;
coinex

جایگزینی ربات ها به جای نیروی کار انسانی در صنعت اسلحه سازی چین

جایگزینی ربات ها به جای انسان ها در صنعت اسلحه سازی چین

هوش مصنوعی یا AI، امروزه دیگر در همه بخش‌ها نفوذ کرده است. شرکت‌ها با موفقیت از هوش مصنوعی، تقریبا در همه زمینه ها بهره برده است. اکنون به نظر می رسد، نوبت به صنعت اسلحه سازی باشد که با هوش مصنوعی، بازدهی و ایمنی خود را تا چند برابر افزایش دهد.

کشور چین که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در زمینه‌ی هوش مصنوعی و صنعت رباتیک داشته است، اعلام کرده که به خوبی توانسته است تا نیروی کار کارخانه‌های اسلحه‌سازی را با ربات ها جایگزین کند. مقامات چینی می‌گویند، در این زمینه کاملا موفق بوده‌اند و از زمان به کارگیری ربات‌ها در صنعت اسلحه‌سازی، بهره‌وری و بازدهی این کارخانه‌ها تا چند ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

چین یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود و تقریبا در تمام صنایع مهم جهان سهم عمده‌ای دارد. این کشور اعلام کرده است که تا دهه‌ی 2030 می‌خواهد، به پیشروترین کشور جهان در زمینه‌ی تکنولوژی هوش مصنوعی و رباتیک تبدیل شود.

اکنون، چینی‌ها می‌گویند که توانسته‌اند با اتوماسیون موفق کارخانه‌های اسلحه‌سازی، گام مهمی را در این زمینه بردارند. ژو ژیانگ، محققی از آکادمی علوم چین می‌گوید، 25 درصد از کارخانه‌های اسلحه‌سازی توانسته‌اند به خوبی، نیروی کار عادی خود را با دستگاه‌های پیشرفته‌ی مجهز به هوش مصنوعی و کاملا مستقل جایگزین کنند.

اما در این مورد باید بگوییم که برنامه چینی‌ها تنها به دلیل پیشرو بودن در تکنولوژی هوش مصنوعی نیست، بلکه آن‌ها در این مورد با کمبود نیرو هم مواجه‌اند. به گفته مقامات چینی، کارگران چینی با وجود، حقوق و مزایای بسیار بالا، کار در محیط‌های پرخطر همچون کارخانه‌های اسلحه‌سازی را نمی‌پسندند.

ناگفته نماند که طی سال‌های اخیر، شمار زیادی از کارگران چینی فعال در صنعت اسلحه سازی مجروح شده‌ و یا حتی جان خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل طی شش دهه‌ی گذشته، بسیاری از کارخانه‌های ساخت اسلحه در چین (بین 20 تا 30 کارخانه) در نواحی دورست یا کم جمعیت ساخته شده‌اند.

چینی‌ها اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند با اتوماسیون موفق کارخانه‌های اسلحه‌سازی، گام مهمی در این زمینه بردارند. ژو ژیانگ، محققی از آکادمی علوم چین می‌گوید، 25 درصد از کارخانه‌های اسلحه‌سازی توانسته‌اند به خوبی، نیروی کار عادی خود را با دستگاه‌های پیشرفته‌ی مجهز به هوش مصنوعی و کاملا مستقل جایگزین کنند
چینی‌ها اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند با اتوماسیون موفق کارخانه‌های اسلحه‌سازی، گام مهمی در این زمینه بردارند.

حتی اگر خطر انفجار که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر کارگران بوده است را کنار بگذاریم. باز هم، کارگرانی که از این صنعت پر خطر امرار معاش می‌کنند، با خطر مواد شیمیایی بسیار خطرناکی مواجه‌اند که می‌تواند موجب ابتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی و حتی سرطان و جهش‌های ژنتیکی (به ویژه هنگامی که در معرض سلاح های شیمیایی باشند) شود. از این جهت، می‌توان گفت که هم به لحاظ ایمنی و هم بازدهی، صنعت ساخت اسلحه بهترین گزینه‌ی ممکن برای استفاده از دستگاه‌های خودکار مجهز به هوش مصنوعی است.

به گفته مقامات چینی، از زمان جایگزین شدن ربات‌ها به جای نیروی کار عادی، تولیدات کارخانه‌های اسلحه سازی به بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

هوش مصنوعی و تاثیر آن در صنایع اسلحه سازی

ژیانگ گفت:

ربات‌ها خسته نمی‌شوند، از زمان جایگزینی ربات‌ها، بازدهی کارخانه‌های اسلحه‌سازی حداقل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

پروفسور هوانگ دکسین، محققی از دپارتمان اتوماسیون دانشگاه تسینگوا پکن به نشریه انگلیسی زبان مورنینگ پست، گفت:

ربات‌ها می‌توانند کارگران را از انجام مشاغل خطرناک و خسته‌کننده صنعت اسلحه سازی رها کنند.

او همچنین در ادامه گفت که اتوماسیون می‌تواند موجب ایجاد شغل‌های جدیدی مانند کنترل و نظارت، تعمیر و نگهداری و ارتقای سخت افزاری شود.

به گفته مقامات چینی، از زمان جایگزین شدن ربات‌ها به جای نیروی کار عادی، تولیدات کارخانه‌های اسلحه‌سازی به بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
به گفته مقامات چینی، از زمان جایگزین شدن ربات‌ها به جای نیروی کار عادی، تولیدات کارخانه‌های اسلحه‌سازی به بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

شاید گفته‌های پرفسور دکسین تا حد زیادی درست باشد، اما نمی‌توان هشدار کارشناسان و فعالان در زمینه‌ی هوش مصنوعی را هم نادیده گرفت. بسیاری از کارشناسان و محققان بر این عقیده‌اند که قبل از نفوذ همه‌جانبه‌ی هوش مصنوعی در صنایع و مشاغل مختلف باید راهکارهای جدی و احتیاطی اندیشیده شود.


بیشتر بخوانید:  هوش مصنوعی چیست و چه آینده‌ای را برایمان رقم خواهد زد


به عقیده کارشناسان با وجود مزایای بی‌شمار هوش مصنوعی، خطرات قابل‌توجهی هم وجود دارد که باید راهکارهای درستی در زمانی درست برایشان اندیشیده شود.

ایلان ماسک تکنولوژیست و کارآفرین مشهور، قطعا در جبهه افرادی است که نسبت به مزایای مثبت هوش مصنوعی تردید دارند. به عقیده‌ی ماسک، هوش مصنوعی تهدید بالقوه‌ای برای تمدن بشری است. مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا، تنظیم مقرراتی مدون برای هوش مصنوعی را ضروری می‌داند. ایلان ماسک پیش از این هم در خلال سمپوزیومی که سال ۲۰۱۴ در ام آی تی برگزار شد، گفته بود:

فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این ‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین هستیم!

شاید تهدید ربات‌ها و دستگاه‌هایی باهوش مصنوعی بالا هنوز برای خیلی از افراد قابل لمس نباشد، اما در کوتاه‌مدت، هوش مصنوعی قادر به جایگزینی بسیاری از مشاغلی است که هم‌اکنون در اختیار  انسان‌هاست. مشاغلی همچون، رانندگی، تحویل‌دهندگان کالا و حرفه‌هایی از این قبیل که از واقعیت دور نیستند.

به عقیده کارشناسان تا سال ۲۰۴۵، دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی قادر به انجام بسیاری از کارهایی خواهند بود که که انسان می‌تواند انجام دهد. همچنین به عقیده کارشناسان، رانندگی در ۲۵ سال آینده به‌صورت کاملا اتوماسیون انجام خواهد گرفت. در حال حاضر ۱۰ درصد مشاغل مرتبط به  وسایل نقلیه است که بسیاری از این مشاغل (در آن زمان) به‌کلی حذف می‌شوند.

به عقیده کارشناسان تا سال ۲۰۴۵، دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی قادر به انجام بسیاری از کارهای قابل‌توجهی که انسان می‌تواند انجام دهد، خواهند بود. همچنین به عقیده کارشناسان، رانندگی در ۲۵ سال آینده به‌صورت کاملا اتوماسیون انجام خواهد گرفت. در حال حاضر ۱۰ درصد مشاغل مرتبط به وسایل نقلیه است که بسیاری از این مشاغل (در آن زمان) به‌کلی حذف می‌شوند
به عقیده کارشناسان، رانندگی در ۲۵ سال آینده به‌صورت کاملا اتوماسیون انجام خواهد گرفت. در حال حاضر ۱۰ درصد مشاغل مرتبط به وسایل نقلیه است که بسیاری از این مشاغل (در آن زمان) به‌کلی حذف می‌شوند

سباستین ترون، مدیر شرکت یوداسیتی (شرکتی در زمینه آموزش آنلاین) که خود یکی از محققان پیشگام در زمینه خودروهای خودران است، عقیده ای دیگر دارد.

ترون گفت:

هوش مصنوعی می‌تواند ما را از کار سخت، تکراری و بی‌فکر رها کند. هوش مصنوعی کارهایی را انجام خواهد داد که ما نمی‌خواهیم دوباره و دوباره انجامشان دهیم. مانند، ماندن در ترافیک و طی کردن مسیری تکراری

اکنون که در مراحل اولیه‌ توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی هستیم، شاید نتوان پیشگویی درستی انجام داد و صحبت‌های ایلان ماسک را بیش از حد، اغراق‌آمیز دانست و در مقابل اظهارنظرهای افرادی همچون سباستین ترون و اریک اشمیت (مدیر ارشد اجرایی شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل) که عقیده دارند، هوش مصنوعی در نهایت می‌تواند موجب آسودگی و راحتی انسان‌ها شود، هم تا حدی ساده‌انگارانه و خوش‌بینانه هستند.

اما نظر شما چیست؟ آیا ما با هوش مصنوعی در حال احضار شیاطین هستیم یا می‌توان آینده آرمان‌شهری را تصور کرد که هوش مصنوعی در خدمت انسان‌ها باشد؟

.

منبع: newsweek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر