;
coinex

استفاده از نانو ذرات در درمان پوکی استخوان

استفاده از نانو ذرات در درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان کشف شد. محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، توانستند تا با استفاده از مواد زیست‌سازگار به درمان پوکی استخوان بپردازند.

محققان موفق به ساخت آزمایشگاهی نانوداروی هوشمندی شدند که در درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. به گفته این محققان با استفاده از این دارو می‌توان سرعت، زمان و مکان آزادسازی دارو را تحت کنترل داشت.

همچنین محققان اشاره کردند که استفاده از این دارو در درمان پوکی استخوان می‌تواند، اثرات جانبی داروهای شیمیایی را که به صورت مکرر توسط بیماران مصرف شده است، به حداقل برساند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، یکی از عمده‌ترین مشکلات سلامتی در دنیا، بیماری‌های عضلانی اسکلتی هستند. به گفته محققان و براساس اطلاعات موجود، در این گروه از بیماری‌ها، بر اساس شیوع و باری که وجود دارد، بیماری‌های پوکی استخوان، کمردرد و استئوآرتروز بیشتر دیده می‌شود.

منظور از پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یا استئوپروز (Osteoprosis) شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان است. در این بیماری تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و تخریب استخوانی شدیدتر از حالت طبیعی اتفاق می‌افتد.

تعداد افرادی که در جهان به بیماری پوکی استخوان دچار هستند، بیش از دو میلیارد نفر است و در این میان، ایران از نظر میزان بیماران روماتیسمی بالاترین رقم در منطقه آسیا را دارد. چیزی حدود ٧٠ درصد از زنان و ۵٠ درصد از مردان به نوعی دچار پوکی استخوان یا استئوپروز هستند.

درمان پوکی استخوان

سحر بهزادی، کارشناس ارشد شیمی آلی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، اعلام نمود که استفاده از قرص‌های ضد پوکی استخوان، عوارض بسیار بالایی دارند. وی هدف از ارائه این طرح را درمان سریع‌تر و بهتر پوکی استخوان دانست و ادامه داد که تحقیقات آنها بر پایه‌ ایجاد نانوحامل‌های هوشمند قرار دارد.

به گفته وی از نانو ذراتی با پوسته نشاسته / سلولز و هسته آلژینات به عنوان نانو حامل دارو استفاده شده است. این کارشناس ارشد شیمی آلی دانشگاه تهران ادامه داد که در گروه اول از این نانو ذرات، داروی صنعتی کلسی تونین، در گروه دوم عصاره‌ گیاه تاج خروس و در گروه سوم ادغام دو داروی کلسی‌تونین و عصاره گیاه تاج خروس استفاده شده است.

بهزادی تاکید نمود که طبق نتایج حاصل شده، داروی گیاهی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به داروی صنعتی داشته است و اعلام نمود که ادغام دو داروی گیاهی و صنعتی نیز مناسب هستند و به مراتب عملکرد بالاتر و مؤثرتری از خود نشان داده‌اند.

بهزادی در ادامه در مقایسه‌ نانوداروی هوشمند طراحی شده برای درمان پوکی استخوان با نمونه‌های سنتی، اعلام نمود که با استفاده از سیستم‌های دارورسانی سنتی، هیچ کنترلی بر روی زمان، سرعت و مکان آزادسازی داروها وجود ندارد. همچنین به گفته وی غلظت دارو مرتباً در خون دارای نوساناتی بصورت دره و پیک خواهد بود و ممکن است از دامنه درمانی فراتر برود و یا کارایی کمتر و عوارض جانبی بیشتر را ایجاد کند.

به گفته وی با استفاده از سیستم دارورسانی طراحی شده برای درمان پوکی استخوان ، سه حوزه‌ زمان، مکان و سرعت آزادسازی دارو تحت کنترل قرار گرفته است تا دارو عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

بهزادی تاکید نمود که براساس نتایج به دست آمده، این طرح می‌تواند برای درمان پوکی استخوان آن هم بدون عوارض دارویی، به عنوان روش درمان هوشمند و هدفمند شده، در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

آزمون‌های انجام شده در طرح درمان پوکی استخوان

بهزادی یادآور شد که در این طرح، از آزمون‌های مختلفی استفاده شده است. از جمله این آزمون‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصاویر میکروسکوپی الکترونی روبشی از نانوذرات SEM
  • بررسی انتشار و رهایش داروها در مایع بدن شبیه ‌سازی شده SBF
  • بررسی آماری نتایج
  • بهینه سازی PH و غلظت
  • آزمون کشت سلولی (in vitro)

نتایج به دست آمده از این تحیقیقات که با همکاری دکتر اکبر اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و سحر بهزادی کارشناس ارشد شیمی آلی از این دانشگاه بوده است، در مجله‌ Colloids and Surfaces B: Biointerfaces  و با ضریب تأثیر 4/152 منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید: درمان بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان با تکنیک پیشرفته HLA در رویان

 

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر