;
coinex

گرفتن عوارض از بازی‌های خارجی راه حمایت از بازی های داخلی نیست!

گرفتن عوارض از بازی‌های خارجی راه حمایت از بازی های داخلی نیست!

چندی پیش اعلام شد که قرار است جهت حمایت از بازی های داخلی ، عوارضی از بازی‌های خارجی دریافت شود و همچنین بازی‌های خارجی که از بنیاد مجوز ندارند از مارکت حذف شوند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، در واکنش به این موضوع مدیرعامل یک شرکت بازی‌سازی اعلام نموده است که انجام این کار با هدف حمایت از بازی های داخلی کار درستی نیست. به گفته وی نمی‌توان با گرفتن عوارض از بازی‌های خارجی از تولید داخلی حمایت نمود.

وی همچنین به نقش شرکت‌های ناشر بازی خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازی ایرانی اشاره کرد و تاکید نمود که اخذ عوارض باعث می‌شود تا دولت خود را دوباره بزرگ ‌کند و بنابراین این برخلاف تمام سیاست‌های دولت مبنی بر کوچک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

مخالفت با پرداخت عوارض برای حمایت از بازی های داخلی

امیرحسین فصیحی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد موضوع اخذ عوارض از بازی‌های خارجی اعلام نمود که به دلایلی با این تصمیم مخالف است. وی در مورد یکی از مهم‌ترین دلایل برای مخالفت با این موضوع اعلام نمود که در حال حاضر بازی‌های خارجی به صورت رسمی در ایران منتشر می‌شوند که این اتفاق خوبی است.

به گفته وی از قدیم همیشه بازی‌هایی وجود داشته‌اند که به صورت کپی غیرقانونی کرک‌شده و دزدی وارد ایران می‌شدند، اما اکنون به واسطه مارکت‌هایی مانند کافه‌بازار که توانسته با ناشران بین‌المللی تعامل پیدا کند، ، شرکت‌های داخلی نقش ناشر را دارند و بازی‌ها را به صورت فارسی و رسمی به درگاه شتاب وصل می‌کنند.

وی تاکید نمود که پیش از این بازی‌سازها همیشه از قیمت‌های کم بازی‌های خارجی گله داشتند و ادامه داد که اکنون بازار صحیحی ایجاد شده است. به گفته وی قبلا به دلیل انتشار نادرست بازی‌های خارجی، بازی‌سازان ایرانی قادر نبودند محصولات خود را با قیمتی صحیح به فروش برسانند.

وی ادامه داد که وقتی بازی خارجی وارد بازار می‌شود باعث می‌گردد تا سطح پرداخت‌ها افزایش یابد و مخاطب نیز با هزینه صحیح آشنا شود. به گفته وی این شرایط باعث می‌شود که محصولی با کیفیت خوب به مشتریان عرضه شود و هزینه درست نیز دریافت شود. وی تاکید نمود که اگر قرار باشد جلوی این کار صحیح سنگ‌اندازی شود کاری اشتباه است.

این بازی‌ساز همچنین در مورد بازی‌های کامپیوتری که کپی‌های غیرقانونی آنها هنوز هم در بازار موجود است، اعلام نمود که مشکل اصلی این بازی‌ها هستند و دولت نیز برای آنها برنامه‌ای در نظر ندارد. به گفته وی لازم است به اینگونه موارد پرداخته شود نه اینکه از کسانی که رسمی و صحیح کار می‌کنند عوارض دریافت شود.

وی تاکید نمود که حمایت از بازی های داخلی مهم است اما نه با این روش زیرا در چنین شرایطی مارکت رسمی مانند کافه‌بازار نیز ضعیف خواهد شد و ضربه می‌خورد. وی ادامه داد که اگر اکنون و با این شرایط صنعت بازی ما شکل گرفته است به دلیل حضور شرکت‌های خصوصی است و اگر قرار باشد این اقدام صورت گیرد نه تنها حمایت از بازی های داخلی نخواهد بود بلکه ضربه‌ای به بازی‌ساز ایرانی نیز خواهد بود.

شرکت‌های خارجی ناشری برای بازی‌های ایرانی

فصیحی در ادامه صحبت‌های خود در مورد نحوه حمایت از بازی های داخلی ، بر نقش شرکت‌های بازی‌ساز خارجی به عنوان ناشر بازی‌های ایرانی تاکید کرد و ادامه داد که بازی‌های ایرانی همیشه مشکل نبود ناشر را داشته‌اند. به گفته وی این امکان وجود دارد که شرکت‌های ناشر بازی خارجی بتوانند در آینده در تولید بازی ایرانی سرمایه‌گذاری ‌کنند.

وی ادامه داد که در این حالت بهتر است بازی‌ساز ایرانی پول خود را از سرمایه‌گذار خصوصی بگیرد نه از دولت. به گفته وی در چند سال گذشته هم حمایت از بازی های داخلی صورت نگرفته و اکنون اخذ عوارض در لایحه بودجه باعث می‌شود تا دولت خود را دوباره بزرگ ‌کند و این برخلاف تمام سیاست‌های دولت مبنی بر کوچک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.

راه‌های حمایت از بازی های داخلی

این بازی ساز در ادامه اعلام نمود که برای حمایت از بازی های داخلی ، به جای دریافت عوارض می‌توان اصلاح شرایط بیمه و معافیت مالیاتی را در نظر گرفت. به گفته وی این کمک می‌تواند مالی نیز باشد، اما این پول باید از راه صحیح به دست بیاید.

وی تاکید نمود که در صورتی که وزارت ارشاد به بازی اهمیت می‌دهد، باید بودجه‌ خود را افزایش دهد، نه این‌که با افزایش عوارض، آن هم 10 درصد سعی در افزیش بودجه خود داشته باشد زیرا ممکن است مدیر بعدی نیز بخواهد آن را افزایش دهد. بنابراین بهتر است حمایت دولتی در آخر صورت گیرد و در ابتدا مانند همه جای دنیا سرمایه‌گذاری به صورت خصوصی باشد.

به گفته این بازی‌ساز هدف حمایت از بازی های داخلی با گرفتن عوارض محقق نخواهد شد و ادامه داد که در واقع این امر باعث ضرر می‌شود. وی در ادامه توضیح داد که این کار بازار را خراب می‌کند و باعث افزایش فساد نیز خواهد شد.

به گفته وی صنعت بازی ایران به درستی در حال شکل‌گیری است و شرکت‌های خارجی نیز ایران را به رسمیت می‌شناسند و تمایل دارند تا محصولات خود را در ایران عرضه کنند و همچنین بازی‌های ایرانی نیز دیده خواهند شد، اما اکنون موضوعی چون دریافت عوارض باعث ایجاد مشکل خواهد شد و راهی برای حمایت از بازی های داخلی نخواهد بود.

وی در پایان به بازی PC  اشاره کرد و ادامه داد که چند سال پیش این کارها باعث ایجاد مشکلاتی برای این بازی‌ها شد. وی تاکید نمود در صورتی که این کار صورت گیرد این اشتباه دوباره برای بازار موبایل که تا کنون درست فعالیت کرده نیز خواهد افتاد.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر