;
coinex

تعرفه های اینترنت توسط چه کسانی تعیین می شود؟

تعرفه های اینترنت توسط چه کسانی تعیین می شود؟

ممکن است که این سوال در ذهن همه وجود داشته باشد که چه کسانی تعرفه‌هایی مانند تعرفه های اینترنت و تلفن همراه و … را تعیین می‌کنند؟

در پاسخ باید گفت که تعرفه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند تعرفه های اینترنت توسط اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین و تصویب می‌شوند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات یک نهاد مستقل است که وظایفی چون سیاست‌گذاری، تدوین و تصویب مقررات را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده دارد. علاوه بر این،  نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و همچنین حفظ حقوق مشترکین و کاربران، از دیگر وظایف این کمیسیون است.

اعضای کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات

اعضای کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات عبارتند از: محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالفضل طیبی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارای، سیدهادی نادمی، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دبیر کمیسیون، ناصرعلی سعادت، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که احمد معتمدی، مسعود اخوان فرد و محمود حسن زاده قرائی به عنوان سه نفر عضو صاحب نظر از سازمان های دیگر که در این کمیسیون حضور دارند.

چه کسانی تعرفه های اینترنت را تعیین می‌کنند؟

لازم به ذکر است که تعرفه‌گذاری در حوزه ICT و مشخص کردن تعرفه های اینترنت از طریق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات انجام می‌گیرد و تعرفه‌های تعیین شده در چارچوب مصوبه‌های کمیسیون توسط سازمان به ذی‌نفعان ابلاغ می‌گردد. مجموعه مصوبات این کمیسیون از ابتدا تاکنون در آدرس www.cra.ir برای عموم مردم و علاقه‌مندان در دسترس است.

همچنین باید گفت که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده است که، وفق مفاد مصوبه ۲۴۹ کمیسیون ارائه مجوز تعرفه‌های تشویقی و پروموشن‌های مختلف به دارندگان پروانه اعلام می‌گردد که طی آن سرویس‌هایی با قیمت پایین و نزدیک به کف تعرفه با مدت زمان مشخص ارائه می‌شوند.

بر اساس ماده ۶ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به ترتیب رئیس و دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محسوب می‌شوند. نمایندگانی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارائی و سه نفر از صاحب نظران امور اقتصادی، ارتباطات و یا فناوری اطلاعات نیز از دیگر اعضای آن هستند. این افراد برای مدت چهار سال در این سمت فعالیت می‌کنند.

بررسی وظایف دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

دبیرخانه کمیسیون که در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قرار داده شده است وظایفی مهم را بر عهده داد که از جمله می‌توان به مسئولیت ابلاغ مصوبات، تعیین دستور کار جلسات، برقراری ارتباط با دستگاه‌ها، موسسات و نهادها، تشکیل کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی و دعوت از سایر کسانی که لازم است در جلسات کمیسیون حاضر شوند را نام برد.

همچنین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، بازوی اجرائی کمیسیون است و مسئولیت نظارت بر اجرای درست مصوبات و تهیه گزارش از بازخورد مصوبات و ارائه آن به کمیسیون را نیز بر عهده دارد.

رویکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مبنی بر رعایت شفافیت، عدالت، منطق و حقوق مشترکین است. به همین منظور موضوعات پیشنهادی قبل از اینکه در کمیسیون مطرح شوند، در کارگروه‌های ویژه تخصصی با نام  کمیسیون فرعی تخصصی مطالعه و مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرند.

در این کارگروه‌ها، صاحب نظران مرتبط با موضوع و نمایندگانی از نهادها و اصناف مختلف فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور دارند. این افراد با هم به بررسی طرح و ارائه نظرات در مورد آن می‌پردازند.

تاسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

در سال 1382، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و همچنین اداره‌کل ارتباطات رادیویی تاسیس گشت.

هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی بود. این سازمان به عنوان نهاد نظارتی، زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت خدمات ارتباطی را برعهده داشت. از دیگر وظایف مهم اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت می‌توان به اجرای مصوبات مربوطه و مهم اشاره نمود.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر