیگر از مرتفع‌ترین ساختمان های جهان است. این سازه بزرگترین برج مخابراتی دنیا بوده که در توکیو ژاپن واقع شده است. عملیات مربوط به ساخت این برج عظیم از سال ۲۰۰۸ شروع شد و در فوریه سال ۲۰۱۲ نیز به پایان رسید. این سازه همچنین دارای یک آنتن بلند است که ارتفاع آن را به ۶۳۴ متر رسانیده است. جنس آن نیز از فلز است.

4. دکل کی‌وی‌ال‌وای-تی‌وی ماست در بلانچارد، ایالات متحده

4. دکل کی‌وی‌ال‌وای-تی‌وی ماست در بلانچارد، ایالات متحده

دکل کی ‌وی‌ ال ‌وای تی‌ وی ماست (KVLY-Mast) ، یک دکل مخابراتی است که به دلیل ارتفاع بالایی که دارد یکی از بلندترین سازه های دنیا محسوب می‌شود. ارتفاع این دکل مخابراتی، ۶۲۸٫۸ متر است. دکل کی ‌وی‌ ال ‌وای تی‌ وی ماست در شهر بلانچارد، داکوتای شمالی در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. عملیات ساخت این سازه در سال ۱۹۶۳ تکمیل شد و در ادامه افتتاح گردید.

5. برج کانتون در گوانگژو، چین

5. برج کانتون در گوانگژو، چین

برج کانتون (Canton) یک برج مخابراتی است و در شهر گوانگژو، جمهوری خلق چین قرار دارد. ارتفاع این سازه مخابراتی بلند، ۶۰۰ متر است و همین موضوع باعث شده که این سازه، یکی از بلندترین برج های کره زمین لقب بگیرد. برج کانتون همچنین با نام برج گوانگژو (Guangzhou) نیز شناخته می شود.

قبل از اینکه برج خلیفه دبی ساخته شود این برج، بلندترین برج دنیا بود. این ساختمان، برجی چند منظوره است و شکلی پیچ خورده دارد. این شکلِ برج کانتون مربوط به امپراتوری روسیه بوده که به شماره ۱۸۹۶، مورخ ۱۲ مارس ۱۸۹۹ از مهندس و معمار روسی ولادیمیر شوکوف، ثبت شده است.

6. برج استانکینو در مسکو، روسیه

6. برج استانکینو در مسکو، روسیه

یکی دیگر از طویل ترین ساختمان های دنیا، برج اوستانکینو (Ostanika) در روسیه است. برج اوستانکینو یک برج مخابراتی است و در شهر مسکو واقع شده است. عملیات مربوط به ساخت این برج از سال ۱۹۶۳ آغاز شد و تا سال ۱۹۶۷ ادامه داشت. این برج دارای یک آنتن است که ارتفاع آن را به ۵۴۰ متر می‌رساند.

7. برج ویلیس در شیکاگو، ایالات متحده

7. برج ویلیس در شیکاگو، ایالات متحده

ساخت برج ویلیس (Willis) که قبلا برج سیرز (Sears) نام داشت، مربوط به سال ۱۹۷۳ است. این برج یکی از بلندترین ساختمان های دنیا و از نمادهای شهر شیکاگو محسوب می‌شود. این ساختمان دارای ۱۰۸ طبقه و ۵۲۷ متر ارتفاع است و لقب بلندترین ساختمان آمریکا را نیز از آن خود کرده است. این سازه عظیم‌الجثه یکی از مکان‌های گردشگری برای توریست‌هایی است که به شیکاگو سفر می‌کنند. سالانه بالای ۱ میلیون نفر برای دیدن این آسمان خراش راهی شیکاگو می‌شوند. معمار این بنا بروس گریام است.

8. تایپه ۱۰۱ در تایپه، تایوان

8. تایپه ۱۰۱ در تایپه، تایوان

برج تایپه ۱۰۱ آسمان خراشی است با ۱۰۱ طبقه‌ که در تایپه در کشور تایوان قرار دارد و یکی از مرتفع ترین سازه های جهان به مشار می‌آید. این برج قبلا مرکز مالی تایپه نام داشت و 508 متر نیز ارتفاع دارد.

این برج مسکونی در منطقه‌ای زلزله‌خیز ساخته شده تا بتواند میزان مقاومتش را در برابر زلزله به نمایش بگذارد. راز مقاومت این برج در کره فولادی آن است که ۶۶۰ تن وزن داشته و در بین طبقات ۸۷ تا ۹۲ قرار دارد و به ۱۶ بازوی فولادی آویخته شده است.

زلزله‌های بسیار شدید و توفان‌های مهیب در این منطقه امری عادی و همیشگی است که وجود این پاندول فولادی در این ساختمان، تعادل آن را در برابر زلزله و توفان حفظ می‌کند. بعضی از توفان‌های این منطقه سرعتی بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دارند و ممکن است در این منطقه سالی ۲۰۰ بار زلزله رخ دهد.

9. مرکز مالی جهانی شانگهای در شانگهای، چین

9. مرکز مالی جهانی شانگهای در شانگهای، چین

مرکز مالی جهانی شانگهای (Shanghai World Financial Center) که به مرکز تجارت جهانی شانگهای نیز مشهور است، نام یک برج مرتفع در شانگهای چین است. ساخت این برج از سال ۱۹۹۷آغاز شد و تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت. این برج باعظمت، ۴۹۲ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۰۹ نخستین برج بلند کشور چین بود. فضای بالای برج خالی است که هدف از این نوع طراحی، کاهش فشار باد بر روی برج است. معمار این برج ۱۰۱ طبقه، شرکت آمریکایی کن پدرسون فاکس (Con Pederson Fox) است.

10. اینترنشنال کامرس سنتر در هنگ کنگ، چین

10. اینترنشنال کامرس سنتر در هنگ کنگ، چین

اینترنشنال کامرس سنتر، آسمان‌خراشی است ۱۱۸ طبقه که ارتفاع آن ۴۸۴ متر بوده و یکی از مرتفع ترین سازه های بشر است. این ساختمان، کاربری اداری تجاری داشته و در شهر هنگ کنگ واقع شده است. عملیات ساخت این ساختمان در سال ۲۰۰۲ آغاز شد و در سال ۲۰۱۰ تکمیل و افتتاح گردید.

11. برج مروارید خاور در شانگهای، چین

11. برج مروارید خاور در شانگهای، چین

برج مروارید خاور (Oriental Pearl) در کنار رودخانه هوانگپو در شانگهای چین واقع شده ‌و یکی از مرتفع ترین سازه‌های دنیا است. سازه‌ای که در راس این برج قرار دارد ۱۴ طبقه ‌است. این قسمت شامل رستوران گردان، هتل فضایی در ارتفاع ۱۴۰ تا ۲۳۰ متر، ۹ کانال تلویزیونی و۱۰ کانال FM رادیویی است.

این برج دارای سه ستون بزرگ تو خالی به قطر ۹ متر است. فضای سبز اطراف این برج ۱۵٫۵ هکتار است که پارک مروارید درخشان نامگذاری شده است. همچنین این برج ۶ آسانسور داشته که دو آسانسور آن با گنجایش ۵۰ نفر و با سرعت ۷ متر برثانیه حرکت می‌کند.

12. مرکز جان هنکاک در شیکاگو، ایالات متحده

12. مرکز جان هنکاک در شیکاگو، ایالات متحده

مرکز جان هنکاک نام یکی از بلندترین ساختمان های آمریکا و جهان بوده که از نمادهای شهر شیکاگو به شمار می‌آید. این ساختمان دارای ۱۰۰ طبقه است و ۴۵۷ متر ارتفاع دارد. معمار این بنا بروس گریام از شرکت اسکیدمور، اوینگز، مریل است.

13. برج سی‌ان در تورنتو، کانادا

13. برج سی‌ان در تورنتو، کانادا

برج سی ان تورنتو با ارتفاع 457 متری خود، یکی از مرتفع ترین برج‌های جهان است. این برج که در شهر تورنتو در کانادا واقع شده، سالیانه پذیرای حدودا 2 میلیون توریست از سایر نقاط دنیاست. کل پروسه ساخت این برج، حدود ۲۶۰ میلیون دلار هزینه در برداشته و عملیات ساخت آن نیز در سال ۱۹۷۶ به پایان رسید.

14. برج پتروناس 1 و 2 در کوالالامپور، مالزی

14. برج پتروناس 1 و 2 در کوالالامپور، مالزی

برج‌های دوقلوی پتروناس در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرار گرفته‌اند. ارتفاع این برج‌ها با در نظر گرفتن آنتن بالای آنها، ۴۵۲ متر است. هر برج ۸۸ طبقه دارد و جمعا ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان تعبیه شده است. این دو برج در زیر، توسط مرکز خرید سوریا به هم وصل هستند. همچنین طبقات ۴۱ و ۴۲ این دو برج نیز توسط پل به هم متصل شده‌اند. ارتفاع این پل از سطح زمین ۱۷۵ متر و طول آن ۵۶ متر است.

عملیات ساخت این برج‌ها از سال ۱۹۹۵ آغاز شد و در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید. دولت مالزی ساخت این برج‌ها را به عنوان نماد پیشرفت اقتصادی این کشور می‌داند. این دو برج توسط ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها ساخته ‌شده‌اند. هر کدام یکی از برج‌ها را طی مسابقه‌ای ساختند و سپس دو برج با پلی به هم متصل شدند. این برج‌ها علاوه بر اینکه از جمله مرتفع‌ترین ساختمان‌های جهان به شمار می‌آیند، بلندترین برج دوقلوی دنیا نیز هستند.

مجتمع خرید بزرگ سوریا در طبقه پایین برج‌ها قرار دارد. البته خرید از این مجتمع به دلیل گرانی برخی اجناس در آن توصیه نمی‌شود. طراحی این دو سازه زیبا توسط معمار آرژانتینی Cesar Pelli و همکارانش انجام گرفته است. نقشه اولیه طراحی برج ها در سال 1992 آغاز شد.

15. برج زیفنگ در نانجینگ، چین

15. برج زیفنگ در نانجینگ، چین

برج زیفنگ، آسمان‌خراشی است ۸۹ طبقه و به ارتفاع ۴۵۰ متر، که کاربری اداری، تجاری دارد. این برج در شهر نانجینگ، چین مستقر است و عملیات ساخت آن در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت.

16. ساختمان امپایر استیت در نیویورک، ایالات متحده

16. ساختمان امپایر استیت در نیویورک، ایالات متحده

ساختمان امپایر استیت (Empire State) یک برج ۱۰۲ طبقه تجاری است که در محله منهتن در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا قرار داشته و یکی از بزرگترین ساختمان های جهان است. این برج در طول سال‌ها یکی از نمادهای کلان‌شهر نیویورک بوده که در سال 1931 توسط رئیس جمهور وقت آمریکا هربرت هوور افتتاح شد. رئیس جمهور با فشار دادن دکمه ای در واشینگتن چراغ‌های این ساختمان را در نیویورک روشن کرد.

17. مرکز تجارت جهانی گوانگ‌ژو در گوانگژو، چین

17. مرکز تجارت جهانی گوانگ‌ژو در گوانگژو، چین

مرکز تجارت جهانی گوانگ‌ژو (Guangzhou International Finance Center) دارای ۱۰۳ طبقه بوده و ارتفاع آن نیز ۴۳۸ متر است. این ساختمان بلند و زیبا، کاربری هتل، اداری و تجاری دارد. این برج چشم نواز در شهر گوانگ‌ژو، گوانگ‌دونگ، چین قرار دارد. پروژه ساخت این ساختمان در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و در سال ۲۰۱۰ تکمیل و به پایان رسید.

18. برج میلاد در تهران، ایران

18. برج میلاد در تهران، ایران

برج میلاد یک برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران واقع شده است. ارتفاع این سازه ۴۳۵ متر است و بلندترین برج ایران محسوب می‌شود. این برج ۱۳ هزار متر زیربنا دارد که از نظر وسعت کاربری، سازه‌ی راس این برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را از آن خود کرده است. این برج به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریبا از همه جای تهران نمایان بوده و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

19. کی‌ کی۱۰۰ در شنژن، چین

19. کی‌ کی۱۰۰ در شنژن، چین

کی ‌کی۱۰۰ (KK100)، یک آسمان‌خراش ۱۰۰ طبقه به ارتفاع 427 متر و مساحت ۲۲۰٬۰۰۰ مترمربع است. این سازه‌ی بلند و زیبا کاربری اداری و هتل دارد. کی‌کی100 در شهر شنژن، جمهوری خلق چین قرار دارد. عملیات ساخت این ساختمان در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در سپتامبر ۲۰۱۱ تکمیل و افتتاح گردید.

20. برج و هتل بین‌المللی ترامپ در شیکاگو، آمریکا

20. برج و هتل بین‌المللی ترامپ در شیکاگو، آمریکا

برج و هتل بین‌المللی ترامپ، نام یک برج مرتفع ۹۸ طبقه در شیکاگو در ایلینوی است. این برج در سال ۲۰۰۹ ساخته شد که با ۴۲۴ متر ارتفاع، در سال ۲۰۰۹ به عنوان دومین برج بلند کشور آمریکا شناخته می‌شد. دونالد ترامپ سرمایه‌دار و رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا، صاحب این برج است.

21. کوالالامپور در کوالالامپور، مالزی

21. کوالالامپور در کوالالامپور، مالزی

برج کوالالامپور که به برج کی‌ال نیز مشهور است، یک برج بلند واقع در کوالالامپور مالزی و یکی از مرتفع ترین ساختمان های دنیا است. ساخت این برج در سال ۱۹۹۵ به منظور کارهای مخابراتی انجام گرفت، بلندی آن به ۴۲۱ متر می‌رسد و برای دسترسی به طبقات بالا از پلکان عمودی و آسانسور استفاده می‌شود. این برج دارای یک رستوران گردان است و یک پس‌زمینه‌ زیبا از شهر در این نقطه دیده می‌شود.

22. ساختمان جین مائو در شانگهای، چین

22. ساختمان جین مائو در شانگهای، چین

جین مائو (Jin Mao) نام یک برج مرتفع در شانگهای چین با ارتفاع 421 متری است. عملیات ساخت این برج در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و تا سال ۱۹۹۹ ادامه داشت. جین مائو همچنین ۸۸ طبقه داشته و دارای یک هتل است و بقیه طبقات آن به دفاتر اداری اختصاص داده شده است. این برج تا سال ۲۰۰۷ بلندترین ساختمان چین بود اما این رکورد با ساخت برج مرکز مالی جهان شانگهای شکسته شد.

23. برج الحمراء در کویت، کویت

23. برج الحمراء در کویت، کویت

برج الحمرا (Al Hamra) کویت که ۷۷ طبقه و ۴۱۲ متر ارتفاع دارد، توسط گروه معماران اسکیدمور، اؤینگز و مِریل (SOM) طراحی شده و یکی از بزرگترین برج های دنیا به شمار می‌آید. همچنین برج الحمرا با کاربرد اداری خود توانسته لقب بلندمرتبه‌ترین ساختمان در شهر کویت‌ را نیز از آن خود نماید.

24. مرکز دارایی بین‌المللی در هنگ کنگ

24. مرکز دارایی بین‌المللی در هنگ کنگ

مرکز دارایی بین‌المللی یک موسسه یکپارچه برای گسترش بازرگانی است که در هنگ‌کنگ واقع شده است. این مرکز در منطقه ویژه‌ای در جزیره هنگ‌کنگ واقع شده و دارای دو آسمان‌خراش، یک مرکز خرید و ساختمان ۵۵ طبقه هتل چهار فصل هنگ‌کنگ است. این برج، چهارمین برج بلند در منطقه چین و یکی از مرتفع ترین سازه های این کره خاکی است.

25. برج رادیو و تلویزیون مرکزی پکن، چین

25. برج رادیو و تلویزیون مرکزی پکن، چین

برج رادیو و تلویزیون مرکزی پکن یک برج مخابراتی است که دارای ۴۰۵ متر ارتفاع بوده و در شهر پکن، جمهوری خلق چین قرار دارد. ساخت و ساز این برج مخابراتی در سال ۱۹۸۷ شروع شد و در سال ۱۹۹۲ به پایان رسید. معمار این بنا، رم کولهاس بوده که آن را به سبک معماری مدرن طراحی کرده است. مساحت زیربنای برج رادیو و تلویزیون مرکزی پکن ۶۰٬۰۰۰ مترمربع است.

در این مقاله 25 مورد از مرتفع ترین ساختمان های دنیا را نام بردیم. آیا فکر می‌کنید که سازه‌ی بلندی از قلم افتاده است؟ نام و اطلاعات مربوطه را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

.

بیشتر بخوانید:

 

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر