;
coinex

افزایش قیمت خودروهای وارداتی چه دلایلی دارد؟

افزایش قیمت خودروهای وارداتی چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

افزایش قیمت خودروهای وارداتی ، باعث شوک در بازار خودرو شده است. قیمت خودروهای خارجی به شدت افزایش یافته و همین باعث شده تا خرید و فروشی در این بازار اتفاق نیافتد.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی را هر روز بیشتر از روز دیگر شاهد هستیم. نمودارها روند صعودی در پیش گرفته‌اند و قیمت خودروهای خارجی به صورت نجومی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایران جیب، فعالان بازار در یک ماه گذشته، افزایش قیمت خودروهای وارداتی را بین 30 تا 70 درصد تخمین زده‌اند. در اینجا می‌توان خودروی سورنتو را مثال زد که قیمت آن از 240 میلیون تومان به 350 میلیون تومان رسیده است.

دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی

فعالان بازار دلایل مختلفی را علت افزایش قیمت خودروهای وارداتی می‌دانند. عده‌ای مسدود بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو را عامل گرانی می‌دانند، عده‌ای دیگر آن را به افزایش قیمت دلار نسبت می‌دهند و بعضی دیگر نیز در مورد سایر عوامل تاثیرگذار سخن می‌گویند.

یکی از دلایل گرانی، سودجویی است!

بسیاری از نمایشگاه داران خودرو، خود وارد کننده خودرو نیز هستند. این افراد از اتفاقات و قوانین موجود باخبرند و می‌توان آن را در رفتار این افراد دید. به گفته تعدادی از آنها، دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی ، دلالی و رانت و سودجویی واردکنندگان نیست، بلکه علت آن مسدود شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو است.

این عده عقیده دارند که به دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه خودروهای خارجی کاهش پیدا کرده و همین مسئله باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی آن هم به صورت ناگهانی شده است.

سایر فروشندگان خودرو عقیده دارند که افزایش قیمت خودروهای وارداتی به صورت بی‌رویه، نتیجه سودجویی و دلالی برخی از واردکنندگان است. لازم به ذکر است که در در ماه‌های گذشته دولت محدودیت‌هایی را برای واردات خودرو وضع کرده که برای بعضی افراد خوشایند نبوده است.

این افراد نیز برای اینکه بتوانند تاثیری بر بازار خودرو داشته باشند، خودروها را احتکار کرده‌اند و می‌خواهند به دولت اعلام کنند نه نباید به بازار خودروهای وارداتی محدودیت تحمیل کند.

همچنین عده‌ای از افراد اعلام کرده‌اند که واردکنندگان خودرو قصد دارند تا با این کار دولت را برای بازگشایی مجدد سامانه ثبت سفارش واردات خودرو، تحت فشار قرار دهند و به این دلیل تصمیم دارند تا خودروهای خود به بازار عرضه نکنند.

احتکار خودروهای خارجی و وارداتی

رضا عباسی، کارشناس صنعت خودرو در مورد احتکار خودرو برای فشار به دولت، برای بازگشایی سایت ثبت سفارش واردات خودرو اعلام نمود که این یک فرضیه جدید است که نمایشگاه داران و واردکنندگان خودو در پیش گرفته‌اند.

وی در این مورد ادامه داد که تحرکات اخیر برخی از واردات کنندگان خودرو، نشانه‌ای بر واقعی بودن فشارها است. وی همچنین اعلام نمود که در این مورد در بازار خودرو تشکل‌های متعددی شکل گرفته است. عباسی اعلام نمود که در سامانه ثبت سفارش خودرو فقط نام 10 شرکت مجاز برای ثبت سفارش واردات اعلام شده است.

عباسی ادامه داد که براساس دستورالعمل جدید وزارت صنعت، واردات خودرو توسط واردکنندگان متفرقه موسوم به گری مارکت ممنوع شده است و فقط عده‌ای قصد دارند تا از بازار به دولت پیام دهند که گری‌مارکت‌ها نیز سهم عمده‌ای در بازار خودروهای وارداتی و خارجی دارند و حذف‌ آنها از لیست باعث ایجاد اختلال در بازار خواهد شد.

وی تاکید نمود که در ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان دقیقا اعلام شده است که واردات خودرو باید تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز دارای شبکه خدمات پس از فروش صورت گیرد و سایر نمایندگی‌ها که دارای مجوز نیستند اجازه واردات را ندارند.

افزایش واردات خودرو در سال جاری

ادعای گران شدن خودرو و افزایش قیمت خودروهای وارداتی به دلیل مسدود بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو و همچنین ممنوع بودن واردات توسط نمایندگی‌های غیرمجاز در حالیست، که آمارهای موجود نشان از افزایش واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته دارند.

براساس آمارهای رسمی گمرکات جمهوری اسلامی ایران، در 8 ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 54 هزار خودروی خارجی وارد کشور شده است. این رقم 9000 واحد بیشتر از رقم واردات در مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به همین آمار اعلام نمود که بسته بودن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو، دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیست.

علی‌آبادی فراهانی، دلیل اصلی افزایش قیمت خودروهای وارداتی را اظهارنظرهای غیرکارشناسانه‌ای می‌داند که افراد مختلف و دلالان در مورد بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو بیان می‌کنند.

وی ادامه داد که در اواخر سال گذشته و چهارماه ابتدایی سال جاری سامانه ثبت سفارش خودرو باز بود و خودروهایی که در این مدت ثبت سفارش شده‌اند وارد کشور شدند. وی ادامه داد که تعداد خودروهای وارداتی امسال خیلی بیشتر از گذشته بوده است و انتظار می‌رفت که خودروها ارزان شوند نه گران!

خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندین بار اعلام نمود که چون در سال جاری واردت خودرو نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، پس مسدود بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو نمی‌تواند دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی باشد.

لازم به ذکر است که مسئولان دولتی و نظارتی، بارها تاثیر  بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو را بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی رد کرده‌اند. اخبار موجود نشان از بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو دارد و قرار است که به زودی سایت باز شود. عده‌ای از فعالان بازار عقیده دارند که این اتفاق می‌تواند نتایج همه تدابیر کنترلی و نظارتی را در بازار خودرو و ارز به یک باره تغییر دهد.

بهرامی، کارشناس اقتصادی در این باره اعلام نمود که اگر در اثر تصمیمات جدید، واردکنندگان متفرقه نیز امکان واردات خودرو را داشته باشند، نابه‌سامانی را در بازار خودرو شاهد خواهیم بود. وی علت این امر را عدم وجود نظارت بر واردات خودرو توسط این گروه از واردکنندگان دانست.

وی ادامه داد که در صورتی که اجازه واردات خودرو به این گروه از واردکنندگان داده شود، دولت با دست خود اجازه ورود خودروهای غیراستاندارد و معیوب را به کشور صادر کرده است. به گفته وی این اتفاق باعث تضییع حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود و باید با آن مقابله کرد. وی در پایان اعلام کرد که ورود خودروهای غیراستاندارد، آلودگی هوا را بیشتر می‌کند و در واقع این امر یک تناقض‌ آشکار در سیاست‌گزاری خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: آیا دولت برای واردات خودرو تصمیمات جدیدی دارد؟

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر