;
coinex

بررسی دلایل افزایش قیمت خودروها در سال 97

بررسی دلایل افزایش قیمت خودروها در سال 97

با توجه به رخدادهای ارزی و تعرفه‌ای، به نظر می‌رسد که سال آینده، هزینه‌های تولید خودرو به اوج خود برسند. این رخدادها می‌توانند از جمله دلایل افزایش قیمت خودروها در سال 97 باشند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایران جیب، شرکت‌های خودروسازی ایران همواره طی این سال‌ها با افزایش قیمت تمام شده محصولات مورد نیاز خود مواجه بوده‌اند. البته نوسانات ارزی و تغییرات احتمالی تعرفه قطعات مورد نیاز، همگی از دلایل افزایش قیمت خودروها هستند. یعنی این عوامل توانسته‌اند تا بر افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده خودروهای داخلی اثر بگذارند.

در سال‌ جاری، عامل ارزی تحریک شد و فاکتور تعرفه‌ای نیز به دستخوش تغییراتی قرار گرفت. بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که قیمت تمام شده خودروهای داخلی در سال آینده، جهشی قابل‌توجه خواهند داشت.

دو مسئله‌ی افزایش نرخ ارز و حذف ارز مبادله‌ای قطعه‌سازان، در واقع دو عامل تحریک شده ارزی به‌شمار می‌روند و می‌توان آنها را از دلایل افزایش قیمت خودروها دانست. خودروسازان و قطعه‌سازان از همین اکنون نسبت به اثرات افزایشی این دو عامل بر قیمت تمام شده محصولات خود در سال ۹۷ هشدار داده‌اند.

بررسی نرخ رشد ارز در بازار آزاد و تاثیر آن بر قیمت خودروها

نرخ ارز در بازار آزاد در چند ماه گذشته، رشدی صعودی داشت. همچنین دولت نیز در لایحه بودجه ۹۷، نرخ رسمی ارز را افزایشی اعلام نمود. البته باید گفت که خودروسازان داخلی همواره در مورد ساخت داخلی محصولات خود سخن می‌گویند اما با این حال صنعت خودرو کشور هنوز هم به قطعات خارجی وابسته است.

با نگاهی به آمار واردات قطعات به کشور می‌توان به واقعیت این امر پی برد. خودروسازی ایران حتی در قدیمی‌ترین محصولات خود نیز محتاج قطعات خارجی بوده است و علاوه بر آن، برخی قطعه‌سازان نیز با وجود داشتن توان بالا در تولید قطعات، به واردات آنها روی آورده‌اند.

اما اکنون که نرخ ارز حالت صعودی دارد، هزینه تولید خودرو برای خودروسازان از ناحیه واردات قطعه به شدت افزایش یافته است و بنابراین این موضوع توانسته تا تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده خودروها داشته و یکی از دلایل افزایش قیمت خودروها باشد.

همچنین به تازگی نیز اعلام شده است که ارز مبادله‌ای قطعه‌سازان برای واردات مواد اولیه حذف گردیده و آنها مجبورند تا برای واردات خود و تامین کالاهای مورد نیازشان با ارز آزاد اقدام به خرید نمایند. بنابراین این امر نیز به نوبه خود باعث شده تا هزینه تولید قطعه‌سازان افزایش یابد و علاوه بر آن بر قیمت تمام شده خودروها نیز تاثیر گذاشته و باعث شده تا قیمت آنها نیز افزایش پیدا کند.

تعرفه، یکی از عوامل تحریک قیمتی خودرو

علاوه بر ارز که افزایش قیمت آن توانسته یکی از دلایل افزایش قیمت خودروها باشد، تعرفه نیز عامل بعدی در این افزایش قیمت است. به احتمال زیاد در آینده نه‌ چندان دور، دولت تعرفه واردات قطعات را متناسب با تعرفه واردات خودروی کامل، افزایش خواهد داد و بنابراین تعرفه نیز عامل تحریک قیمتی خواهد بود.

بنابراین مشخص است که بالا رفتن تعرفه به نوبه خود می‌تواند بر افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان تاثیر داشته باشد و یکی از دلایل افزایش قیمت خودروها باشد. پس می‌توان هر دو عامل تعرفه‌ و ارز را از دلایل افزایش قیمت خودروها در سال 97 دانست.

تکلیف هزینه‌های اضافی در خودروسازی کشور چیست؟

سوال مهمی که در اینجا و در این شرایط می‌توان مطرح کرد این است که، تکلیف این هزینه‌های اضافی در خودروسازی کشور چیست؟ آیا واقعا خودروسازان سعی در اضافه کردن هزینه‌های اضافی تمام و کمال روی قیمت تمام شده محصولات خود دارند؟

شاید بهتر باشد برای پاسخ‌گویی به این سوال از تجارب قبلی استفاده کرد. یعنی باید گفت که افزایش هزینه‌های تولید و قطعات، در قیمت تمام شده خودروهای داخلی خود را نشان خواهد داد. پس در واقع موارد ذکر شده از دلایل افزایش قیمت خودروها خواهند بود. خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی، انعطاف قیمتی ندارند و تا جایی که امکان داشته باشد سعی می‌کنند تا، هزینه‌های اضافی را روی قیمت تمام شده محصولات خود حساب کنند.

البته لازم به ذکر است که هزینه‌های عمومی تولید در شرکت‌های خودروسازی جهان نیز معمولا افزایشی است، اما شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند تا در برخی دیگر از هزینه‌های خود، صرفه‌جویی کنند و به این صورت اجازه نمی‌دهند تا قیمت محصولاتشان چندان افزایش پیدا کند. مثالی که در این مورد می‌توان به آن اشاره نمود این است که فولکس واگن که غول خودروسازی جهان است، حتی با وجود جریمه‌های سنگین ناشی از ماجرای دیزل گیت (رسوایی خودروهای دیزلی)، باز هم قیمت محصولات خود را افزایش نداد.

اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی بود که اخباری در مورد میزان آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس‌واگن منتشر شد و براساس آن مشخص گردید که فولکس‌واگن در این زمینه تقلب کرده است. بعدها نیز براساس حکم دادگاه این شرکت مجبور شد تا جریمه‌های سنگینی را بپردازد. یعنی چیزی بیش از ۳۰ میلیارد یورو!

در ادامه این شرکت توانست تا بدون فروش برندها و شرکت‌های زیرمجموعه‌‌ی خود این بحران را پشت‌سر بگذارد و حتی توانست با صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی، در بخش خودروهای برقی نیز سرمایه‌گذاری نماید. بنابراین فولکس واگن نه تنها هزینه رسوایی خود را از مشتریانش دریافت نکرد بلکه علاوه بر پرداخت جریمه‌های سنگین در بخش جدیدی نیز سرمایه‌گذاری نمود.

البته چون خودروسازی ایران فضای اقتصادی متفاوتی دارد و صنعتی دولتی است، خودروسازان ایرانی نمی‌توانند چنین رفتاری داشته باشند. اما با وجود تمام اینها این انتظار وجود دارد که خودروسازان کشور بتوانند با مدیریت صحیح خود در مسائل مالی، تاثیر هزینه‌های تولید را در قیمت محصولات خود به حداقل برسانند. اما متاسفانه خودروسازان کشور عادت دارند تا متناسب با هزینه‌های اضافی تولید، قیمت تمام شده محصولات خود را افزایش دهند و این افزایش را از مشتریان دریافت کنند.

تلاش برای کاهش قیمت تمام شده خودروها در سال آینده

کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی قادرند تا با در نظر گرفتن سایر موارد قیمت تمام شده خودروها را کاهش دهند. به گفته آنها خودروسازان می‌توانند تا با صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های تولید و همچنین بهبود بهره‌وری و در نهایت کاستن از سود خود، تا حد ممکن مانع افزایش شدید قیمت محصولات خود در سال 97 شوند.

لازم به ذکر است که، افزایش بهره‌وری می‌تواند کمک قابل‌توجهی برای پایین آوردن هزینه‌ها باشد و اجازه نخواهد داد تا قیمت خودروها در سال آینده افزایش زیادی داشته باشد. بنابراین لازم است که خودروسازی ایران برای یکبار هم که شده به این مسئله فکر کند.

البته نکته بسیار مهمی که باید در اینجا به آن دقت داشت این است که تحت هیچ شرایطی کاهش هزینه‌ها نباید بر کیفیت محصولات تاثیر بگذارد. زیرا خودروهای داخلی خود در حالت کلی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. بنابراین نباید به منظور کاهش قیمت‌ها، کیفیت و ایمنی کاهش یابد.


بیشتر بخوانید : افزایش قیمت خودرو در سال ۹۷ حتمی است!


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر